Gå til innhold
  • Bli medlem

71° Nord....igjen


Atomsilda

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 217
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Eg vil ikkje...eg vil heim...he,he. Linn er en luring eller en som absolutt burde vært sendt hjem!! :wink: MEN, vi så at hun hadde kvaliteter....
Hadde hun vært 22 år ville jeg tatt henne for å være ei sofa-purke...og dermed langt fra sprek nok for programmet.

MEN...med tanke på at denne Linn er 31 (mener jeg å huske), tror jeg hun driver taktikkeri på høyt plan.

Blir spennende å se fortsettelsen! (eller ble hun stemt ut?? Fikk ikke med meg slutten av programmet :shock: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke skjønte i siste episode var at Linn sine lagkamerater på Skåla opp gjorde en så stor innsats for henne og overtalte henne til å bli. De hadde selv ingenting å vinne i denne konkurransen og de sørger for at hun ikke har brytt. Hun var forresten sterk i armene når hun hang i kranen. Men Skåla opp klaget hun med 20 kg i sekken mens de andre gikk med 40 kg og senere enda mer. Hvis man ikke klarer å gå opp et fjell med 20 kg han man ikke noe å gjøre i dette programmet, synes jeg. Etter min mening ble feil jente sendt hjem til slutt.

Nå har jeg bare sett den siste eposiden pluss litt av den forrige så jeg vet ikke hvilke andre kavliteter Linn eventuelt har. Jeg fikk inntrykk at det nå var første gang at noen ble stemt hjem etter 9 dagers konkurranse som de sa. Det er litt merkelig.

Jeg synes det er artig at det blir tøft i år. Flott å se deltakere som takler dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Så ikke forrige episode, men synes det virket litt overkill. 60kg er ingen spøk..

Denne gangen så det også virkelig tungt ut. Tidligere år har vi sett ryggsekker som de kunne løfte høyt og svaie på ryggen med en hånd og som skulle veie 30 kg. Dette var ikke overbevisende. Men når slet de med de første 30-40 kg i sekken og tok enda flere sekker i hånden da de svarte feil på spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

71 grader nord blir mer ekstremt for hver gang, de kunne normalisere programmet litt synes jeg. I konkurransene i den siste episoden fremstår programlederen som en sadist - står der og gliser mens utslitte deltagere tvinges ut i iskaldt vann - helt meningsløst. Å se programmer om folk på tur spennende steder er god underholdning, men ekstreme konkurranser og alt fokuset på intriger og hjemsendelse av personer kunne de bruke mindre tid på. Dette er et norsk konsept og de står fritt til å justere underveis, i motsetning til utenlansk-baserte realityserier der man kjøper konseptet fra utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere enn meg som reagerer på at skredfaren påstås å være 5 - en faregrad som er ekstremt uvanlig i Norge, samtidig som deltakerene kjører på kryss og tvers mindre organisert en enn saueflokk ville vært. Ikke at skredfaren var stor, kompakt vårsnø med et snev av relativt tørt lag nysnø, men dette er nok et eksempel på vanvittig overdrivelse av faremomenter og det irriterer meg.

Lite erfarne tv-tittere får en helt feil oppfatning av hvordan man opptrer under farlige forhold.

Hadde skredfaren vært grad 5, hadde den toppturen aldri funnet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et par år siden skulle deltagerne til topps på Storbreatinden fra Sognefjellshytta i mai. Det ble fremstilt som en ren ekspedisjon med hundesleder og teltovernatting og greier.

Storbreatinden er en skitur på omtrent tre timer så vidt jeg kan huske. Ingen bratte bakker eller noe sånt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et møkkaprogram - og det er Fjellforum sin skyld i at jeg så på det. :wink: Jeg ser nemlig ikke på TV ellers og etter alle disse innleggene ble jeg nysgjerrig.

Jeg stusset også over skredfaren og hvordan deltagerne gikk litt vel samlet.

Ellers var det lite som skjedde i programmet og for mange gjentagelser. Hadde de enda hatt en ekspertkommentator som underveis (som voice-over) kunne kommenterer veivalg, utstyrsvalg, si litt om gruppedynamikken eller si hva deltagerne gjorde feil så hadde programmet vært mye mer interessant.

