Gå til innhold
  • Bli medlem

Pendelhopp


Mayhassen

Anbefalte innlegg

Annonse

Det burde dere seriøst gjøre! Kan ikke tenke meg noe mer unaturlig enn å falle med hodet først ned mot ei steinrøys, som det sildrer litt vann mellom 90m under deg, frivillig!

Det er en grunn til at hopplederen står bak, klar til å dytte deg :roll: , en i vårt følge ble dyttet, og jeg tror, hylene tatt i betrakning, at det var han som syns det var råest av oss alle :D

Ubeskrivelig adrenalinekick!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Har såklart aldri rigget et pendelhopp fra bru før såklart, men ville vel tro at en bru er et fint sted og starte. kanskje en 10-15 høy en, så dør man ikke hvis man faller ned i vannet.

Feste:

Jeg ville lagd en løkke ca to meter inn fra enden på tauet, ved bruk av dobbel åttetallknute, så feste kjetting i (hvis man bruker usertifisert kjetting, så burde man ha et mellomledd mellom tauet og kjettingen) løkka på tauet og fest kjettingen rundt ett sikkert festepunkt/forankringspunkt (forslag til kjetting: billig biltemakjetting, ikke lavere bruddstyrke en 10kn, de som jobber der vet hva kn er, eller sertifisert kjetting)

Enden av tauet fester du (med ca en meter slakk) i et nytt festepunkt, på denne måten blir det lite til ingen slitasje på tauet, all vekten og bevegelsen skal fanges opp av kjettingen. Da får kjettingen all slitasjen, men du har alikevell tauet som sikerhet i tilfelle kjettingen skulle ryke. Stol alldrig på kjetting eller andre festemåter, ha alltid ekstra sikkerhet og minst doble forankringspunkter!

Tauet skal gå fra det ene festepunktet, ned til der du fester selen, og opp til et nytt festepunkt (f2)

Ved F2 strammer du tauet inn sånn att det er MINST 5 METER til det under broen, så lager du en løkke i tauet hvor du fester kjettingen, og en ny løkke i tauet hvor du fester tauet med slynge, alle stedene MÅ du feste tauet i en forsvarlig forankring (noe som ikke ryker, brekker, revner, knuses, sklir, har skarpe kanter, blir deformert eller ødelakt på noen som halst måte) da har du fire festepunkter- to kjettinger, og to taufester, taufestene er bare i reserve og skal kun ha vekt på seg hvis kjettingene ryker.

Du fester selen ved og lage to dobbelt åttetalls løkker, løkkene skal festes på den ene "siden", sån at bare den ene tauenden som for vekt på seg, da blir den siden som sikkerhet, da får man mykest landing. Hekt løkken fast i selen med to sertifiserte skrukarabinkroker,

Detter en en komplisert måte og rigge ett pendelhopp på, men en av få trygge måter. Hvis du har flere spørsmål, er det fint hvis du legger det ut på siden, sender en mail, sender melding, eller ringer.

Det holder ikke og lese på internett før du gjør dit første hopp, så ikke spørr om info, spør om det er noen i nærheten av deg som er interisert i og lære bort. Ikke ta noen sjangser, husk at det er forbudt og hoppe fra de fleste broer i Norge, så vær forsiktig!!

Har jeg gjort noen grove feil, er det fint hvis dere sier ifra. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har såklart aldri rigget et pendelhopp fra bru før såklart, men ville vel tro at en bru er et fint sted og starte. kanskje en 10-15 høy en, så dør man ikke hvis man faller ned i vannet.

Feste:

Jeg ville lagd en løkke ca to meter inn fra enden på tauet, ved bruk av dobbel åttetallknute, så feste kjetting i løkka på tauet og fest kjettingen rundt ett sikkert festepunkt/forankringspunkt (forslag til kjetting: billig biltemakjetting, ikke lavere bruddstyrke en 10kn, de som jobber der vet hva kn er)

Enden av tauet fester du (med ca en meter slakk) i et nytt festepunkt, på denne måten blir det lite til ingen slitasje på tauet, all vekten og bevegelsen skal fanges opp av kjettingen. Da får kjettingen all slitasjen, men du har alikevell tauet som sikerhet i tilfelle kjettingen skulle ryke. Stol alldrig på kjetting eller andre festemåter, ha alltid ekstra sikkerhet og minst doble forankringspunkter!

