Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av hybridsykkel (DBS Logic 308?)


braper

Anbefalte innlegg

Hei!

Vurderer kjøp av ny sykkel da min gamle hybrid begynner å merke årene litt for godt.

Bruker den primært til bysykling (til og fra skole), fritid (fremkostmiddel), litt tur - så mest asfalt, og litt grus, regner med at den blir brukt på vinteren også (har et sett piggdekk stående klar).

Sykkelen jeg har i dag har Nexave gir med trommelbrems - har vært veldig deilig å slippe å skifte bremseklosser! Så noe lignende hadde vært fint. Har sett så vidt på navgir - noen som har noe formening om det i forhold til vanlig gir?

Er også litt frista til å gå for stålramme.. Hvordan er det å bygge selv?? Har ikke gjort det før, men kunne jo vært et fint vinter(lærings)prosjekt :) - Bestille sykkel/deler fra USA? Hva med brukt ramme/deler?

Av konkrete modeller så er kanskje DBS Logic 308 aktuell. Har Shimano Alfine navgir, men vet ikke hvordan resten av komponentene er.

Med litt flaks så finner jeg kanskje butikk som har denne på salg i høst også.

Budsjett: Max 5000,-

Kanskje litt lite konkret, men er i en tidlig titte-fase ;) så litt usikker ennå.

Tips, synspunkter og konkrete modeller/forslag mottas med stor takk. Så får vi se hva som skjer. Har ikke hast, tror den gamle holder litt til.

PS! Noen som kan forklare meg forskjellen på Cyclo cross og Hybrid??

Edit: La til link til DBS Logic 308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du sier ingenting om din høydeog vekt eller ønsket sittestilling.

Selv er jeg 187cm/92kg og ønsker å sitte mest mulig oppreist.

Jeg sykler veier og stier i blandet terreng, blir fort sliten i armer og rygg av å ligge over styret.

Har hadt store vansker med å finne sykkel som passer min fysikk og bruk.

Kjøpte i våres en Hybrid fra GT som er den som har passet meg best. (bortsett fra noen superbillige og simple "by-sykler")

Er merkelig at ingen importør ser markedet i oss halvfeite 40+ karene, som gjerne vil sykle litt uten nødvendigvis å sikkle på framhjulet hele tia!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ingenting om din høydeog vekt eller ønsket sittestilling.

Viser vel bare hvilken nybegynner jeg er :)

Jeg er 183cm høy/60kg - litt foroverlent er bra, men ikke for ekstremt. Men liker å ligge litt foroverlent når jeg sykler lenger turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Merida crossway speed disc er på tilbud nå http://www.sykkelsenteret.no/shop/productDetails.aspx?ProductId=1320&catalogDirectoryId=3 kan anbefale den, har lurt veldig på å kjøpe den selv (er virkelig vært budsjettsprekken, som ikke er stor). Detta er mye for penga. God plass til skjermer og piggdekk der, og er hydrauliske skivebremser, og godt utstyrt med gir ser det ut til, kjente felger og rett ramme (som jeg har vært på jakt etter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Slik det ser ut til at du sal bruke sykkelen er det ikke så nøye hvilket merke du velger. Til ditt bruk kan en sykkel til 3 - 4000 gjøre jobben like bra som en til 7000. Det viktigste er at forhandleren har et verksted eller har avtale med et sykkelverksted som kan ta service på doningen og at du er sikker på å få reservedeler. For uten merket så er det ofte gearet som gir prisforskjellen. Jeg skiftet nettop drev, kassett og kjede på min Bros Sonic og det kom på under tusenlappen. Til en del andre sykkler kan du risikere at f.eks. drevet som består av tre tannhjul og to krankermer koster tusen kroner pr. del. Til min kom hele drevet med krankarmer (til å feste pedalene på) på ca 300,- Slik du sykkler vil jeg anta at det holder om du bytter kjedet en gang i året og kassett og drev ca. hvert tredje år. Kjøp sykkel av aluminium og unngå så mange ståldeler som mulig. Kombinasjonen stål og aluminium er ikke å anbefale. Da ruster stålet veldig fort selv om det er lakkert. På aluminium er det også en fordel om de bruker rustfrie stålskruer. (A4 kvalitet.) Prisforskjellen er ubetydelig. (Til sykkel kan A4 skruer fra Biltema anbefales. A4 er A4 uansett hvor de kommer fra.) På en hybrid er det heller ikke nødvendig med dempet gaffel eller ramme. Det bare fordyrer sykkelen og du har ingen utbytte av dempingen. Dempingen tar bare en del av kraften som skulle gått fra beina dine og ut på hjulet. (Jeg har en hybrid med en forholdsvis dyr dempet gaffel og kommer ikke til å kjøpe dette igjen.) Felgbrems fungerer helt fint og bremseklosser er både billige og enkle å skifte.

Min lokale sykkelforhandler reklamerer med at hvis du kjøper en ny sykkel så får du skjermer bagasjebærer + diverse lys og refleks med på kjøpet. Faktisk utstyr til en verdi av ca. kr. 800,- plus at du får en gratis service i året så lenge sykkelen lever. Dette er en bra deel. Det er stor konkurranse i markedet så det kan være lurt å sjekke litt rundt hos de forskjellige forhandlerne. Kjøper du sykkel hos Biltema, Obs eller lignende steder så har som regel ikke disse noe verksted og det krever at du kan mekke og holde sykkelen i stand selv. Dagens gearsystemer er ikke noe å mekke på for en selvlært hobbymekanikker uten erfaring.

