Gå til innhold
  • Bli medlem

Trollheimen med tält


stintan

Anbefalte innlegg

Jag planerar en tur på 9-10 dagar i Trollheimen med start i midsommar, och vill helst kunna bo i mitt tält. Är det någon som har förslag på tur? Jag vill inte bo nära några hytter då orsaken till att ta tältet är att jag vill vara så ensam som möjligt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Orsaken att jag valde Trollheimen är att en bekant (som inte efter detta svarat på några mejl, därav mitt sökande på denna sajt) rekommenderade området starkt. Han rekommenderade mig också att inte gå där med tält eftersom det skulle bli för tungt för knäna. Nu brukar jag packa ganska lätt (om jag inte sparar packandet till sista minuten) och är fortfarande ganska ung och stark, så jag tror det ska gå bra om jag lyckas hålla mig under 17kg. Hur tyckte du det var mellan Gjevivlvass och Trollheimshytta. Är sugen på leden som går genom bergsmassivet. Det ser så himla vackert ut. Tänkte se om det går att tälta vid någon av sjöarna.

Il Camoscio: Jag kunde dock konstatera att den som inte vill ända ned till

Trollheimshytta kan hitta underbart tältläger strax ovanför trädgränsen,

mellan de båda lederna." Vilka leder?

Fick äntligen, förra veckan, turkarta över området. Vad menar du med att den är dålig (frånsett det att den trycktes 1983...)? Hittar visserligen inga broar och idag verkar DNT's server ha gått sönder lite - bara bråkdelar av turbeskrivningarna finns med på nätet. Tänker lusläsa demi sin helhet för att på så sätt ta reda på vart det kan tänkas finnas broar. Vattnet brukar ju vara lite högt denna årstid och de hade mer snö i Trollheimen än vad vi hade i Jämtlandsfjällen.

Ska följa ditt råd och ringa Oppdal.

Jag är inte van vid statskartorna. I Norge har jag bara gått kring Sylan tidigare, och där har jag den gamla gemensamma kartan över både svenska och norska leder. Och här i Sverige (där jag vandrat över lite större arealer) har jag inte använt något annat än 1:100000 kartor. Det känns lite omständigt att ersätta en karta med fyra stycken, men jag får väl vänja mig vid det så småningom.

Tack för dina råd. Uppskattar dem och kommer troligtvis ha nytta av dem dessutom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hur tyckte du det var mellan Gjevivlvass och Trollheimshytta. Är sugen på leden som går genom bergsmassivet. Det ser så himla vackert ut. Tänkte se om det går att tälta vid någon av sjöarna.

Det er veldig fint mellom Gjevilvasshytta og Trollheimshytta.

Jeg er sikker på at du vil finne fine teltplasser ved fx (Lille) Fagerlitjønna, Fossådalsvatnet og ved Mellomfjeltjørnin. ta med fiskestang! fisket kan være vanskelig her, men fisken er sprek og fin!

Tarjei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turkartet som nevnes fra 1982 er forlengst erstattet av et nyere (2001) og mye bedre:

http://www.trollheimsporten.no/Default.asp?WCI=DisplayGroup&WCE=2136&DGI=2136 Både info om kartet og om hvor du får kjøpt det. På dette nettstedet (Trollheimsporten) finner du mye annen nyttig info om Trollheimen oxå. Selve "Trollheimsporten" er nettstedet til Rindal kommune.

Det gamle er 1:50.000-kart nedfotografert til 1:100.000, noe som gjør lesbarheten dårlig, og det har vært en del endringer på stier, veier og bebyggelse. Det nye er spesialtegnet for målestokken (1:75.000) og mye bedre leselig. Basis er N50 - hurra for moderne GIS-teknologi som gjør slike omarbeidelser enkle. Det dekker også et større område, særlig nord for Trollheimen. Kjøp plastutgaven!

---------

Teltplasser - sist jeg gikk med telt i Trollheimen var vi hele familien med hest... Langs Folla på sørsiden av elva noen km vest for Trollheimshytta er mange fine plasser helt ut mot elva (lenger inn er det myr), men se opp for jordveps...

Med telt er det jo ellers bare å gå der du vil. Men vær obs på at det er dårlig med teltplasser i høyden, mye blokkhav. Med mindre du er fakir, ikke prøv å telte på Storlifjellet, hele topplatået er skifer som står på høykant...

Hele nordvestre del er uten DNT-hytter, selv om KNT (Kristiansund og Nordmøre TF) gjerne vil gjøre slutt på det. Vernemyndighetene og lokale myndigheter er i mot, sammen med TT.