Tauet skal gå fra det ene festepunktet, ned til der du fester selen, og opp til et nytt festepunkt (f2)

Ved F2 strammer du tauet inn sånn att det er MINST 5 METER til det under broen, så lager du en løkke i tauet hvor du fester kjettingen, og en ny løkke i tauet hvor du fester tauet med slynge, alle stedene MÅ du feste tauet i en forsvarlig forankring (noe som ikke ryker, brekker, revner, knuses, sklir, har skarpe kanter, blir deformert eller ødelakt på noen som halst måte) da har du fire festepunkter- to kjettinger, og to taufester, taufestene er bare i reserve og skal kun ha vekt på seg hvis kjettingene ryker.

I bånn av buen (der du fester selen) lager du to små dobbel åttetallløkker, sa fester du en skrukarabin i hvær av de løkkene, som du sa fester i selen, husk og skru de godt til.

Detter en en veldig komplisert måte og rigge ett pendelhopp på, men en av få trygge måter. Hvis du har flere spørsmål, er det fint hvis du legger det ut på siden, sender en mail, sender melding, eller ringer.

Det holder ikke og lese på internett før du gjør dit første hopp, så ikke spørr om info, spør om det er noen i nærheten av deg som er interisert i og lære bort. Ikke ta noen sjangser, husk at det er forbudt og hoppe fra de fleste broer i Norge, så vær forsiktig!!

Har jeg gjort noen grove feil, er det fint hvis dere sier ifra. :roll:

Ikke hopp i to like lange tau, da dobler du fangrykket... La det ene tauet ta hovedbelastningen og la det andre være back-up, så får du et mykere fangrykk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommentarer til Nice sitt innlegg:

Hoppe på dobbelt (hel)tau er, som det ble nevnt over, ikke spesielt lurt.

Videre er den billigste kjettingen som kan kjøpes på clas e.l. sjeldent underlagt sertifisering. Metallet kan derfor være sprøtt som bare det, og du kan ikke vite hvor mye det vil tåle. Graderingen (sluttbehandlingen, mangel på sådan) kan også føre til taukutt.

Det er en grunn til at en karabiner laget for klatring fort koster over 100 kroner, mens du får kjøpt en (usertifisert) stålkarabiner for en slikk og ingenting.

Altså, bruk heller sertifisert utstyr. Falsk sikkerhet er verre enn ingen sikkerhet.

Den redundansen du legger opp til står ikke helt i stil med resten av forslaget. Innenfor vanlig klatring er det vanlig å besørge redundans mtp menneskelig feil, samt for usikkerhet rundt fjellet du sikrer i. Det er ikke vanlig å legge opp til redundans for materialfeil i karabinere etc (du bruker for eksempel ikke to karabinere mellom taubrems og sentralløkke, eller to karabinere i en mellomforankring). Derimot bruker du to eller tre forankringer på standplass i tilfelle fjellet har svakheter du ikke kjenner til, og du bruker en prusik som redundans under rappellering i tilfelle du mister bevisstheten.

Ditt forslag om to åttetallsknuter på samme tau og to karabinere i sentralløkken synes derfor litt merkelig.

---

Ellers anbefales det å hoppe litt utenfor loddlinjen (derav navnet ja, men også vanlig å hoppe rett i loddlinjen) for å få pendel, og dermed mindre belastning på indre organer (gjelder spesielt ved høye pendelhopp).

Og helt til slutt.

Vær rimelig trygg på det du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 1. Har som nevt over, forandret forklaringen til at man hopper på et tau, og bruker det andre som sikkerhet.

Nr 2. Hvis du mener usertifisterte kjettinger kan kutte tau, kan man ha et mellomlegg mellom tau og kjetting av F.eks en slynge eller hekte en skrukarabin. Jeg tror at 4 forankringspunkter holder til et pendelhopp, tror forøvrig ikke at en kjetting kan gjøre mer skade en bare tau, hvis man bruker den riktig.

Men er sikkert ikke dumt og bruke sertifiserte kjettinger, hvis noen vet hvor man får tak i dette, og hvor mye de koster, er det fint hvis dere legger ut noen linker.

Nr 2. Har aldrig men at man skal bruke usertifisert karabinkroker, skal sette in "sertifisert skrukarabin" i teksten over.

