Gå til innhold
  • Bli medlem

Isdans på Trolltinden (Sagtinden) i Rondane 13.sept


Ole-Petter

Anbefalte innlegg

Lå en kjølig fredagsnatt i bilen på Spranget, og så skyene lette tidlig på morgenen mens sola kom opp kl 07.00. Fantastisk! Nysnø på toppene. Sprang ut med mitt nye kamera og fikk noen pene bilder sammen med et par andre ivrige fotografer som alle sto vendt samme vei, før en simpel frokost hutrende ble inntatt foran panseret på bilen. Motivasjonen var nå - av flere grunner - blitt stor for å tråkke innover på sykkel til Rondvassbu – 40 min tok det.

Nå var det varmt nok til å kaste jakke og lue, og bare nyte turen i godværet innover mot nordvest. Den bratte Svarthammeren ble rundet langs t-stien, som etter hvert ble mindre og mindre sti og mer og mer stein, skjønt røde t-er holdt stø kurs i ura. Storsmeden tok seg fantastisk ut herfra, med nysnø på toppen (se bilde), men jeg lurte spent på om det kom til å smelte snart i høyden – hvis ikke skulle det bli spennende på eggen inn til Trolltinden…

Spennende ble det, eller mer presist; glatt. Fra bandet vest for Storsmeden (snaut 2 timer inn hit), tok jeg rett vest opp mot en høyde dekket av 2-3 cm isglasur, og vurderte alt å snu, alene som jeg var. Heldigvis var det ikke bratt her, men tiden gikk fort, da jeg måtte gå ekstremt sakte oppom toppen og forsiktig nordover og ned i det første lille skaret. Det så bedre ut bortover eggen nordvestover mot høyde 1896 meter – hvis ikke hadde jeg snudd. Skyer kom og gikk, og gjorde sitt til å hindre sola i å leke og kjæle med isen, samtidig som de dekket de fleste av stortoppene i området. Ble det bra vær – eller ikke?

Heldigvis var det virkelig noe bedre føre opp søreggen på 1896, men årvåkenhet krevdes hele tiden, da til og med samme stein kunne være både tørr og glatt av rim samtidig – ikke alltid lett å se heller! Framdriften var likevel grei nok og klyvinga lett, også ned i skaret før Trolltinden. Her var det solvendt og helt tørt, og jeg koste meg bortover i bratta forbi de tre rennene nevnt i turbeskrivelser. Ved GPS-punkt 32 V 537264 6864665 på 1755 meter viste spredt varding at kursen endelig kunne settes rett oppover, og jeg holdt innimellom litt ekstra mot høyre (øst) for å få litt klyving og småklatring på tørre klipper. Litt luftig (og ekstra moro) på punkter nær stupet mot øst, men hele tiden lett ”å regulere” etter ferdigheter og ”behov”. Vel oppe var det steinur omtrent til topps. Nær 4,5 time opp hit, og etter ”skjema” – jeg kunne nok bare glemme Smedeggen seinere på dagen. Det var for mye is og rim.

Utsikten var litt skuffende fordi et dekke av skyer lå over alle toppene i øst, men i vest var store deler av Jotunheimen åpen – og Glittertiden og Galdhøpiggen var begge lette å identifisere. Så fikk jeg da litt bruk for den nyinnkjøpte telelinsa, og et fotostativ hadde jeg også drasset med meg i sekken – innpå 2 kg ekstra har blitt standard på tur nå!

Et dumt valg
Etter en lang og solid foto- og matpause på toppen, ville jeg fortsette ned nordeggen – det ble dagens dummeste valg: 500 høydemeter fordeler seg på 1,2 km, men ura er løs og svært grov. Verre var det at føret var aldeles forrædersk, og de følgende 2,5 timer ned denne nordeggen, helt uten pause, dypt konsentrert hele tiden, skriver seg inn i historien som en av de verste nedstigninger jeg har hatt. Godt det gikk bra, men jammen var jeg forsiktig også. Jeg ville ikke skade så mye som en finger, alene som jeg var i denne forholdsvis lite brukte delen av Rondane. Tre trøndere forsiktig på vei opp møtte jeg likevel. Det var nok verre å gå nedover her i dag!

