Gå til innhold
  • Bli medlem

Rypemassakre


Frifant

Anbefalte innlegg

Noen som har lest Adresseavisen i dag? Her skrytes det av fire kompiser som har skutt 70 (!) ryper på ti dager. Er det jeg som er surmaget, eller er dette temmelig usmakelig? Ikke bare å skryte over hvor mange man har skutt, men også mangelen på forvaltningsmessig tankegang?

Synspunkter?

http://www.adressa.no/forbruker/jakt/article1155075.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Fire jegere som skyter to ryper hver dag i ti dager skyter 80 ryper. To ryper pr. dag er ingenting så fremt de ikke er skutt i et lite begrenset område.

Såpass til utregning er jeg også i stand til. Det er ikke antallet per se jeg reagerer på, det er det å skryte over dette antallet, akkompagnert av et bilde med hauger av døde ryper. Det er lite "gentlemanlike", spør du meg, og jakt handler om langt mer enn antall dyr man er i stand til å drepe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 ryper pr mann på 10 dager er ikke noe å mase om. Det går med minimum 2 ryper pr person til en god middag. I en familie på 4 blir dette altså 2 1/2 middag. Men siden man gjerne sparer godteriet til en kveld man har gjester så blir det jo fort redusert til 1 eller maks 2 middager dette!

Vi som jakter har en ansvar overfor hverandre om å frem de flotte opplevelsene til opinionen slik at ikke urbansamfunnet går i vranglås og nekter fremtidige generasjoner de samme opplevelsene. Jeg har ikke sett bildet. Men jeg forestiller meg at bilder av jegere med hund og et par fugler ved kaffebålet gir en bedre fremstilling av vårt livs store lidenskap enn det som er beskrevet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke det helt store problemet med den artikkelen. De har gått 15-20 mil den uken der, og de er 4 mann. De er langt under "bag-limit". Om det er dårlig jakt på ett sted, behøver det vel ikke være det et annet sted? De er tilbakeholdne med å si hvor de har vært...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass til utregning er jeg også i stand til. Det er ikke antallet per se jeg reagerer på, det er det å skryte over dette antallet, akkompagnert av et bilde med hauger av døde ryper. Det er lite "gentlemanlike", spør du meg, og jakt handler om langt mer enn antall dyr man er i stand til å drepe.

Hva er galt av å "skryte" av at man har skutt mye fugl. Det er jo gøy å ha gjennomført en vellykket jakt. :D

Synes det er kult med (skryte)-bildene fra Helge Ingstad sin tid, hvor veggen på setra var fylt med fugl og annet vilt.

Det er dog viktig med riktig avskytning og god jaktetikk, noe som alle jegere bør ha med seg. (eks ikke skyte all stamfuglen)

Når det gjelder begrensninger i antallfugl som skal skytes bør dette reguleres av de som forvalter jaktområdet gjennom regler (bag limit) og evt. fredningstiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Noe som skurrer mer i mine ører, er en annonse jeg så på finn i dag. Der er det en som selger storfugl og orrfugl, ja ok.. dette er jo helt greit. Men leser man videre så ser jeg at man får tilbud ved kjøp av 10.. :D

Det får meg til å undre på hvor mange fugler det er snakk om. Man trenger vell ikke å skyte så mye storfugl at man kan selge store partier etterpå? eller kansje man ikke spiser selv engang :D

Dette er neppe med på å gi jegere godt omdømme :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har lest Adresseavisen i dag? Her skrytes det av fire kompiser som har skutt 70 (!) ryper på ti dager. Er det jeg som er surmaget, eller er dette temmelig usmakelig? Ikke bare å skryte over hvor mange man har skutt, men også mangelen på forvaltningsmessig tankegang?

Synspunkter?

http://www.adressa.no/forbruker/jakt/article1155075.ece

Jeg kjenner faktisk disse som er omtalt i artikkelen. Kan skrive under på at dette er svært seriøse jegere, som ikke vil tømme terrenget eller skyte ut kull bare for å fylle fryseren. Jeg vet også hvor de har jaktet. Dette er et terreng som bestandig har godt med fugl. Men jeg sier meg enig med at det kanskje ikke er så lurt å stille i avisen med slike bilder.

De bildene som man tok på Ingstads tid er flotte de, men det var en litt annen tid da. Det var faktisk mye mer fugl i terenget på den tiden, samt at det var langt færre jegere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at jakt både er trivelig, sosialt og spennende. men spørsmålet er om det har blitt for mange som synes akkurat dette. Skal det være en menneskerett og få jakte? Og frasene om at man høster av naturens overskudd, vel jeg er ikke så sikker på at man høster av overskuddet lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at tidligere var det ikke uvanlig å skaffe seg en god inntekt, ihvertfall en ekstra inntekt på jakta. Viltet ble sendt til byen og gav ofte god lønn for jegere. Det må da være legitimt å prøve å skaffe seg en liten ekstra inntekt på å omsette vilt? Det er ingenting som beviser eller tilsier at dette er noe uansvarlige jegere som driver "uetisk" jakt, tvert imot er det nok jegere med høy kompetanse og stor innsats som ligger i grunn. Og hva er feil med det skjønner jeg rett og slett ikke.

Det må da være en ypperlig mulighet for ikke-jegere å kunne skaffe seg litt ekstra fin mat??

For du sammenligner vel ikke ei rype med en kylling fra supern? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.