Gå til innhold
  • Bli medlem

Arc'teryx Alpha


mortwe

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med denne?

Lurer på å kjøpe meg ny jakke til vinteren ettersom Norrøna Trollveggen jakken min begynner å bli sliten. Skal til New York i nivember ogs er at jeg kan få den til 3500,- der.

Ellers finnes det sikkert en del andre gode alternativer. Var en tur på UTE i Trondheim for en tur siden og fyren i butikken der lovpriste Arc'teryx og mente at Norrøna var bare drit. Hørtes litt rart ut for meg, men han om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg har 2003/2004 modelen av Alpha SV. Den har vore god heilt til no og eg er nøgd, sjølv om den er blitt litt slitt etter omlag 5 års bruk. Den er som mange andre jakker på markedet veldig formsydd, så viktig at den "passer". Dei nye modellane har ein noko meir kraftig frontglidelås, det er ein fordel, då min glidelås er litt utsatt under ising. Sjølve stoffet jakken er laga av er veldig slitesterkt, men vekta er likevel ganske låg.

Det overrasker meg ikkje at UTE i Trondheim anbefaler denne jakken sterkt, dei plar ikkje gjera det utan grunn. Dette med Norrøna heng nok saman med varierande kvalitet dei siste åra. Dette gjeld også Bergans, som har hatt spesielt mykje reklamasjon på fleire av jakke-seriane. Sidan UTE ein nisje butikk, få dei bestille inn varer som dei vil frå dei aller fleste leverandørar til ein ok pris, noko som er svært uvanleg. Andre kjeder "må" ofte satse på bestemte produkt/produsentar. Men ein skal kanskje vera litt forsiktig med å avskrive Norrøna, eg har sjølv gode erfaringar også med produkt derfrå (+Bergans).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Jeg er og godt fornøyd med mine Norrøna klær og Bergans er jo svært hyggelig priset så jeg ser ingen grunn til å klage på dem. For 95 % av befolkningen vil jeg tro at kvaliteten er mer enn god nok. Når det gjelder Norrøna er de idiotisk høyt priset etter min mening. Virker som om de jekker opp prisene på det norske markedet for å gi inntrykk av at de er i samme liga som Arcteryx (noe de muligens ikke er...).

Men jeg ser at Arcteryx jakka får utrolig gode kritikker i USA så den seiler opp som en storfavoritt. Men det er klart den må passe. Hvis ikke så vil jeg tro at Paragon Sports ogs har andre gode alternativer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått testet jakka skikkelig enda, men den oser av kvalitet!

Fordelen med Norrøna er at du får vanvittig god service dersom noe går i stykker, men ellers er vel Arcteryx bedre på alle områder. De aller fleste jakkene i denne prisklassen er gode, men likevel vinner den jakka de aller fleste tester, med pris som eneste drawback...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arcteryx er vel som andre merker fra usa store i størrelsene. Er vel en tommelfingerregel at du må en størrelse ned.

Visst du går i en vanlig butikk og ser på merkelappen står det på EU S og i USA XS. Var å prøvde jakken i butikk og fant ut at jeg måtte ha S. Vanligvis bruker jeg M. Kjøpte jakken fra USA, og ble registrert som sendt fra usa for en liten time siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2006/2007 modellen. Det er uten tvil den beste jakken jeg noen gang har hatt.

Jakken er utrolig gjennomtenkt med alle de detaljer du trenger på en skalljakke.

Kort oppsumert kan jeg trekke fram:

- Slitesterkt ytterstoff

- Veldig god hette

- Utrolig god passform

- Kraftig frontglidlås

Jeg har vel grovt regnet brukt jakken 400 dager de siste to årene. Ytterstoff og glidlåser bærer ikke preg av nevneverdig slitasje. Det er heller jakkens oransje farge som begynner å bli litt grå... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arcteryx er vel som andre merker fra usa store i størrelsene. Er vel en tommelfingerregel at du må en størrelse ned.

Visst du går i en vanlig butikk og ser på merkelappen står det på EU S og i USA XS. Var å prøvde jakken i butikk og fant ut at jeg måtte ha S. Vanligvis bruker jeg M. Kjøpte jakken fra USA, og ble registrert som sendt fra usa for en liten time siden.

Hvor kjøpte du den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har den jakka blitt solgt i rundt 8 år tror jeg, og i Norge har det aldri kommet en reklamasjon på at frontglidelåsen er blitt ødelagt.

Noen som har hørt om det?

