Gå til innhold
  • Bli medlem

GPS til "nybegynner"


hessel

Anbefalte innlegg

Jeg anser meg selv som forholdsvis "nybegynner" i fjellet, til tross for turer i Sylan, Besseggen og Rondane. Har nylig lagt Lifjell tett inntil hjertet, og har hatt tre toppturer der foreløpig.

Kan dere gi meg noen tips om GPS jeg bør bruke? Den bør ikke være for stor, og bør tracke ruten jeg går, slik at jeg kan koble den til PC og overføre ruten dit. Det er også en fordel hvis den kan ligge påslått i sekken uten å miste GPS-signalet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du ha en GPS som behersker innlagte kart? I så fall er Garmin GPSmap 60cx bra! Tåler mye juling, har viktige funksjoner, rett og slett god!! :lol:

Ta en titt i forumets søkefunksjon så vil du sikkert finne mye av interesse :)

* http://fjellforum.net/search.php?mode=results

* https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=12677&highlight=garmin

Lykke til med kjøpet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp skaffet meg en 60CSx og er strålende fornøyd, men den koster vel en høvding mer enn eTrex Legend. Siden Garmin har kommet ut med både Colorado og Oregon den siste tiden er det sikkert mulig å finne gode tilbud på 60CSx.

Har hatt gps'en i bukselomma på tur, og det har vært helt problemfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp skaffet meg en 60CSx og er strålende fornøyd, men den koster vel en høvding mer enn eTrex Legend. Siden Garmin har kommet ut med både Colorado og Oregon den siste tiden er det sikkert mulig å finne gode tilbud på 60CSx.

Har hatt gps'en i bukselomma på tur, og det har vært helt problemfritt.

Om ikke barometerhøydemåler og magnetisk kompass er så viktig, kjøp heller Cx som er litt billigere og har de øvrige funksjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også en fordel hvis den kan ligge påslått i sekken uten å miste GPS-signalet.

Skulle du miste signalet litt underveis på tur så er det ikke store problemet. Når du har overført sporloggen til pc så limer du bare sammen sporene der de ikke henger sammen.

Dette gjelder altså Garmin gps.

Hvis gps ikke skal være for stor så er jeg enig med Olav, og det han anbefaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt 6 stk eTrex Vista HCx og utstyrt dem med 2 gb microsd minnekort, og alle som bruker de er veldig godt fornøyd. Som sagt tidligere, eTrex Legend HCx er også et godt valg. Se forøvrig forskjellene med mer i De nye Garmin eTrex modellene Venture HC, Summit HC, Legend HCx og Vista HCx.

Hi du flust me pæng, dvs kan legge litt mer i investeringa, så kan du lukte på nye Informasjon om Garmin Oregon 200, 300, 400t, 400i and 400c GPS mottakere, test, review og Topo Adventure Norge for Garmin GPS mottakere, med blant annet 3D visning.

GPS mottaker i sekken, legg den i så fall i lokket slik at den ligger på toppen. Et alternativ er å henge den i et dedikert oppheng med karabinkrok eller en holder som er montert på sekkens brystreim slik at du ser skjermen når du går.

For pris, sjekk GPSDiscount.com og dinpris.no.

Det er et eller annet med GPSmap 60CSx som gjør at jeg har lyst til å kjøpe en selv om jeg strengt tatt ikke trenger den, se Sammenligning av Garmin GPSmap 60CSx og eTrex Vista HCx, to toppmodeller. Den har større skjerm enn eTrex modellene.

Batterier, oppladbare Sanyo eneloop, er ikke i tvil etter å ha brukt disse snart et par år, kjøpes batteribyen.dk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.