Her er en liten sykkeltest som du kan titte på.

http://www.slf.no/Sykler_utstyr/Tester/Sykler_modeller/36107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste hybriden du kan få heter Nakamura Nitro Advance. XT bak, Firex krank. Vekta ligger på behagelige 10kg og prisen er på 6000,- Alt dette fordi de har droppa å sette på sykkelen demper og skivebremser, som faktisk ikke hører hjemme på asfalten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gikk til innkjøp av to stykk hybridsykler i dag, en til madamen og en til meg, merket er ukjent i norge, men skal visstnok være ok kjent i utlandet. komponentene de bruker ser ut til å være bra i mine øyne, men hva vet vel jeg om det...

er det noen av dere som er kjent med denne sykkelen / komponentene ?

http://www.xeedbikes.no/produkter/eco/?pid=34

Xeed Eco 5 Disc

133-11-ECO5_Disc-550x360.jpg

Str hjul: 28

Pris: kr 7.999,-

Ramme: XEED CROSS STW 2

Gaffel: RST TR PRO LO

Ant. gir: 27

Navgir: Shimano SLX

Krankgir: Shimano Deore

Shifter: Shiamno Deore

Krank: Shim M521

Bremser: Avid Juicy 3 hydrauliske skivebremser

Hjul/Felg: Alex DP 17 disc DW

Tillegg/ekstrautstyr: vannflaskeholder, kombi pedaler med spd feste, bagasjebrett, og 3 delt sekk bakpå (60 liter)

Det er sport1 som har eneretten på distribusjonen i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ingen ting om hva slags utveksling du har. Jeg har en bross hybridsykkel med samme gearsystem som du har kjøpt, 3x8, og det har virket kjempebra i 5 år. Jeg bruker sykkelen stort sett til og fra jobb, 18 km hver vei, og litt tursykling utenom. Jeg har et drev med 28-38-48 tenner og bak har jeg en 11-28 kassett. På siste service skiftet jeg både kjede, drev og kassett og da satte de på en 11-32 kassett. Det var en grusom opplevelse. Til landeveissykling brukte jeg kun de to største tannhjulene på drevet og hva er da vitsen med 24 gear når du bare bruker 16 av dem.

Reparatøren virket litt overrasket når jeg kom tilbake og klagde, men han var enig i at hvis jeg ikke syklet i terrenget så var det nok riktigere med 11-28.

Kanskje lurt å tenke på hvor du skal sykle når du handler nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste hybriden du kan få heter Nakamura Nitro Advance. XT bak, Firex krank. Vekta ligger på behagelige 10kg og prisen er på 6000,- Alt dette fordi de har droppa å sette på sykkelen demper og skivebremser, som faktisk ikke hører hjemme på asfalten.
Tror du skal ta en titt på Trek FX 7.5. LX gir, men en veeeldig mye bedre ramme og hjul !
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste hybriden du kan få heter Nakamura Nitro Advance. XT bak, Firex krank. Vekta ligger på behagelige 10kg og prisen er på 6000,- Alt dette fordi de har droppa å sette på sykkelen demper og skivebremser, som faktisk ikke hører hjemme på asfalten.

nå som det er snakk om en hybridsykkel til bruk på variert underlag som humpete og hullete asfalt, samt skogsveier,

og ikke landeveissykkel så er det etter mitt syn en nødvendighet med begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå som det er snakk om en hybridsykkel til bruk på humpete og hullete asfalt, samt skogsveier og ikke landeveissykkel så er det etter mitt syn en nødvendighet med begge deler.

nå har jeg ikke lest hele tråden her, så jeg vet ikke hvilke sykler som har vært nevnt. jeg vil likevel si at et par gode v-bremser er vel så gode som billige mekaniske skivebremser. det er først når vi snakker om hydrauliske skivebremser vi kan snakke om noe merkbart bedre effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sykkelgutta jeg kjøpte sykkelen fra var ganske så samstemte egentlig.

skal du gjøre unna en god del mil på setet i løpet av et år, så er det mer kost/effektivt å gå for hydrauliske skivebremser da ikke blir slitt ut så fort. i tillegg så skulle de være sikrere enn vanlige v-bremser. men hva vet vel jeg, jeg har aldri hatt hydrauliske skivebremser før.

skal man kun sykle litt til og fra, så er hydrauliske skivebremser unødvendig.

høres logisk ut for min del, etter å ha skiftet v-bremser hver eneste vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sykkelgutta jeg kjøpte sykkelen fra var ganske så samstemte egentlig.

skal du gjøre unna en god del mil på setet i løpet av et år, så er det mer kost/effektivt å gå for hydrauliske skivebremser da ikke blir slitt ut så fort. i tillegg så skulle de være sikrere enn vanlige v-bremser. men hva vet vel jeg, jeg har aldri hatt hydrauliske skivebremser før.

skal man kun sykle litt til og fra, så er hydrauliske skivebremser unødvendig.

høres logisk ut for min del, etter å ha skiftet v-bremser hver eneste vår.

en ting er slitasjen, en annen ting er bremseeffekten. den er mye bedre på hydrauliske skivebremser enn på mekaniske skivebremser, spesielt under våte forhold. det jeg vil fram til er at det ikke er noen nevneverdig forskjell på effekten på et par gode v-bremser og et par rimelige mekaniske skivebremser, selv om de koster noe av det samme. som nevnt sliter skivebremser mindre klosser og mindre på felgen. så får en selv vurdere hva man vil prioritere (vekt, kostnadseffektivitet, at det er enkelt å justere selv osv.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge underlaget er asfalt, hullete og slitt eller ei, trenger man ikke den bremsekraften en skivebremse gir. Hvor mange landevegssyklister ser du med skivebremser? Klarer fint å bremse selv om jeg kjører i 70km/t ned fra Skistua i Trondheim på vått føre. Selv synes jeg det er bedre med en sykkel med lav vekt, og derav bedre aksellerasjon, enn en sykkel med bremser som hører hjemme i skogen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.