Er på grunn av styrken til glidelåsen de har turt å gjøre den så enkel, men ser jo hvorfor man kan bli bekymret....ser man på en Klattermusen jakke er det jo kraftig utvendig borrelås i tillegg til klaff på innsiden.

Jakka krever så å si høy bukse vinterstid, men Aukra Gore Tex Service kan sy på et snøskjørt for en billig penge. Er det hovedsakelig skikjøring du driver med, fins det mer egnede jakker...feks Sidewinder SV eller Lofoten som er en tro kopi med snøskjørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Trollveggen og Recon jakken fra Norrøna tidligere.

Har nå Alpha SV.

Har slitt ut Trollveggen og delvis Recon, godt fornøyd med disse jakkene, til tross for delaminering på Trollveggen (kunne ikke vente annet etter lang og tro tjeneste.. :wink:).

Fikk lyst på en lettere jakke og ville prøve Alpha.

Den virker bra og synes å være kvalitet.

Men, noe savner jeg:

Den har ikke feste for pelskant på hetta, det savner jeg sterkt.

Lommene er små. Får ikke tatt noe ut av lommene med votter på.

Innerlommene er veldig små, ikke plass til vannflaske om man vil ha vannflaska på kroppen om vinteren.

Den har ikke stropp til å feste mellom beina (for å hindre trekk og holde den på plass når det blåse friskt).

Dette visste jeg jo om før jeg kjøpte den så jeg burde jo ikke klage egentlig, men men..

Alpha er en grom jakke (og jeg liker den), er lett og mindre klam/puster bedre enn Recon.

MEN

Recon med hette, pelskant og alpinbriller føles som å være i en tanks i forhold, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg vet at glidelåsen var en svakhet som også er reklamert på ved tilfeller i Norge. Ble byttet til kraftigere utgave rundt 06 tror jeg, det var ihv. da jeg kjøpte min med ny type glidelås - kompisen har 05-modell med den spinkle typen.

Alpha er en veldig god jakke, men det skal den også være til en så latterlig pris.

Ankepunktet er som nevnt over vel minimalistisk stil: ingen borrelåsklaff på glidelåsen, og innerlommer av størrelse dårlig vits.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Har Alpha SV og brukt den hardt i 1 år. Det er en solid jakke med gode løsninger. MEN, jeg har mange erfaringer ifht. bruksområder, som i stor grad gjelder stoffet, Gore-Tex:

1. Jakken er laget til vinterbruk, puster dårlig og er tung, lite egnet til sommer og høst. Gore-tex puster gen. dårlig ifht. svært mange andre tilsv. tekniske stoff. Har Patagonia bukse (Stretch Element) som jeg har brukt paralelt, og egenskapene i stoffet er ekstremt bra i forhold. Hadde Element jakken passet meg ville jeg aldri kjøpt Alpha.

2. Jakken må vaskes og impregneres jevnlig om du bruker den mye da den puster dårlig og membranen tettes raskt når du svetter. Impregneringen holdt 1 uke på bre i fjor sommer, etter det ble det gjennomslag til ytterstoffet. Dette fører igjen til at membranen puster dårligere. Patagoniabuksen er reimpregnert kun 1 gang på 1 år.

3. En studie foretatt av det amerikanske forsvaret (http://www.shelby.fi/tips/breathability.pdf) gjennomgikk pusteegenskapene for forskj. tekniske stoffer i varierende fuktighet (med stabil temp.). Bla. testet de e-vent, dermizax, schoeller, marmot, epic, patagonia, sympatex, gore-tex (standard og XCR, ikke den nye pro-shell) mm. De fant at pusteegenskapene til gore-tex varierte med fuktighet (dårligst i tørt, puster bedre i fuktig vær). E-vent hadde stabilt særdeles gode pusteegenskaper, uavhengig av luftfuktighet.

I dag har svært mange tekniske klær gore-tex membran, fordi gore-tex sitt moderselskap Gore har et ekstremt stort markedsbudsjett og kan pøse ut penger og skaffe seg gode avtaler med eks. Arcteryx. Andre mindre produsenter som e-vent er ikke i nærheten av å ha råd til tilsvarende markedsføring, og folk tror derfor at mengde (antall jakker solgt) = kvalitet. Det er fullstendig feil.

Skal du ha en jakke som puster bra og er godt vanntett, ikke kjøp gore-tex.

Skal du ha en jakke som først og fremst tåler mye bruk, og pusteegenskaper er mindre viktig. Ja da spiller det liten rolle hva du kjøper så lenge jakken er solid med gode løsninger. Og ut fra de kriteriene kan jeg anbefale Alpha SV så lenge du kjøper den i US. Den er for dyr i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.