Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er en topp?


Lindap

Anbefalte innlegg

Jeg snakket i lunsjpausen om at jeg hadde vært på min første topptur i vinter. Det var en topp på like under 1000 m. Terrenget rundt var 650m høy og toppen stakk tydelig ut fra det. Da var det noen som med en gang reagerte at dette ikke var noen topp. En topp skal være minst 2000 m. Dette syntes jeg var et tullete utsagn. Men har vi noen formening om hva som kan kalles topptur? For meg var det første gang at jeg brukte fjellskiene på noe annet enn bortover og jeg var nødt til å kjøre i zigzag nedover. Det lukter topptur for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er en topp ..... hehe, pussig spørsmål! Du som er medlem av Fjellforum, burde da vite såpass! :)

En topp er så mangt, men skal man definere ordet, må det bli noe lignende dette: Noe som fremhever seg i terrenget (dvs. den vertikale høyden i forhold til terrenget rundt). Et slags tredimensjonalt endepunkt i vår romforståelse.

Man finner "topper" overalt i vårt langstrakte land, som kysten, heiene, viddene skogen og på fjellet.

Ble du noe klokere av dette ..... :D

____________________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg. Det var bare en kollega som kom med en underlig påstand om at topp må ha en minimal høyde på 2000 m. Men det er godt å høre at det er flere som er enig med mitt synspunkt at en topp kan ha hvilken som helst høyde, bare den stikker tydelig ut fra resten av terrenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.