Gå til innhold
  • Bli medlem

Koiedongen i Roastbua


Leik

Anbefalte innlegg

Annonse
Er det noen her på forumet som kan bekrefte sikre observasjoner av koiedongen i Roastbua i Femundsmarka i løpet av de siste to åra, eller som kjenner dens sjebne?

Den var fortsatt der på forsommeren i fjor. Har tenkt meg en tur innover Røa i oktober og kan stikke innom for å se etter. Statskog stenger Roastbua på vinteren, men jeg tror ikke det er så tidlig som 1. oktober.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ble det tur i marka, Paron, og fant du ut noe?

Joda, det ble tur i marka, men jeg kom aldri så langt syd. Ble overrasket av et fryktelig uvær.

En kjenning av meg var innom Roastbua for to uker siden, men han kjente ikke til dongen, og la følgelig ikke merke til om den fortsatt var der.

Jeg har snakket med oppsynet på nordsiden av Røa og fått vite at de ikke stenger Roastbua på høsten. De venter med stengingen til de første oppsynsturene på skuter, ca. midt i februar. Dette gjelder også Kløfthåbua.

Det er med andre ord mulig både for meg og andre å ta turen innnom ennå for å gi deg svar på gåten om koiedongen i Roastbua :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Er det noen her på forumet som kan bekrefte sikre observasjoner av koiedongen i Roastbua i Femundsmarka i løpet av de siste to åra, eller som kjenner dens sjebne?

Jeg må med beklagelse melde at koiedongen er sporløst forsvunnet! :shock:

Gikk innom Roastbua i går, på en tur i området, for å se etter den.

Buboka ble hastig skumlest for om mulig å finne ut dens skjebne, men desverre uten resultat.

Vi får bare håpe at den ble brukt i et tilfelle av akutt nød :)

Det ville vært synd om den type førstehjelpsutstyr ikke ble brukt til sitt opprinnelige formål...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er buene i Femundsmarka åpne om vinteren? I så fall hvilke, og når stenges de som stenges?

Roastbua og Kløfthåbua stenges ca. medio februar og er stengt til sommeren.

Ellers skal alle statskogbuene være åpne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gleder meg stort å se at det ligger et stort engasjement rundt Koiedongen. Og ikke minst at det har vært foretatt nitidig dokumentasjonsarbeid for å sikre historisk forankring og folkeopplysning rundt emnet.

Koiedongen ble utplassert av u.t. og S. Hovind når vi var på en par ukers vårtur i 2005. Vi var på leting etter oss selv, og håpet også å se bjørn, og å finne sveitseren Ewald Gross, hvis bidrag til hyttebøker bidrar til stor muntrasjon for oss trette brukere av Femundsmarkas bortgjemte kroker. Det gjorde vi ikke. Det vi en vi derimot fant i sidelomma på sekken min, var koiedongen. Et minne om noe friskere tur sammen med venninner ved et tidligere tidspunkt. Noe som brakte paradoksal munterhet. Vi hadde da ikke sett kvins siden vi passerte Statoil i Engerdal, så det måtte være noe av det unyttigste vi hadde bært med oss den lange veien.

Vi innså våre begrensede mulighetene for utsvevende kjønnsliv med kvins av noen art, og ba en stille bønn om at noen, en dag skulle være så heldige å få benytte seg av nettop koiedongen, der ved bredden vakre Roasten. Vi var fulle av patos og historier om Stor-Hans, og i lett konjakkrus forfattet jeg følgebrevet i kjekk pubertal stil *fnis*

Håper Koiedongen har kommet til nytte!

(SH)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! ;) Regner med at dette er noe som bør gå under felles ansvar - parolen. Tviler på at Statsskogs utskremte medarbeider ønsker å utvide ansvarsområdet fra lapping av bølgeblikktak og tilkjøring av ved fra gamle opphoggede tømmerrenner til å omfatte koiedongen ved Roasten, men man vet aldri. Lurer på hva d`herrer Hans Hansson og Kåre Grådal hadde hatt å si om saken? :)

Håper uansett den kom til nytte. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
  • 3 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.