Gå til innhold
  • Bli medlem

Motsetninger


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Er det ikke rart hvordan vi mennesker er skrudd i hop. Jeg ser forferdelig mørkt på å klippe plena eller male huset, mens det ikke gjør meg noen ting å gå 1000 høydemetre bare for å få litt trening.

Det er forferdelig tungt å måtte støvsuge eller vaske, og et stort ork å gå på loft å hente noe småtteri, mens det ikke gjør meg noen ting å pusle med pakking av storsekken og smøring av sko i timesvis! Er det flere som har det slik? (Eller er jeg bare utrolig lat?) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er ikke alene om det. Men jeg merker at det hjelper å være i gang. Det er lettere å springe rundt i huset og gjøre litt her og der enn å gjøre en ting mens du sitter godt på sofaen. Jeg har det litt også med trening. Det å stå opp for å skifte til treningsklær er ofte det vanskeligste skrittet. Når man er i gang føles det bare godt.

Men uansett blir gressklipping og støvsuging aldri morsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg gjør alt med glede :)

Tviler jeg ikke på. :lol: Det er noe med den arbeidslysta. Er det lystbetont er det lettere...

Nå må du se til å vaske huset før du drar på ukestur kjiver istedet for å skrive ubrukelige innlegg her på fjellforum :lol: Så skal jeg komme igang med litt jobbing her på kontoret :-S
Ha ha - ja. Det blir nesten ikke tid til å vaske noen ting! Ser frem til å pakke sekken! :P

Bra det er flere som har det slik. Men jeg tror også at jeg er lat og i tillegg er PC'en en forferdelig tidstyv! Det var et hjertesukk - men bra vi har friluftslivet slik at vi kan ta oss litt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg har det slik? Tja, omtrent hver eneste dag… :lol: Låter meget kjent Kjell Iver!

Rart hvordan interessen har å si for det man skal gjøre. Hvor mye krefter og ork man plutselig får når man gjør noe som er spennende/interessant.

PC'en ja... Lurer på hva jeg brukte tiden til før? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner problemstillingen kjiver. Man prioriterer etter interesser, lyst og behag. Har man malt et hus noen ganger, blir man ganske enkelt dritt lei. Det samme gjelder plenklipping. Å se plenen nyklippet er jo en fryd for øyet, men å se gresset gro, er ikke det samme. Er hagen litt stor i tillegg, blir det et tiltak man utsetter i lengst mulig.

De tingene du nevner er imidl. nødvendige "onder" som gjøres iblant, selv om de ikke står øverst på prioriteringslista. Men du verden hvor god samvittighet man får når tingene er gjort! :)

_____________________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kjiver!! Kjenner meg meget vel igjen fra din beskrivelse! Jeg har vel blitt noe flinkere etterhvert. Er vel en effektiv kar som kan få gjort mye på kort tid, men jeg må IKKE sette meg ned for å slappe av etter jobb og middag....da blir ikke mye gjort er jeg redd!! Nei, jeg har etterhvert kjørt på med snømåking/plenklipping eller andre ting bare jeg har fått satt på potetene...Da er jeg liksom i samme drivet som da jeg er på jobb. Det fungerer greit og etterpå kan jeg slappe av. Er det også tr.tur på planen går dette også greit, men må vel innrømme da at jeg ikke er direkte sprudlende når klokka nærmer seg 22 :roll:

Den berømte dørstokkmila kan være tung, men da må man ha disiplin...har man først kommet over den går alt. Alle kjenner seg vel igjen når snøen laver ned og det er tungt å finne fram skia for å ta en tr.tur. Samme problemstilling er det når jeg sitter i sofaen og kona maser om en filleting som skal gjøres....treig da gitt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du er helt normal kjiver.

Dette er noe mannegreier som sitter dypt i genene.

Det har i millioner av år vært mannens hovedoppgave å gå ut å undersøke naturen.

På leiting etter vilt og mat eller bare oppdage ny natur.

Totalt unaturlig å bli satt bak en plenklipper eller i en stige for å male huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippe plenen går greit - det er nå en mannegreie. Men mere huslige plikter sliter jeg med, har bare de 2 tradisjonelle mannepliktene med å skifte lyspærer og sikringer som er mine. Det er lyspærene som er problemet, automatsikringer har jeg anskaffet for lengst. Jeg kan derimot sitte lenge og studere kart og rutebeskrivelser for turer jeg drømmer om - mens lyspærene ryker en etter en. Og skulle det passe med tid og vær for en tur får lyspærer være lyspærer - bare jeg finner frem i turutstyret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vell sant det..

Til mer fritid og kjøpekraft man har, til flere luksusproblemer skaffer man seg.. Og noen heldige (nordmenn generelt) har fått muligheten til å besøke toppen av Maslows behovspyramide som omfatter selvrealisering..

Regner med at å bestige topper er en fritidssyssel som sidestilles det å nå toppen av Maslows behovspyramide :) ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at å bestige topper er en fritidssyssel som sidestilles det å nå toppen av Maslows behovspyramide :lol: ...

Der er du nok inne på kjernen av "problemet"! Det kan være vanskelig å finne balansegangen mellom turer og det som trengs hjemme. Tror vi alle har en Lars Monsen i magen. Drømmen - som var å "seile jorden rundt" er blitt til "drømmen å gå Norge på langs", mens så ender man med en elendig plen som må klippes!

Men men - noe skal man ha å klage på! :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.