Gå til innhold
  • Bli medlem

Trollheimen med tält


stintan

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei folkens!

Trollheimskartet dere skriver om er nylig kommet i revidert utgave for par månader siden.

Dere kan kontakte Harald i Rindalshuset som har ansvaret for salget av kartet. Han kan treffes på telefon 71 66 58 35 (arbeid) eller e-post [email protected].

Ellers kan dere gå inn på Trollheimsporten.no og gå videre ved å trykke på linken til venstre der det stå Trollheimen. Så vil dere også finne informasjon om kartet.

MVH

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det här är ett utkast till en veckolång tur; jag har tänkt mest på framkomligheten

och att få in rimlig längd på turen, mindre på naturvärden som kan vara svåra

att förutse. Vore värdefullt med synpunkter. t ex på de ställen som markerats med ??

Morgonbuss Oppdal-Olbu. I somras åtminstone fanns det en som anslöt

till nattåget från Oslo.

Förbi Gjevilvasshytta i riktning Jöldalsytta. Man kanske ?? kan ta en omväg väster om leden.

I trakten av Raudfjellet växlar man över på T-leden ned från toppen,

ett stycke landsväg, sedan den omärkta stigen mot Austre Böluvatnet.

Utan stig på höjden förbi Trollhetta, T-stig ned mot och förbi Trollheimshytta.

Över myrarna mot Nöstebu. Har ska ?? det tydligen gå att ta sig upp mot Neådalen -

ser ingen perfekt väg, verkar brant hur man än gör.

Sen ser jag två alternativ: runda Tovatna på nordsidan mot Langvatnet, Renndalen

och Innerdalshytta. ELLER runda Höa på östsidan och Tovatna på sydsidan

(skulle dock ge dubblering på tillbakavägen)

Från Innerdalshytta genom Giklingdalen på T-stig, sen norrut genom Tverrådalen,

därpå nästan rakt österut . Från Storlia ett kort omarkerat stycke upp mot T-leden,

från Riaren., sen triangelleden ut. lift från Gjevilsvasshytta till civilisationen,

nya äventyr.

Från Storlia knde man ?? kanske gå söderut mot Vollasetra, eventuellt

vidare mot Dovre, men Gjöra är på bara 205 möh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

"Över myrarna mot Nöstebu. Har ska ?? det tydligen gå att ta sig upp mot Neådalen -

ser ingen perfekt väg, verkar brant hur man än gör."

- Nöstebu?? Det fattar jag inte, det är väl inte nauståbu du menar? Och sedan gå rakt söderut till Neådalen, det verkar väldigt knepigt måste jag säga. Jag skulle inte ge mig på det, men så är jag också lite bekväm...

Inte tänkt istället att gå Folldalen tills den går söderut, och sedan rätt västerut upp i Neådalen vid Sprikl-tjönnin? Den vägen tror jag är vacker (har gått Folddalen en gång. fint.)

Tyvärr vet jag inget om snön där du pratar om... Men ta inga risker, och lycka till på turen. Den ser spännade ut. Hoppas någon annan här vet hur det är med vatten och snö just nu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Över myrarna mot Nöstebu. Har ska ?? det tydligen gå att ta sig upp mot Neådalen -

ser ingen perfekt väg, verkar brant hur man än gör."

- Nöstebu?? Det fattar jag inte, det är väl inte nauståbu du menar? Och sedan gå rakt söderut till Neådalen, det verkar väldigt knepigt måste jag säga. Jag skulle inte ge mig på det, men så är jag också lite bekväm...

Inte tänkt istället att gå Folldalen tills den går söderut, och sedan rätt västerut upp i Neådalen vid Sprikl-tjönnin? Den vägen tror jag är vacker (har gått Folddalen en gång. fint.)

Tyvärr vet jag inget om snön där du pratar om... Men ta inga risker, och lycka till på turen. Den ser spännade ut. Hoppas någon annan här vet hur det är med vatten och snö just nu.

Jag utgick från stavningen på UGLAND-kartan 1:50 000, men vi talar om samma

sak. Nej, rakt säderut är otänkbart. MÖJLIGEN först nästan parallellt med stigen mot den mindre sjön,

sen runt dess flackare västsida och vidare. Men även det ser vanskligt ut, dvs. går

det så är det inte något jag direkt kan läsa från kartan. Ditt alternativ verkar mer realistiskt,

men är också en avsevärd sträcka utanför lederna, med en del inte helt självklara vägval.

Jag har varit i kontakt med TT två gånger. De verkar ha fått tilbakemelding om goda förhållanden

beträffande snö och vatten. De gav mig också en del tips. Mycket vänligt, ty de fattar

ju att de inte kommer att tjäna ett öre på en tokig svensk som lämnar lederrna och gör sig beroende av tält..

il C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.