I fall elendig vær - åpen bu ved Sprikletjønna og ved Kamtjønna (den på sørsida) - grunneierne er hyggelige slik, men husk at de kan komme å ville bruke hyttene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er jo typisk nok N50-bladinndelingen slik at du må ha alle 4 kartene for å ferdes i området Gjevilvasskamman - Blåhø - Storlifjellet. Her er så bratt at det nedfotograferte turkartet er håpløst å lese. Før det nye turkartet kom, limte jeg sammen kartkryssset og tok kopi. Fungerte greit.

Ellers: Nede i dalene kan det være lurt å følge stiene, det er mye myr. I høyden kan du gå hvor du vil. Lett terreng å orientere i, ingen grunn til å føle seg bundet av stiene.

Med litt karkunnskap ser du hvor det er for bratt å gå.

Gå på biblioteket og lån:

Tittel Trollheimen

Medforfatter Brox, Karl H., Olsen, Jørn Bøhmer, Sørensen, Rolf

Språk Norsk (bokmål)

Hyllesignatur q914.839 T

Klasse 914.839

Emne Trollheimen

År cop.1983

Bakerst i boka masse turforslag på og utafor stier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

I tillegg til teltplassen ved Folla som Carl nevner (som er et flott utgangspunkt for utforsking av Storlifjellet) er det mange flotte teltplasser i Trollheimen der du nesten helt sikkert vil treffe lite folk:

Følg T-stien et stykke fra Trollheimshytta mot Kårvatn, men ta av inn i Fagerlidalen, her er det mange fine teltplasser nedover hele dalen (fritt fiske!) og et flott utgangspunkt for toppturer til fjella rundt. Nederst der dalen munner ut i Vindøldalen kan du ta inn i Vassdalen som også har flotte teltplasser, herfra kan du også ta toppturer til Snota eller Vassdalskamman.

Også i Naustådalen (T-merket) ved Salsvatna, og Neådalen ved øvre Neådalsvatnet har flotte teltplasser og lite folk. Begge dalene kan brukes som utgangspunkt for topptur til Neådalssnota.

Fra Neådalen kan du også ta opp i Tverrdalen – fint å telte og utgangspunkt for toppturer til Neådalsfjellet, Tverrdalsfjellet og Tohatten. Fra Tohatten kan du gå ned til Tovatna med fine gressletter å slå opp teltet på og flotte badekulper – her kan du nok ”risikere” å møte folk – men det kan være en fin avslutning på turen (grusveien ut til Storli) hvis utgangspunktet er Gjevillvasshytta og du skal returnere til Oppdal.

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Turkartet som nevnes fra 1982 er forlengst erstattet av et nyere (2001) og mye bedre:

http://www.trollheimsporten.no/Default.asp?WCI=DisplayGroup&WCE=2136&DGI=2136 Både info om kartet og om hvor du får kjøpt det. På dette nettstedet (Trollheimsporten) finner du mye annen nyttig info om Trollheimen oxå. Selve "Trollheimsporten" er nettstedet til Rindal kommune.

---------

Med telt er det jo ellers bare å gå der du vil. Men vær obs på at det er dårlig med teltplasser i høyden, mye blokkhav. Med mindre du er fakir, ikke prøv å telte på Storlifjellet, hele topplatået er skifer som står på høykant...

Hele nordvestre del er uten DNT-hytter, selv om KNT (Kristiansund og Nordmøre TF) gjerne vil gjøre slutt på det. Vernemyndighetene og lokale myndigheter er i mot, sammen med TT.

.

Såhär på höstkanten brukar jag fundera på nästa års tur. Trollheimen är det enda

viktiga sydnorska område norr om Finse, som jag inte utforskat .

Det blev, p g a dåligt väder, bara triangeln, när jag prövade på 1998.

Nu finns ju faktiskt turkart i skala 1:50 000 också, med tryck på båda sidorna

så jag har kunnat pricka in alla de här platserna. De icke T-märkta stigarna

är dock lite svåra att uppptäcka på kartan. Det ser faktiskt ut som om man skulle

kunna göra en tur på 9 dagar eller så, till stor del utanför lederna. Som vanligt

är det ibland vanskligt att avgöra om terrängen är för brant och om bäckarna/älvarna

går att korsa. Hur högt/lågt ligger Kårvatn - kan det undvikas om man kombinerar

de östra delarna med Innerdalen?