Når det er sagt så var det artig å se bilder av snø og skikjøring igjen. Ble litt gira på vinteren nå. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelrittet i Geiranger var sagt å vere 4 km. Korleis er det då mogleg å sykle dette på 7 og et halvt minutt som Wenche brukte! Dette er over 30 km/t i rundt 10% stigning! Har sjølv sykla der så veit kor langt og kor bratt det er der.

Det med skredfaren var også overdrevet, sikkert ikkje meir en 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er noen her som har på feile briller når de ser på 71 grader nord. Dette er et underholdningsprogram, en konkurranse, og ikke et faktaprogram om frilufstliv.

De tar hardt i når de skal beskrive forholdene, tyngden på sekken, skredfaren osv. Dette får vi ta med en klype salt. De som står bak programmet er opptatt av seertall og ikke om detaljene er nøyaktige helt ned til minste prikk.

For veldig mange som ser programmet har ikke skredfare 3 eller 5 noen som helst betydning. De kjenner ikke til denne skalaen uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er noen her som har på feile briller når de ser på 71 grader nord.

Ja ja. Jeg vet det. Skal slutte å klage. :lol:

Men det var litt moro at gutta ble knust av jenter i sykkeletappen. Må være litt pinlig når kompisene ser dette på TV. :):lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det var litt moro at gutta ble knust av jenter i sykkeletappen. Må være litt pinlig når kompisene ser dette på TV. :lol::lol:

Det var helt som forventet for meg. De to guttene er relativ store og tunge. Wenche er veldig lett og sterk og har dermed en typisk klatre-kropp. Men hun syklet neppe 30 km/t oppover. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er underholdande! Men det at det var skredfare 5, då kan no folk tenke som at dette er "normalt" for vinteren og at dette kanskje berre er middels fare( I ein skala frå 1-10 kanskje?), noko som kanskje kan forvirre nybyrjarar som har tenkt seg på tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er underholdande! Men det at det var skredfare 5, då kan no folk tenke som at dette er "normalt" for vinteren og at dette kanskje berre er middels fare( I ein skala frå 1-10 kanskje?), noko som kanskje kan forvirre nybyrjarar som har tenkt seg på tur?

Ja, det er et poeng. Man burde kanskje "lære" seerne at man ikke har noe i fjellet å gjøre når skreddfaren er på sitt høyeste. Og i hvert fall ikke i så bratte bakker. Ellers var det noe pussig som jeg lurte på... De hadde skreddsøkere og jeg hørte dem si at de satt den å på mottak. Har jeg hørt det feil eller har de ikke skjønt at den skal settes på sende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er et poeng. Man burde kanskje "lære" seerne at man ikke har noe i fjellet å gjøre når skreddfaren er på sitt høyeste. Og i hvert fall ikke i så bratte bakker. Ellers var det noe pussig som jeg lurte på... De hadde skreddsøkere og jeg hørte dem si at de satt den å på mottak. Har jeg hørt det feil eller har de ikke skjønt at den skal settes på sende?

De søkerene jeg har hatt opplæring i har automatisk switchet over til sending etter,,, tror det var et par tre minutter.

Så om de satte de på mottak har det ikke vært noen katastrofe. (om det ikke var noen rævva søkere da) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det at det var skredfare 5, då kan no folk tenke som at dette er "normalt" for vinteren og at dette kanskje berre er middels fare

Et usannsynlig scenario. Ved skredfare 5 opplyses dette i media, og det er få nybegynnere som hiver seg ut i fjellheimen når meteorologen står og forteller om stor skredfare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig egg som de måtte over. :D

Men for noe talentløs roing! Det er jo ikke vanskelig å ro og det virket som at gutta ikke gadd å gjøre en skikkelig innsats. Mistenker at de manglet inspirasjon fordi de var ledet av en dame, noe de åpenbart ikke likte. Bra at en av dem ble sendt hjem. :wink:

Det jeg likte best var matbordet. :D Blir skikkelig sulten og keen på tur når jeg ser så mye digg turmat. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.