Nr 3. Når man lager to løkker på tauet, og derfra to srtifiserte skrukarabiner til sele, får man mindre skru, hvis man er ny, tror jeg det er et poeng og luke vekk så mange faktorer som mulig.

Hvis man skal gjøre sitt første pendelhopp og har rigget seg opp på en 10-15 meter høy bro, har fire forankringspunkterog dobbelt tau, tror jeg man er ganske safe, selv som man er nybegynner.

Men, saklart burde man få erfaringer med en erfaren, og det man burde bruke, er alltid sertifisert utstyr.

Takk for komentar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportsnett selger kjettinger til klatring som tåler opp mot 50 KN

fixe_topprepsstation-rostfritt.jpg

Hvis du har planer om å hoppe fra Vrengenbrua mellom Tjøme og Nøttery, du bor jo i Tønsberg og snakker om ei bru som er 15 meter høy, så er det altså blitt forbudt å hoppe fra den. Forrige gang noen hoppet der må være mer enn 10 år siden, og de kom i klørne til lensmannen. Bortsett fra det er ideen din god. Kjettingen på bildet kan lett brukes på rekkverket. Forrige gang jeg selv gjorde noe på en bru, brukte vi ikke kjetting men kun vanlige slynger av nylon, men da selvsagt flere par i tilfelle noen skulle bli kuttet av skarpe kanter. Rekkverket på Vrengenbrua er rundt, avhengig av hvor du har tenkt å feste tauet. Hvis du hopper en mørk kveld uten å skrike eller rope eller påkalle oppmerksomhet, gjerne i ni-tida mens lensmannen ser nyheter på TV, så bør det gå greit. Og du trenger ikke PMe meg for jeg har slutta med sånn galskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også minne om at hvis du blir hengende i tauet mer enn en halv time, fordi du ikke kommer opp igjen, har glemt å ta med tauklemmer ol, så er det fare for å få hengetraume, altså at blodpumpa ikke klarer å gjøre jobben sin, farlig farlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet noen om i hvilket ommråde boten kom på? kan være kjekt og vite, bare for morro skyld såklart :)

Tror det raskeste er og rapelere ned i vannet, eller ned til en ventende båt. Kommer and på været.

Det safeste er nok og ta en tur bort på dagen, se over hvor det er skarpe kanter, og hva som egner seg til forankringspunkter, kanskje lage noen diskre markeringer der man skal feste utstyr. så lager man en plan om hvordan man skal rigge hoppet, går over utstyret og fordeler oppgaver. Selve hoppet burde skje så fort som mulig, jo kortere tid man bruker til rigging og hopping jo bedre.

Det beste er jo såklart og søke om lov, eller finne et lovlig sted.

Men tror du rekkværket er sterkt nokk? vet ikke om jeg hadde stolt på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekkverket er sterkt nok, det kan jeg garantere. Rekkverket er dimensjonert for å ta belastningen av en 50 tonns lastebil i stor fart, og er laget i grovt stål. Selvom du har en kroppsvekt på 100 kg vil du neppe klare å skape en kraft større enn 0,8 KN forutsatt at du hopper i vanlig dynamisk klatretau..

Utførelse. Det mest effektive synes å være hvis kompisen din sikkrer deg i en vanlig 'ATC-brems. Da kan han bare fire deg ned til den ventende båten. Hvis du skal skifte til rapell-åtter selv, går det fort noen minutter. Og skal du klatre opp tauet på jumarklemmer må du regne med 10 minutter, og da har helt sikkert noen ringt lensmannen. Jeg husker ikke hva boten ble på, men utstyret blir alltid konfiskert. Sele 500 kr og tau 1000 kr, det blir en garantert utgift hvis du ikke er rask nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så konklusjonen er: Gjem bilen, pass på at båten er raskere en politiets, hvis jeg blir tatt, gjemm utstyret, bruk finnlandshette, hopp mens lensman ser på tv eller prater skjit med gubbene på kroa, IKKE inviter tv vestfold- de vet ikke åssen man skrur på kameraene uansett (altså de avlange boksene med den loddene tingen oppå hvis noen fra TV Vestfold leser dette)

Lurte kanskje på om jeg skulle spørre Scanrope om jeg kan hoppe fra krana deres, men tror jeg burde ha turistforeningen i ryggen da, og vet ikke om de er villig til og "sponse" mitt selvmord. Kan jo argumentere med at jeg skal prøve og lande på en TvVestfold reporter, man vet jo aldrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.