Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjede lugger/hopper ved sykling i bratte bakker.


rayjo

Anbefalte innlegg

Hei Folkens!

Er ny her så dere får bære med meg litt da jeg ikke er helt sikker på hvordan dette skal gjøres :wink:

Saken er : Kjøpte en GT transeo 3.0 disk i vår å er egentlig veldig fornøyd med den, men det er et par ting som plager meg litt,

når jeg sykler stående i oppoverbakker så, uten forvarsel, hopper kjede(føles som om den skifter gir men gjør ikke det) er det noen som har erfaring med dette?

Det andre er bremsene, det er jo skivebremser på denne sykelen som egentlig funker greit, lugga litt til å begynne med men det gikk over, men hvordan justerer man disse? Fulgte jo ingen forklaring/bruksanvisning med om dette da jeg kjøpte sykeln.

Fins det noen nettsider som kan være aktuelle for dette?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bremsene dine kan jeg ikke hjelpe deg med, men det at kjedet virker som om det skal skifte gir for så å ombestemme seg igjen i motbakkene har jeg opplevd selv. Det var bare en liten justering som skulle til, tror det var så enkelt som at girvaieren hadde strukket seg litt. Når du har en ny sykkel, så er det gjerne den type småting som dukker opp etterhvert som du "kjører den inn". Kjede og tannhjul er garantert ikke utslitt hvis du kjøpte den i våres. Lever den inn på verksted, med mindre du er millimeternøyaktig nok til å justere gir selv... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste seriøse sykkelbutikker har gjerne førstegangs-"service" inkludert i kjøpsprisen. Dvs at etter et par ukers bruk ser de raskt over sykkelen, og strammer vaiere o.l som kan ha en tendens til å slakke seg litt den første tiden. Det er vel bare å spørre der du kjøpte sykkelen? Er de noenlunde seriøse gjør de dette gratis, det tar sikkert maks 5 minutt. (jeg fikk hvertfall slik service da jeg kjøpte min forrige sykkel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er typisk ved at girvaierene slakker seg som nye, men det kan også skje at girene ujusterer seg når du er på tur. Dette fikser du enkelt på 1minutt. Hvis du ikke gidder å lese linken under, så prøv med følgende.

1) gir til midt på kransen bak,

2) ta 1-2 klikk på skruen (der hvor girvaieren går inn på bakgiret) en vei, blir dette verre, prøver du med 2-4 klikk den andre veien, og vips så burde det fungere igjen.

http://www.syklistene.no/Pa_sykkel/2006/Pa_Sykkel_nr._2_2006/30340

Forøvrig bør du ha samsvar med valgt gir foran og bak, f.eks største drev foran og største krans bak er dårlig kombinasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Har opplevd at kjede "glir" på tannhjula men tok ti år med slitasje for å få det til, kunne rett og slett ikke dratil i oppoverbakke, men ha veldig jevnt tråkk og kraftoverføring.

Kan være kjedet er akkurat litt for slakt. Kan og kanskje være en del stive ledd på kjedet, prøv å bøye kjedet sideveis for å mye det opp, + smøring. Men at giret kan være litt ubestemt skjer etterhver når det er nytt og vaieren strekker seg, kan plutselig begynne å bli ubestemt i oppoverbakke selv om den ikke sikfter helt gir men merker det er noe som skjer, og at det slår til når det er litt motstand på kjedet. ok med litt justeringer der etterhvert når den er ny.

Skivebremser er det veldig mange forskjellige av så en forklaring som med v-brems går ikke her, må vite typen, men sentrering er jo noe man gjør, ser om den subber ved å se nøye. Om det er hydraulisk "lufter" man bremsene om den ikke tar like bra som før. lufter vil bare si å ta ut bobler i bremseveska eller mineralolja som kan oppstå etterhvert. Hakke hydrauliske bremser sjøl men vil gjerne ha det og jakter etter en som har det (og stor hjul). Står fin forklaring i "Mekkeboka" til Rasmus Leiro og "mekke sykkel" dvden med Øyvind Aas tatt opp på den rusten eike sykkelverksted, begge får du rabatt på som medlem av syklistenes landsforening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett nyheter om dem på høgskolen i Telemark sine sider, da jeg går der, : http://www.hit.no/Nyheter/Foelg-sykkelkonstruksjon-paa-nett

Skulle gjerne hatt dem til å lage en sykkel til meg som ligner Giant OCR Touring eller CRX 1. Med store hjul, Men ramme med plass til skivebrems, piggdekk og no skjermer. Men med rett ramme (ikke som ocr eller crx) nærmere meria eller cannondale, mer som en racersykkel. Hadde vært artig med bukkehornsstyre. Et ok sete. Og feste mulighet til bagasjebrett bak og forran, eller demper som på CRX 1, får low-rider til demper står det på slf-sidene. Om en kunne få dynamofelg som biltema selger til 26" til 700 hjul hadde det vært genialt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.