Förresten, området SO om Oppdal, hur är det?

il C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kårvatn ligger på ca 200m. Unngå Kårvatn kan du helt sikkert (fordi du ikke vil treffe folk eller?? Kårvatn er et flott sted!). Kan du utdype litt hva du mener, så skal jeg forsøke å svare deg.

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kårvatn ligger på ca 200m. Unngå Kårvatn kan du helt sikkert (fordi du ikke vil treffe folk eller?? Kårvatn er et flott sted!). Kan du utdype litt hva du mener, så skal jeg forsøke å svare deg.

haldis

Det är LÅGT. Jag vill undvika skog så mycket som möjligt. Speciellt om man lämnar lederna

kan skog vara inte bara mörkt och trist utan även svårforcerat. Men jag ska erkänna

att den gelsa furuskogen kring Trollheimshytta har en viss charm.

il C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er ikke noe problem å komme seg fra f.eks. Naustådalen via Neådalen og videre til Tovatna og så til Innerdalen uten å gå om Kårvatn, hvis det er det du mener.

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, det går greit. Gikk ruta fra Kårvatn og til Storli i sommer, den går på nordsida av Høa, og så videre sørøstover. Du har kanskje ikke tenkt deg til Storli heller? Går fint å gå sørover når du runder Høa, krysse veien inn til Tovatna og så komme inn på ruta mot Innerdalen. Du som vandrer helst i høyden tar kanskje ruta om Langvatnet? Når du kommer til stidelet Langvatnet/Innerdalsporten bør du ta deg tid til å gå til Innerdalsporten. Dramatisk natur mellom Storsalen og Kringelhøa (og fine teltplasser)!

Hvor legger du resten av ruta?

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det går greit. Gikk ruta fra Kårvatn og til Storli i sommer, den går på nordsida

Hvor legger du resten av ruta?

haldis

Ja, se, det blir ett pussel. Med tanke på hur mycket jag grubblade över

två dagar i Reinheimen senast, är det inget jag gör på en kafferast.

Bara tacksam för alla tänkbara tips på etapper utanför lederna.

il C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du på tur i Trollheimen med telt, vil jeg anbefale å ligge i dalene og besøke toppene med lett sekk. I min ungdom gikk jeg Trollhettatraversen fra øst mot vest med en sekk på nærmere 20 kilo. Ikke godt for knærne, den siste lange nedstigningen var veldig tung. Tror den turen er bedre å gå i andre retningen, bedre med bratt opp og slakt ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du på tur i Trollheimen med telt, vil jeg anbefale å ligge i dalene og besøke toppene med lett sekk. I min ungdom gikk jeg Trollhettatraversen fra øst mot vest med en sekk på nærmere 20 kilo. Ikke godt for knærne, den siste lange nedstigningen var veldig tung. Tror den turen er bedre å gå i andre retningen, bedre med bratt opp og slakt ned.

För en tur på tio dagar brukar jag bära högst 16 kg. Och jag går aldrig över toppar.

il C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

il C., hvis du ikke skal gå under skoggrensa og ikke opp på toppene går du glipp av mye av det beste med Trollheimen!

I min ungdom gikk jeg Trollhettatraversen fra øst mot vest med en sekk på nærmere 20 kilo. Ikke godt for knærne, den siste lange nedstigningen var veldig tung.

Du er nok ikke den første som har "overvurdert" kreftene dine på denne ruta. Det er ikke få i løpet av en sesong som må få båtskyss ut fra Trollheimshytta pga. vonde knær.

Var selv på dagstur til de tre Trollhettatoppene i sommer. Vi hadde utgangspunkt Liagarden/Haugalia. Traff tre jenter da vi var på vei ned fra midt-toppen mot øst-toppen (vi kom opp på midt-toppen først). Digre sekker hadde de alle tre, telt og full oppakning. Det var tydelig at den ene hadde problemer med den tunge sekken. Etter å ha nytt utsikten ned i Litl-helvetet en stund, snudde vi og gikk opp på midt-toppen igjen, og så videre sørover til stor-toppen. På vei ned fra denne nådde vi igjen jenta som hadde problemer, tydelig vonde knær og hun hadde rett og slett problemer med balansen med en smal og høy sekk. De to andre hadde gått videre ned i Folldalen og vi så ikke mer til dem. Det var flott vær og midt på sommeren, men i ettertid lurer jeg litt på hvordan det gikk med jenta, det ble nok sent før hun kom ned til teltplassen - håper de andre ikke gikk så veldig langt ned i dalen før de slo leir.

