Gå til innhold
  • Bli medlem

Såler til fjellstøvler


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg anbefaler ikke såler av denne typen,

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=61251

som gir ekstra høyde og dempning. Min erfaring er at denne typen såler løfter foten inne i støvelen, og bort fra den optimale hælplasseringen som skoen er laget for. Har testet dette i både Lundhags, La sportiva og M77 med samme konklusjon. Jeg synes også at dempning er bortkastet i skog, mark og fjell.

Ville i de fleste tilfeller gått for flate ullsåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville i de fleste tilfeller gått for flate ullsåler.

Jeg er noe skeptisk til denne anbefalingen, såfremt du ikke bare har gått på snø og kaldt underlag. Ullsåler er fortreffelig på vinteren der det er viktig med god isolasjon, men på hardt underlag, da gjerne stein, stier og asfalt, så bør du ha noe som demper bedre. Jeg hadde for dårlige såler i skoene for en uke siden da jeg gikk en liten tur på ca 60 km, 4300 høydemeter på stein og sti over en todagersperiode. Føtterne var vonde i en 4 dagersperiode, og jeg mistenker at de sålene som fulgte med skoene var noe for dårlige (har derfor fått tak i et nytt par med dempesåler).

Jeg har gått og trasket med M77 nå i en fireårsperiode, hvor jeg har løpt tremila med både ullsåler og sorbotansåler (dempesåler). Det er ikke vanskelig å forestille seg at jeg hadde det mye vondere i benene etter tremila hvor jeg hadde brukt ullsåler.

(Tremila har begge gangene blitt gjennomført på ca 3 timer og 20 minutter, hvor at underlaget var ca 70 prosent asfalt og ca 30 prosent grus).

Alexander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i grunnen ikke demping i den såla jeg har fra før. Trodde dempingen skulle gjøres av Vibram sålen i skoa? Utfordringen på lange fjellturer er å få dem tørre fort nok. Kanskje man bare har en times tid på ettermidagen, eller kanskje man tar ut såla mens man har en lunch pause. Jeg har ullsåler liggende, men disse former seg ikke etter foten på samme måten syns jeg.

Var en tur å sjekket i noen sportsbutikker, men de har kun såler til joggesko osv - her jeg bor. Skal undersøke med produsenten - hva de har for noe. Takker for gode tips. Også flott om noen har andre forslag til gode såler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i grunnen ikke demping i den såla jeg har fra før. Trodde dempingen skulle gjøres av Vibram sålen i skoa? Utfordringen på lange fjellturer er å få dem tørre fort nok. Kanskje man bare har en times tid på ettermidagen, eller kanskje man tar ut såla mens man har en lunch pause. Jeg har ullsåler liggende, men disse former seg ikke etter foten på samme måten syns jeg.

Selv bruker jeg stort sett ullsåler. Problemet med å tørke såler kan jo ganske lett ordnes med å ta med et par i reserve. Det er like obligatorisk som reserve sokker mener jeg. De bløte tørkes på sekken i finvær eller på samme måte som bløte sokker.

At askogvoll fikk vondt i føttene etter turen sin skyldes nok hverken sko eller såler.

Det har nok en sammenheng med underlaget og lengden på turen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i grunnen ikke demping i den såla jeg har fra før. Trodde dempingen skulle gjøres av Vibram sålen i skoa? Utfordringen på lange fjellturer er å få dem tørre fort nok. Kanskje man bare har en times tid på ettermidagen, eller kanskje man tar ut såla mens man har en lunch pause. Jeg har ullsåler liggende, men disse former seg ikke etter foten på samme måten syns jeg.

Var en tur å sjekket i noen sportsbutikker, men de har kun såler til joggesko osv - her jeg bor. Skal undersøke med produsenten - hva de har for noe. Takker for gode tips. Også flott om noen har andre forslag til gode såler.

både superfeet og sole såler er gode syntetsåler med litt støtte til fotbuen, som øker komfort og passform på de fleste sko ett godt hakk.

erfaringsmessig er superfeet sålene lettere å holde tørre.. Finnes en versjon i outlast som holder godt på varmen også.

ullsåler anbefaler jeg bare til reine vinterturer eller scooterfresing, ikke gåing i fjellheimen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips Vandrelysten. Hvilken butikk finner jeg Superfeet? Har lest litt om de sålene og de ser ikke så dumme ut.

http://superfeet.com/activity/hiking.aspx

Er det den blå typen du har brukt?

