Gå til innhold
  • Bli medlem

Skråtak på Nallo 3gt...


svenni84

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har store planer om å skaffe meg dette teltet fra moontrail eller backcountrygear. Men jeg har lest en del rundt her inne (greit å gjøre før man legger mange tusen i telt) og forstått at det er litt trøblete med skråtaket for lange personer i snøvær. Jeg er sjøl 187cm og lurer på hvor stort dette problemet er og om det kan løses på noen måte.

Teltet virker som det beste mtp størrelse, vekt, styrke og kvalitet, men dersom noen har forslag til alternativer er jeg fortsatt åpen for nye ideer.

Tusen takk for svar og hjelp.

Mvh

Sveinung

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei

Jeg har store planer om å skaffe meg dette teltet fra moontrail eller backcountrygear. Men jeg har lest en del rundt her inne (greit å gjøre før man legger mange tusen i telt) og forstått at det er litt trøblete med skråtaket for lange personer i snøvær. Jeg er sjøl 187cm og lurer på hvor stort dette problemet er og om det kan løses på noen måte.

Teltet virker som det beste mtp størrelse, vekt, styrke og kvalitet, men dersom noen har forslag til alternativer er jeg fortsatt åpen for nye ideer.

Tusen takk for svar og hjelp.

Mvh

Sveinung

Eg er omlag 190cm lang og har erfaring med Nammatj. Mi erfaring med det teltet er at liggelengda er for knapp for meg. Ikkje minst når det legg seg snø oppover skråveggen. Då måtte eg ligge med føttene ut i forteltet, og det var betydeleg meir enn 3cm som enda i forteltet. Eg brukte teltet i fleire år, så ubrukeleg kan eg jo ikkje seie at det er, men då eg fekk råd til eit større telt med fortelt i begge endar, var ikkje valget så vanskeleg, sjølv om det vart litt tyngre i pulken.

Alle lette telt har denne svakheita, så alternativ kan eg ikkje koma med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg Kaitum er nok et av de beste alternativene. Det har samme duk som nallo, men keron utforming. Dette egner seg nok også bedre om vinteren enn nallo da det har begge lufteventilene høyt over bakken. Nallo har jo en i bunn av fot-enden.

Keron er jo og en mulighet, men det veier mer.

Hilsen mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Madseman.

Har vel rundt 50 døgn i Nallo 2 vinterstid. Jeg er like lang som deg. Nallo 2 og Nallo 3GT er ganske like innvendig (5cm høyere).

Luftingen er det største problemet vinterstid. Har satt det opp stiv kuling, og ligget det i liten storm. Store snømengder, med tung våt snø, kan gjøre at teltet kollapser. Liggelengden blir betydelig redusert når snø legger seg på duken bak. Likevel, jeg stoler på teltet. Men du risikerer å måtte stå opp mange ganger i løpet av natta.

Skal du bruke teltet mye om vinteren på fjellet vil jeg definitivt gått for et annet telt. Personlig synes jeg at 200g (forskjellen Kaitum 3 og Nallo 3GT) taler til Kaitums fordel. To innganger er heller ikke å forakte.

Ps: Kjøpte Saivo fra Moontrail for 1|2 år siden. Meget fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker likt som dere ser jeg. Kaitum frister med 2 ventilasjonsluker og to utganger. Men nallo har et sinnsykt fett fortelt, hvordan er det å lage mat i kaitum, evt ha med seg hund?

Teltet skal brukes til alt, og ønsker å ha muligheten til å stikke på tur vinterstid, selv om dette ikke utgjør primærbruken. Og, jeg har ikke penger til flere hillebergtelt, så det er uaktuelt.

Har i utg tenkt å kjøpe 2-3 mannstelt slik at jeg kan dra det med alene om jeg vil, samt ha plass til noen andre, primært fruen. Med Kaitum 2 på 2,7kg og 3'ern på 3 er vel 3 et greit valg.

Pris moontrail+frakt:

(745+66,5)usd x 5,9 x 1,25=5984nok

Dette begynner å bli urimelig dyrt. Hmm, trodde egentlig det ville bli mye rimeligere når jeg hentet fra utland. Har fått med meg at helsport fjellheimen xtreme selges for 4000 nå hos xxl, hvordan er dette i forhold til kaitum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare prøvesittet i Kaitum 3. Makshøyde i midten av teltet er 105cm, men ved inngangen er den 95cm (oppgitt av Hilleberg ved forespørsel). Det er litt lavt for meg (jeg bruker en Downmat som bygger 9cm). Forteltstørrelsen er litt mindre enn Nallo (100 mot 115cm). Jeg synes det er mer enn god nok plass til å fyre i forteltet til Nallo.

Har slitt ut to Helsport Rundehø tidligere, og har vært fornøyd med dem. Men er skeptisk til stengene til Helsport (Lars Monsen sier det diplomatisk: kjøp telt med DAC eller Easton stenger). Hverken Sportsnett, Skandinavisk Høyfjellsutstyr eller Oslosportslager fører Helsporttelt. Deponerte på et Stetind som skulle veie 1,7 kg, mål på vekta mi hjemme veide det 2.1 - like mye som Nallo. Jeg kjøpte det i steden. Når Fjellheimen allerede er over 4kg har du et ganske tungt telt.

