Gå til innhold
  • Bli medlem

Telttur med lett anmarsj for famlie i Romeriksåsen


tomj

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan komme med tips om egnet sted for overnatting i telt ved vann eller elv i Romeriksåsen. Ser for meg en odde eller lignende ved ett vann i Romeriksåsen. Det bør ikke være alt for lang anmarsj fra parkeringsplass til teltplass. Hvis det er godt fiske er det ett pluss.

Takknemmlig for tips :wink::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tilbragte mine barne- og ungdomsår på mange overnattingsturer i Romeriksåsen, og jeg gikk ofte fra Glittre i Hakadal og opp til Kirkebygjermenningen og Gjerdrumsgjermenningen. Hvordan fisket er i de vannene nå, vet jeg ikke, men det vanket hvertfall en og annen abborpinne "i min tid". Spesielt Gjerdrumsgjermenningen syns jeg er et fint vann, med mange fine plasser i sydenden av vannet.

Et annet, og kanskje nærmere, alternativ er Storøyungen, som man også kan gå til fra parkeringsplassen på Glittre.

PS. Det er minst 10 år siden jeg var i dette området sist, så mye kan ha forandret seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan slutte meg til Storøyungen. På østsiden i nedre 1/4 av vannet er det en koselig liten teltplass med bålplass. Er vel ca 5 km fra parkeringsplassen på Glitre, litt bratt i starten kanskje, men ellers greit. Har ikke fisket der i dette årtusend, men i "gamle dager" har det blitt noen abbor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råsjøen kan anbefales. Det ligg eit par brukbare teltplasser med bålplass på nordsida av sjøen rett ved vegen.

Om du går inn frå Harestua er det meget stutt anmarsj (følg skilting mot Bjørgesæter rett nord for Harestua).

Det er litt lengre anmarsj frå Nannestad. Sykkel er eit godt alternativ frå båe sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råsjøen kan anbefales. Det ligg eit par brukbare teltplasser med bålplass på nordsida av sjøen rett ved vegen.

Pussig at du nevner nordsiden av Råsjøen. :shock: Vi tok ett bilde fra en sykkeltur rundt denne, og det ble tatt ved et område ved veien som virket egnet til bål og telt (mener det var bålrester der):

post-42-133474584395_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også på at veien til Tverrsjøen er enveiskjørt, dvs. at trafikk fra Jevnaker og opp til Tverrsjøstallen er kun åpen fram til 14.00 mener jeg :lol: Og ned derfra etter kl. 14.00.

Fra den siden trådstarter bor er det naturlig å velge veien fra Olimb, ikke den fra Jevnaker.

At veien fra Jevnaker skal være generelt enveiskjørt har jeg aldri hørt om før, og jeg har kjørt den relativt jevnlig de siste årene. Det er mulig dette er noe som gjelder for kortere tidsrom i forbindelse med tømmertransport eller noe slikt. Eventuelt er det noe helt nytt man har begynt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda,

Det er vel ingen andre bilveier inn til Tverrsjøstallen enn den fra Jevnaker via Svenådalen? Hvis ikke man har spesiell avtale om bomnøkkel etc. Har bare kjørt dit om vinteren, og det er mulig det bare er når den brøytes at den er enveiskjørt. Innkjøring fram til kl. 1400 mener jeg huske. Fra Olum kommer man vel ikke stort lenger enn til Mylla for vanlige folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda,

Det er vel ingen andre bilveier inn til Tverrsjøstallen enn den fra Jevnaker via Svenådalen? Hvis ikke man har spesiell avtale om bomnøkkel etc. Har bare kjørt dit om vinteren, og det er mulig det bare er når den brøytes at den er enveiskjørt. Innkjøring fram til kl. 1400 mener jeg huske. Fra Olum kommer man vel ikke stort lenger enn til Mylla for vanlige folk.

Dette er direkte feil Sondre.

Veien fra Olimb stopper ikke ved Mylla. Tvert imot kan man kjøre videre til både Gjerdingen og Tverrsjøen. Kommer man fra Nittedalssiden er dette den naturlige veien inn i de nordlige delene av Nordmarka.

Noen "avtale om bomnøkkel" trenger du ikke. Alle hovedveiene i området til Jevnaker Almenning er tilgjengelige hvis man betaler 40 kroner i bommen.

Om vinteren er situasjonen trolig litt annerledes på grunn av brøyting og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.