Gå til innhold
  • Bli medlem

Diabetes type 1 og Tur


Memento mori

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har erfaring med Diabetes type 1 (Den med sprøytene) og Turmat?

Går det an og bruke Real Turmat uten og ta mye insulin?

Hvordan oppbevarer dere sprøytene når det er kaldt?

Fungerer Blodsukker måleren når det blir kaldt?

Er ny på fronten, og trenger tips!

Kan treffes på telefon 915 59 511

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ha sprøytene i innerlomma, det holder. Men vær ekstra forsiktig med blodsukkerapparatet, det er ikke mye som skal til hverken når det gjelder temperatur eller skitt før det streiker. Oppbevar det vanntett og ta med ekstra batteri. Se også lenke, vi er nok ikke så mange her inne.

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=13312&highlight=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har hatt diabetes siden 1985, og bruker sprøyter i dag. Dvs penn. Har de siste årene fått mer og mer erfaring med diabetes og friluftsliv, og har etterhvert lært meg noen triks for å få både kropp og utstyr til å funke.

Når det gjelder turmat så funker det bra for meg, men litt av min utfordring er å stole på maten. Med det mener jeg at metthetsfølelsen kanskje ikke er helt den samme etter en real-turmat middag, som for eks etter 4-5skiver med brunost. Dette handler om erfaring med de ulike måltider også, så her har det mye å si hva du er vant til å spise.

Jeg har stort sett brukt ral-turmat, samt åpnespis. Begge funker bra.

Har også vært borti at måleapperat ikke har vært helt på nett etter ei natt i minusgrader, men da har jeg bare varmet det, så funker det igjen. Bruker som regel å ha det i ei lomme inntil kroppen, men det hender at det blir liggende i sekken også. Jeg har et Freestyle mini apperat, og det har vært med på MYE, men funker fortsatt. Har vel hatt det i snart 2 år. Måler i snit 7-8 ganger pr dag, og kanskej litt oftere på tur.

Det hef forøvrig synes er den størset utfordringen for oss er å finne ut hvor mye mat må vi fylle i sekken. I tillegg vil vi jo også forsiker oss om at vi har så det holder.

Anbefaler deg å prøve deg frem ang turmaten, og evt ta noen målinger slik at du ser efffekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei

Har nettopp startet med Insulin.(2uker)

Har ikke vært ut på langturer ennå men var på kajakk kurs.

2 dager a 8 timer i båten.Passet på å ha sjokolade lett tilgjengelig

mens vi var utpå og spiste denne før jeg kjente antydning til lavt blodsukker.

Når vi var i land for lunch målte jeg meg og tok hurtivirkende

insulin til maten. Det gikk bra !

Hva mener du med mye insulin ?

Nå har jeg ikke såmye erfaring men jeg hadde glatt spist en turmat dersomjeg hadde vært på

"langtur" ikke minst om jeg skulle gå et stykke etterpå. Men ut ifra hva jeg har funnet ut

må en nesten prøve å feile og bruke sunnfornuft for å få erfaring siden det varierer mye

fra person til person.

En annen ting er at blodukker apparat produsentene "hiver" apparatene

etter en for åselge måle"pinner" så jeg har alltid et ekstra apparat med.

Freestyle mini med lys.

Har alltid et apparat i bilen og på jobben, for gjort å glemme disse.

Uansett måjeg jo huske pennen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke spesiellt mye greie på dette, men et viktig poeng når man er ute på tur og i fysisk aktivitet er at blodsukkeret ditt trolig vil falle mye fortere enn det du er vant med til daglig. Risikoen for hypoglysemisk sjokk blir derfor mye større med mindre man "kjenner sin egen kropp" og tar de nødvendige forhånsreglene med tanke på kosthold og evt insulin ved høy fysisk aktivitet!

Og til de som ikke selv lider av diabetes; Hvis man er sammen med noen (med diabetes) som begynner å oppføre seg "merkelig" eller virker beruset/full, tenk på at de kan ha lavt blodsukker og gi de evt en sjokolade eller sukker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anngående blodsukkerapparater: For å ikke å ha for mye "stæsj" med meg, bruker jeg Accu-Chek Compakt plus blodsukkermåler og Accu-Chek Multiclix penn. Grunnen er at i begge disse kommer nålene og stripsene i "kassetter", henholdsvis 17 (måler) og 6 (penn). Slipper å styre med enkeltstrips og nåler med valne hender, og det er gjort i en fei.

Det er to helt forskjellige verdener å være på tur kontra hjemme. Det kan være kaldt, aktiviteten er så å si kontinuerlig, samt tung sekk.

Jeg begynner med halvert inntak av insulin, for deretter justere meg oppover. Vær obs før du skal legge deg. Har det vært slitsomt på slutten av dagen, kan det være lurt å legge seg med høyt blodsukker. Slitne muskler suger blodsukker en god stund etter en strabasiøs tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lang tur så er de første dagene problematisk, vanskelig å tilpasse seg den endrete aktiviteten, men to dager med tilvenning pleier å holde. Noen bruker å ha et lite lager med insulin i kroppen som plutselig slår til ved fysisk aktivitet.

Matinntaket er på lengre turer strengt regulert da jeg ikke har lyst til å dra med meg mer mat enn nødvendig. Faste måltider og samme mengde. Baker brødet selv så har jeg litt mer kontroll og får det mer kompakt og kan smyge inn litt sirup og nøtter i det.

Real turmat fungerer bra, litt brød til gjør det optimalt.

Blodsukker funker fin å måle ved frokost, middag og kvelds. Synes det er et poeng å ikke overdrive. Ulike insulintyper vil gi ulike utslag, så her må en fine ut hva som fungere best.

Insulin oppbevares i innerlomma på jakke om sommeren og så tett inn til kroppen som mulig om vinteren. Om natta så ligger det i soveposen. Blodsukkermålingsutstyr ligger i sekken.

Er det flere som går sammen er det en selvfølge å la de andre på en liten dose insulin og en spiss eller to. Om du velger å ta med glukagon så legg det et sted hvor det er lett og finne og som alle i gruppa vet om.

Ekstra søtsaker er jo et ”nødvendig onde” og her er nonstop (de smelter ikke/ lager ikke kliss) seigmenn samt sukkerbiter det foretrukne. De to første fungerer som kos og småjusteringer. Sukkerbiter laget av brunt sukker er å foretrekke, de er hardere og tåler derfor mye tøffere behandling. Bruker å ha dem i en flat, vanntett tupervare boks i lokken på sekken. De tåler også å ligge i en vanlig plastpose uten å smuldre opp.

Hvis turen slutter der den startet er det lurt å ha et lite depo med godis der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.