Personlig skulle jeg gjerne hatt stormmatter. Jeg liker ikke abassid. Det er smak og behag. Det er en ulempe at du bare kan ligge en vei i Fjellheimen. Er terrenget flatt, merker du likevel godt om det heller litt nedover. Opplevd det mye med Nallo. I Kaitum kan du ligge begge veier.

Ja dollaren har gått opp. Du får jo med noen bonuspoeng da. Hvis du først gjør en bestilling kan du vanligvis finne en del andre ting man trenger billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke må ha ett telt med skandinavisk design, kan bibler-teltene kanskje være noe. Kjøpte selv et Bibler Ahwahnee fra Moontrail, og er kjempefornøyd med det. Det er et meget bra to-mannstelt på vinteren, og fungerer helt utmerket for to voksne, ett barn og en hund på sommeren. (og det er min mening, uansett hva andre måtte mene.) Nå har jo unger en tendens til å vokse, og jeg har to av dem, så jeg blir nok å kjøpe ett Bibler Bombshelter som "familietelt". Det koster nær på 10000,- i Norge, så der er det endel penger å spare. Man bør i alle fall vurdere det som ett seriøst alternativ, konstruksjonen kan virke uvant, men Bibler vet hva de driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Blåser liv i denne tråden etter som jeg nå har en ukestur på snø i mitt nye Kaitum 2.

Selv er jeg 194 cm, og har lang erfaring med alle de problemene den vinklede fotenden byr på. Jeg kjenner ikke Nallo, men kjenner Fjellheimen godt. Hadde selv en 3 camp som jeg moddet med stormmatter og høy ventil i fotenden. Beste kompis har en 2 Camp. Med Fjellheimen oppstår problemene før du legger beina i bånn, eller det legger seg snø på. Hverken Kompis eller jeg er i stand til å slå opp teltet sånn at det blir avstand mellom inner- og yttertelt, selv på flat mark. Geometrien funker ikke helt. Det blir selvsagt mye verre under bruk, og jeg hadde ofte fuktig fotende på soveposen.

Kaitum, med to loddrette innergavler, er en mye bedre planløsning. 220 cm reell liggelengde er rikelig, og selv om du skulle skli litt rundt og komme borti innerteltet, gjør det ingenting. Det er en meter til ytterteltet.

God ventilasjon. Hunden min er en rolig kar, så det var uproblematisk å ha han inne i innerteltet. Det har vært mange meninger om hunder og kondens, det merket ikke jeg noe til Kaitumen. Det var riktig nok bare en natt, og det var god trekk.

Bedre spennregulering med justerbare pluggfester i fot- og hodeende. En liten historie fra Fjellheimentida: Slo leir i fuktig vær og forankret godt, med steiner på pluggene. Slakket bardunene før jeg gikk og fisket om morgenen, regnet med at været ville klarne. Kom tilbake på eftan, i solskinn. Teltet sto formelig og sang, så stramt var det. Neste regnvær lakk sømmene på flere steder, måtte ettertette. Med justerbare pluggfester som kunne slakkes i likhet med bardunene, ville dette ikke ha skjedd.

Forteltene er små, men det går helt greit å ha ei lita fotgrop og sitte i innerteltåpningen og koke. Sittehøyden er lav i åpningen, så i "værfastmodus" gjør jeg følgende: Legg sovepose, klær, alt du må holde tørt, i innertelt og dra glidelåsen igjen. Klips av ytterste klipsrekke og legg innerteltet bakover i teltet. Nå har du større fortelt enn GT modellen, og full takhøyde i i midten. Rigg lenestol med ryggsekk eller stoltrekk, fyr opp kaffekjelen og nyt boka i uværet. Du kan gå ut og inn uten å dra fuktighet inn i innerteltet.

Det andre forteltet er stort nok til hundehus. Min malamutt lar seg gjerne snø ned, men hater regnvær. Det var en av grunnene til at jeg valgte denne løsningen.

Har ikke fått prøvd hverken tunge snøfall eller kraftig vind, men jeg kvir meg ikke. Teltet gir et solid inntrykk. Det er mulig jeg syr på noen stormmatter på utvalgte steder.

Stein

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker likt som dere ser jeg. Kaitum frister med 2 ventilasjonsluker og to utganger. Men nallo har et sinnsykt fett fortelt

Det har Kaitum GT også. Nytt av året med GT modell av Kaitum. Sjekk www.hilleberg.se

Har fått med meg at helsport fjellheimen xtreme selges for 4000 nå hos xxl, hvordan er dette i forhold til kaitum?

Har Nallo selv og en kompis med fjellheim x-trem. Vi ser på teltene som stort sett like greie i forhold til fortelt. Nallo sitt er kanskje noe større, men i 3'er modellen er fjellheim mer enn stort nok. Luftingen derimot er en helt annet verden på fjellheim x-trem.

Den store ulempen med fjellheimen dukker opp i regnvær. Det lekker mye mere da der er flere sømmer over forteltet - og de lekker med jevne mellomrom mellom impregneringer. Glidelåsen lekker lett også forøvrig :) "Trikset" med å væte teltet og la tråden trekke vann for å tette duken fungerer sjelden bra forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.