Forøvrig - jeg bruker ikke Gore-Tex sko, men nyttig å lese at slike såler (eller såler generelt) faktisk kan skade Gore-tex membranen. Nyttig viten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips Vandrelysten. Hvilken butikk finner jeg Superfeet? Har lest litt om de sålene og de ser ikke så dumme ut.

http://superfeet.com/activity/hiking.aspx

Er det den blå typen du har brukt?

Forøvrig - jeg bruker ikke Gore-Tex sko, men nyttig å lese at slike såler (eller såler generelt) faktisk kan skade Gore-tex membranen. Nyttig viten.

Det er de grønne jeg har hatt i skoene mine.. de finnes (fantes) også i en annen grønnfarge i ett litt annet stoff som var litt varmere.

godt fornøyd!

Skade gore-tex? er det mekanisk slitasje du sikter til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte mine superfeet på en Intersport i Lillehammer.

Likte egentlig Solesålene bedre, men jeg er enig i at superfeet sine tørker fortere.

Har slitt med såle hæler på de siste fjellturene, men det kan være at mine gamle crispi sko ikke er så glade i tinderangling lengre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler qwer993´s synspunkter. Ble for flere år siden "lurt på" et par dyre såler hos Oslo Sportslager. Dette "måtte" man bare ha. Brukte de 2 turer, og siden har de ligget i skuffen. Kom for høyt opp i hælen, og "dempeputen" i sålen resulterte i påbegynnende gnagsår. Har i all ettertid brukt de sålene som følger med støvlene - og erstattet med tilsvarende i etterkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

"Løfter" opp denne tråden igjen, da jeg lurer på om det er noen flere erfaringer med superfeet, eller om det er noen andre produkter som hjelper. Jeg kjøpte nylig noen lettere fjellstøvler på xxl, og gikk 1,5 mil på lørdag:

http://www.xxl.no/villmarksliv/jakt-fjellstoevler/fjellstoevler/zg65-gtx-1060432

Jeg ble ganske sliten i fotsålene (men det er kanskje normalt?) Jeg hadde da noen såler fra noen crispi besseggen.

Har noen noe godt tips? Er det fortsatt Superfeet som anbefales?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på hvordan du ble sliten. Smerter, omhet, i hele foten, i et spesielt område? Gjerne et mer lokalt område man kjenner slitasjen/omhet først hvis det er helt feil såler/støvler. Hvis du feks overproner vil du fort kjenne det i musklene rundt fotbuen, og på yttersiden av foten. I tillegg vil det spre seg til legg, beinhinnen, kne, senene som går fra hofte til kne, korsrygg osv. ..men er normalt å føle den "gode" ømheten etter å ha godt langt, spesielt hvis man ikke er vant med belastningen.

Er du usikker ville jeg anbefalt å få noen til å se på føttene dine, så blir du helt sikker. Det kan strengt tatt anbefales alle!

Det å få støpt såler, som nevt over, er ikke alltid like greit. Hvis de ikke har nok peil, og får tilpasset sålene til støvlene (slik de orginale er tilpasset støvlene), så kan du fort ende opp med gnagsår osv. Oftes grunnet feil tykkelse. Rundt samme sak vil jeg ikke anbefalt å bruke såler fra andre støvler (med mindre du vet de passer til støvelen). Er støvelen bygget opp for mye/lite, kan du plutselig ende opp med en helt annen såle enn i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor? i så fall kan man få undersøkt føttene?

Løplabbet? Eller noen med medisinsk kyndighet?

Jeg er vant til å gå langt, også med sekk i fjellet. Har gått ca. 2 mil en dag i uka til og fra jobb snart ett år med noen reebook goretex hikingsko (og det har gått greit).

Jeg blir vanligvis sliten i de vanlige fjellstøvlene (Meindl 1,8kg paret) under fotsålene etter rundt 1,5 - 2 mil. Det er vel særlig "putene" i fotsålen som blir slitene, dvs. under tåballene og hælen. Jeg har vel også merket litt verkende legger (ved beinhinnen i front) på lange turer.

Jeg syntes bare at jeg ble litt fortere "sliten" under føttene i de nye og lettere fjellstøvlene!!!