Vel nede ved nordvestenden av Langholvatnet var jeg godt fornøyd med stein, ur og rim, og bestemte meg for å knalle på tilbake over bandet ved Storsmeden og ned til Rondvassbu. Inkludert sykkelturen tilbake til Spranget tok dette snaut 3 timer. Fælt å reise fra Rondane når neste dag (søndag) var meldt like fin, men sånn er det å bli ”mett.” Allerede i dag angrer jeg litt… Men en haiker fra Sunnmøre ble i alle fall glad, og kom seg ned fra Spranget til Otta Skysstasjon…Og hele familien fikk en fin tur på Bitihorn dagen etter…

post-469-13347458349_thumb.jpg

post-469-1334745835_thumb.jpg

post-469-133474583514_thumb.jpg

post-469-133474583525_thumb.jpg

post-469-133474583536_thumb.jpg

post-469-133474583546_thumb.jpg

post-469-133474583564_thumb.jpg

post-469-133474583576_thumb.jpg

post-469-133474583588_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange flotte bilder!

Var i området samme dagen. Vi gikk fra Veslesmeden via eggen til Storesmeden og deretter mot Trolltinden. Da vi kom til høyde 1896, tok vi den tunge avgjørelsen om å gå ned igjen mot Rondvassbu. Hadde blitt mørkevandring om vi hadde fortsatt.. :shock:

Eggen mellom smedene var også veldig isete denne dagen, men fra Storesmeden var det mye bedre. Sola hadde nok tatt mer her i løpet av ettermiddagen.

Møtte to jenter på søndagen som gikk Trolltinden dagen før. De hadde også gått ned igjen fra denne på nordsiden, og angret noe på det.

Godt å høre at vår venn fra Sunnmøre (som vi gikk sammen med på smedeggen) fikk skyss ned igjen! :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skyggen av Svarthammeren tok Storsmeden seg fantastisk flott ut i morgensola, med melisdryss på topphatten.

Det underskriver jeg på! Melisdrysset gjorde seg. Har selv et bilde fra omtrent samme sted tatt i slutten av juli, og det er ganske mye mer tamt uten et snøfnugg å se. Denne nysnøen kan gjøre hverdagen ganske slitsom for en tinderangler, men det gjør seg på bilder. Så får man i ettertid heller fortrenge det strabasiøse og alle glosene man evt. har kommet med i løpet av turen, og være glad over hvor bra bildene blir i stedet.

Den ura i nordflanken på Trolltinden har jeg aldri gått, og etter hva alle skriver om den, må jeg si at den heller aldri vil bli gått. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wink:

Nydelige bilder, spesielt fra soloppgangen i begynnelsen av turen! Rondane er vakkert på høsten

Jeg gikk omtrent samme turen siste uka i september i fjor, med morgentåke, vindstille, melisdryss på fjelltoppene og ikke et menneske å se på hele turen, bare noen hissige lemen. Herrrlig :wink:

Da jeg kom opp på bandet mellom Storesmeden og Trolltind slo jeg fra meg idéen om å gå opp på Trolltinden, det var ganske glatt på steinene som lå i skyggen. Gikk istedet en tur på Steet (1997m) og etterpå opp på Storesmeden, som ikke var så vanskelig som det så ut nedenfra. Bandet mot Veslesmeden fristet imidlertid ikke, der er det nok best å gå tidligere på sommeren :roll:

På bildet av Galdhøpiggen er det Nåle og Skardstinden du ser stikker opp til høyre for piggen. Vesle Galdhøpiggen er vel ikke så fremtredende fra den vinkelen.

Nå fikk jeg jammen lyst til å avlegge Rondane et besøk igjen 8) Og det er meldt fint vær i helga.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.