Gå til innhold
  • Bli medlem

Nupsfonn/Nupseggi/Store Nup - hva var navnet?


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Som alle andre som brukte pinsehelgen i sør-norske fjell, fikk vi en fantastisk opplevelse. Vi tilbrakte langhelgen i telt like ved Trollnup ovenfor Haukeliseter og kunne cruise rundt på alle toppene i nærheten, og det er ikke få. Fra de høyeste toppene ser man hele Hardangervidda og halve Vestlandet.

Jeg ønsker å høre hvordan mer kompetente/lokalkjente folk navngir de ulike toppene i Nupsfonn-området. Jeg har nemlig sett utrolig mye forskjellig her, til og med av DNT. Selv har jeg følgende forslag:

Topp 1673: Nupseggi (Kan til nøds kalles Nupsfonn NØ, men denne flotte toppen bør ha et eget navn)

Topp 1691: Nupsfonn (evt. Nupsfonn SV, dette er i alle fall ikke Store Nup!)

Topp 1653: Nupsfonn N

Topp 1661: Store Nup

Topp 1599: Store Nup SØ

De andre toppene på Nupsfonn bør navngis med himmelretning i forhold til hovedtoppen 1691, som sedvanlig.

Er det noen som har noen innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Synes forslaget ditt hørtes fornuftig ut. Nupseggi med den flotte firkanta varden har for meg alltid vært Nupseggi. Store Nup og Nupsfonn bør det heller ikke være noen tvil om. Har ikke kartet foran meg, men prinsippene med himmelretning høres fornuftig ut.

Dere var ikke på Sandfloeggi (1719), Hardangervidda høyeste topp? Fin tur dit over Nupsfonn.

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jo, vi gikk videre til Sandfloeggi (forøvrig 1721 på det nyeste kartet)etter å ha besteget Nupseggi. Det var en drøy, men flott tur i det fine været.

Som et tips til andre, kan jeg si at vi dagen etter kom oss opp/ned fra Nupsfonn 1691 ved å gå rett opp lia innerst ved Trolltjørn (vest for bunnen av Trolltjørn). Det var fast, fin snø og vi vurderte det til å være en helt sikker oppstigning/nedkjøring. Imidlertid var det svært bratt. Sikkert nok en fin trasé også om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Overnattet under åpen himmel på Sandfloeggi i fjor. Utrolig flott sted. Dette området har et enormt potensiale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 år senere...

Som alle andre som brukte pinsehelgen i sør-norske fjell, fikk vi en fantastisk opplevelse. Vi tilbrakte langhelgen i telt like ved Trollnup ovenfor Haukeliseter og kunne cruise rundt på alle toppene i nærheten, og det er ikke få. Fra de høyeste toppene ser man hele Hardangervidda og halve Vestlandet.

Jeg ønsker å høre hvordan mer kompetente/lokalkjente folk navngir de ulike toppene i Nupsfonn-området. Jeg har nemlig sett utrolig mye forskjellig her, til og med av DNT. Selv har jeg følgende forslag:

Topp 1673: Nupseggi (Kan til nøds kalles Nupsfonn NØ, men denne flotte toppen bør ha et eget navn)

Topp 1691: Nupsfonn (evt. Nupsfonn SV, dette er i alle fall ikke Store Nup!)

Topp 1653: Nupsfonn N

Topp 1661: Store Nup

Topp 1599: Store Nup SØ

De andre toppene på Nupsfonn bør navngis med himmelretning i forhold til hovedtoppen 1691, som sedvanlig.

Er det noen som har noen innspill?

Hvor lang tid ta det opp til Nupseggi og hvor mange km? lett å finne frem, siden jeg ikke finne noe form for merking info på turer fra Haukeli, det er skikkelig dårlig spør du meg :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Hege Broch Austvoll

Står ørlite om avstand og tidsbruk på denne linken fra turistforeninga. Vedkommende du siterte er nok ikke bruker av forumet lenger siden vedkommende står som anonymous så tviler du får svar av vedkommende. Tråden er også 11år gammel. Andre her kan kanskje gi mer info :-)

https://www.haukeliseter.no/aktiviteter/vis/823785/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.