Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelle- Stølsmaradalen


Busken

Anbefalte innlegg

Håper på en tur fra Hjelle-til Stølmaradalen snart og trenger svar på et par spørsmål:

1) Hvor langt kan man kjøre bil? Parkere ved Hjelle? Grusvei videre? Langt nok til at det er noe poeng å ta med sykkel?

2) Hvor trang er hytta ved Stølmaradalen? Skal være 6 sengeplasser. Finnes det madrasser / gulvplass hvis det er mer enn 6 personer der?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1: Du kan parkere på Hjelle. Det er satt opp parkering forbudt skilt på snuplassen ved bommen, men jeg stod der 4 dager i forrige uke uten at det var noe problem. Eventuelt kan du parkere på parkeringsplassen et par hundre meter nedi veien. Jeg brukte 3,5 timer på turen Hjelle - Stølsmaradalen da jeg gikk der sist, så med mindre du har veldig dårlig tid vet jeg ikke om det er noe poeng å ta med sykkel.

2:Det er 4 senger i hovedhytta og to senger i "sikringsbua", også er det en del ekstra madrasser. Hytta er vel det man kan kalle ganske trang ja, vi fikk plass til 5 stykker rundt bordet i forrige uke.... Men da var det fullt. Også er det verdt å nevne at det ikke er fyringsmuligheter i sikringsbua, så tørking, matlaging etc. må foregå i hovedhytta.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte 3,5 timer på turen Hjelle - Stølsmaradalen da jeg gikk der sist, så med mindre du har veldig dårlig tid vet jeg ikke om det er noe poeng å ta med sykkel.

God tur!

Takk!

Evt tidspress ligger i å rekke hytta før det er stupmørkt fredag kveld. Er stien på slutten ok å gå med hodelykt i mørket eller er det en knotete maursti?

Syns uansett der er ufattelig godt å slippe å gå grusvei hvis det kan unngås. Spesielt hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det normalt raskere å gå rett opp Avdalen istedenfor å gå innom Vetti?

Nei, det er raskest å gå om Vetti.

Hvordan er vannføringen i Vettisfossen på disse tider da? Er det no vits i å legge turen innom for å ta en titt?

Det er lite vann i fossen, faktisk så lite at det er mulig å krysse elven under fossen og gå helt inn under fossefallet. Jeg pratet med noen som hadde gjort det i forrige uke.

Er stien på slutten ok å gå med hodelykt i mørket eller er det en knotete maursti?

Stien er helt grei og med hodelykt skulle det ikke være noe problem å finne frem. Dessuten er stien remerket av DNT i sommer så det ut til, enten man liker det eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått begge veier. Brendeteigen (kneika opp fra Vetti) er rimelig kjip. Jeg ville heller gått via Alvdal og da er det ikke så mye poeng med sykkel. Dessuten er det en del porter på veien så det er ikke bare å rulle ned til Hjelle sånn uten videre.

Jeg mener å huske at stien på toppen er lett å finne frem på. Jeg ville imidlertid ikke gått i mørket opp Brendeteigen. Så vidt jeg hukser er det mye ur og stien er dårlig merket.

Mistenker at dere skal på samme topp som meg (bare bilen blir fikset). :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

”Busken”, har du mulighet til å ta med sykkel uten for mye styr, gjør det. Husker da vi syklet inn til Vetti for å bestige store Midtmaradalstind, var det å se syklene på Vetti etter dagsturen til disse toppene, en velsignelse. :) Disse portene Erik snakker om, husker jeg ikke mye av. Minnes bare at strekningen Vetti – Hjelle var gjort på et blunk.

Brendeteigen er bratt og litt knotete, ja, men i dagslys finner du fram. Mener det er over noen steinrøyser at det kan være litt vanskelig å se hvor stien fortsetter. For det er veldig kjekt med sti opp der! Ovenfor Brendeteigen, hvor det flater ut, er stien lettere å følge, som nevnt av andre.

Jeg ville heller gått via Alvdal ...

:D

Det blir laaaangt! :wink:

Klarte ikke dy meg Erik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke ut til at det blir sykkeltur så da er det kanskje greiest å gå oppom Avdalen. (kutter ut Tynset :D ). Skal uansett ligge på Stølsmaradalen til søndag etter lørdagens tur, så vi har god tid søndag og går antakelig om Vetti ned igjen for å få en runde og variasjon. Kanskje vi sees, Erik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått stien om Avdal (riktignok i motsatt retning) et par ganger. Jeg synes det er en koselig sti. Når du har vunnet høyden over Avdal, er det flott utsikt nedover Utladalen. Og når du kommer lenger fram på stien, ser du rett ned på Vetti. I det hele tatt er det fin utsikt hele veien. Hvis du ikke benytter sykkel, tror jeg ikke avstanden er vesentlig forskjellig fra veien om Vetti, men det er jo klart raskere å gå 6 km på vei enn på sti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke benytter sykkel, tror jeg ikke avstanden er vesentlig forskjellig fra veien om Vetti, men det er jo klart raskere å gå 6 km på vei enn på sti.

Er ikke mye forskjell i distanse nei. Tok en rask oppmåling på kartet, og den biten disse to alternativene ikke har til felles, var om Vetti 6.15 km, mens det via Avdal var 6.98 km.

post-42-133474584539_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.