Kom gjerne med tips til hvor man kan finne gode og tilpassede såler, og betjeneingen har "peil" :wink:

Takk for svar så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor? i så fall kan man få undersøkt føttene?

Løplabbet? Eller noen med medisinsk kyndighet?

Jeg er vant til å gå langt, også med sekk i fjellet. Har gått ca. 2 mil en dag i uka til og fra jobb snart ett år med noen reebook goretex hikingsko (og det har gått greit).

Jeg blir vanligvis sliten i de vanlige fjellstøvlene (Meindl 1,8kg paret) under fotsålene etter rundt 1,5 - 2 mil. Det er vel særlig "putene" i fotsålen som blir slitene, dvs. under tåballene og hælen. Jeg har vel også merket litt verkende legger (ved beinhinnen i front) på lange turer.

Jeg syntes bare at jeg ble litt fortere "sliten" under føttene i de nye og lettere fjellstøvlene!!!

Kom gjerne med tips til hvor man kan finne gode og tilpassede såler, og betjeneingen har "peil" :-)

Takk for svar så langt!

Høres nok ut som du kanskje overpronerer, dvs foten faller for mye innover i steget. Dette vil lettere føre til slitasjeskader som benhinnebetennelse og "runners kne" ( senen som går på utsiden av låret og til siden av kne), da du vil få et "unormalt" spenn i muskler og sener, og kan kan lettere oppstå press/slitasjeskader.

Mange gode fotmennesker rundt omkring, men de er desverre veldig ofte flinkest i én gren (løp, sykkelsko, alpinstøvler, gåsko osv). :wink: Blir vel butikker som Loplabbet (for analysens del, ikke såler) og Surefoot (analyse+støping). Surefoot har også garanti slik at du kan komme tilbake og "rejustere" sålen.

Kan jo også prøve Oslo Sportslager som kanskje vet litt mer i forhold til fjellstøvler. Og de har sikkert en fotnerd på jobb som kan se hva som er galt, litt billigere enn Surefoot også.

Så har du NIMI som er veldig stor kompetanse på alt av slike plager (spesielt idrettsrelaterte). Like dyre som Surefoot sist jeg var der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Huff, jeg sliter med føttene mine.. Har høy vrist og brede føtter. Jeg hadde først et par crispi rondane som er sånne goretex-skinn hybrider, lette og viet seg godt ut. Problemet var at siden jeg har så brede føtter så slet jeg sømmen på innsiden av foten veldig fort. Jeg hadde vondt i bena første langturen, men så fikk jeg sole-såler, og gikk mellom 5 og 9 t turer i 2 uker i strekk i jotunheimen. Ja, føttene var såre, men det gikk fint.

Så fikk jeg bytte til crispi skarven mot et mellomlegg, siden de andre gikk opp i sømmen. Diss er jo toppmodellen til turbruk, men veier en del mer. År nr 2 jeg brukte dem så begynte jeg å få fryktelig vondt under tå-ballen og tåleddballen, det føltes som om de var blitt for små. Jeg mister følelsen i storetærne i flere dager etterpå, og får en krampelignende følelse i tåleddballen og under storetåen. Jeg mistenker at skaftet på støvelen har blitt mykere, så jeg skle lenger frem i skoen. Jeg ble sår i dette området med de andre crispi skoene og, men nå kunne jeg ikke gå mer enn i to dager. Jeg er også redd gummikanten rundt gjorde at jeg ikke viet dem like mye ut som de andre. Jeg prøvde sole-såler og støpte såler. Det som var dumt med de støpte var at karen rettet ut fremfoten, og det er jo der jeg trenger støtte... eller?

Så nå har jeg fått enda et par sko fra crispi, crispi skogshorn, etterfølgeren til rondane, men med sømmene litt andre steder. Jeg har enda ikke vært på langtur med dem da jeg nettopp har fått dem. Jeg har i et par gamle sole-såler nå, men jeg må kjøpe nye. Jeg trenger oppbygging under vrista + demping under tærne, noen anbefalinger? Vi skal gå 3 uker i fjellet i sommer (ikke bare stein heldigvis), men med telt, så det blir mye tyngre. Jeg er livredd for at turen må avbrytes etter kort tid!!

Så jeg håper sårt noen har såletips!! Skal få gått med dem litt før turen, men på grunn av eksamen så får jeg ikke testet dem noe mer enn en time av gangen..

Jeg har testet meg på løplabbet og har normalpronasjon.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.