Virker som en del har litt liten respekt for hvor tung en slik tur kan være, og spesielt hvor mye tyngre det blir når sekken er tung og høydemetrene mange, både opp og ned.

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

il C., hvis du ikke skal gå under skoggrensa og ikke opp på toppene går du glipp av mye av det beste med Trollheimen!

[haldis

Det är förstås subjektivt. Jag undviker skogen i *alla* fjälltrakter och likaså topparna.

Det är fjällnatur jag vill ha, vegetationen, bäckarna, osv. Helst också

en och annan hög övergång. Man kan väl säga att vandring är när den fysiska

ansträngningen och de nära utsikterna samspelar med varandra.

Jag vet mycket väl att väldigt

många på detta forum är helt okänsliga för dessa naturvärden, likaväl som jag

inte känner något speciellt för toppar. Men det finns väl ingen anleding att tro

att toppar och skog skulle vara intressantare

i just Trollheimen, eller att hedar och dalar och pass skulle vara mindre intressanta än annorstädes?

Sträcknan Gjevilsvasshytta -Jöldalshytta är inte så spännande, men mer eller mindre tråkiga

passager finns ju i nästan alla områden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jag vet mycket väl att väldigt

många på detta forum är helt okänsliga för dessa naturvärden, likaväl som jag

inte känner något speciellt för toppar. Men det finns väl ingen anleding att tro

att toppar och skog skulle vara intressantare

i just Trollheimen, eller att hedar och dalar och pass skulle vara mindre intressanta än annorstädes?

Jøss nei, det var da heller ikke det jeg mente. Kun å fremheve at Trollheimen som fjellområde er kjent for sin "opp-og-ned"-natur for å si det sånn, i alle fall de delene av Trollheimen jeg kjenner best.

Jeg tror også at ganske mange her på Fjellforum setter STOR pris på de naturverdiene du nevner, selv om det ofte ligger en topp og lokker i enden av turen.

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu finns ju faktiskt turkart i skala 1:50 000 också, med tryck på båda sidorna
??Det var nytt for meg. Her? Norge? Aldri sett noe slikt fra kartverket. 80'-kartet over Trollheimen har jo trykk på begge sidene. Men det er et lokalt initiativ og produsert av et privat firma, kun kartdata kjøpt fra kartverket. Kartverket fikk ikke jobben, for de ville ikke trykke på plastpapir...

Må få skryte litt av det siden jeg var med i gruppa som produserte det - dog kun med ansvar for at det som burde med fra Sunndal kom med. Er litt stolt over ideen med å snu de to sidene 180 grader i fht hverandre slik at når du går over kanten, snur du kartet 180 grader og det er fortsattt rett orientert - i tillegg er det noen km overlapp. For navn i Trollheimen er dette kartet norm, ikke tidligere N50 - det ble gjort nye navnevedtak i sbdm utgivelsen.

Men hvor finner du 50' kart med tosidig trykk?

Hur högt/lågt ligger Kårvatn - kan det undvikas om man kombinerar de östra delarna med Innerdalen?
Kårvatn ligger ca 205 moh. Men er en fin plass. http://www.kaarvatn.no/ http://www.kntur.no/kaarvatn1.htm Er ikke noe problem å unngå, men er som sagt absolutt verd et besøk. Vanligste rute fra Østtrollheimen til Innerdalen er jo via Storlidalen (TT Bårdsgården - SB) sør for Tovatna over Medskaret. Du kommer deg opp på Slangelifjellet om du går nord om Tovatna. Derfra følger du kommunegrensen på kartet og skrår ned i Renndalen et sted det ser passelig bratt ut. På passhøyden mellom Øvre Grinarvatnet og Renndalen ligger mange gamle bogesteller (steinmurer man lå bak med pil og bue og ventet på at reinen skulle komme forbi). Reinen er ikke så mye mer pysete enn gemser eller steinbukker... Fra Slangelifj er det og fint å gå nordover mot Kårvatn - følg stien fra det nedre Grinarvatnet - lia er kronglete ellers.

Förresten, området SO om Oppdal, hur är det?

Slakt, lettgått i høyden, en del vierkratt og dvergbjerk i dalgangene. Mye bilveier og kjørespor, ingen merka stier bortsett fra Oppdal-Orkelsjøhytta. Dette albumet (masse bilder, fra en jobbefaring) gir et inntrykk av østre deler. Vi er mellom Børsjøene og Ålbussetra: http://www.elitefoto-osen.no/album/albuminfo.php?id=26926 (PW=bør)På mange vis finest som skiterreng, men få tilgjengelig overnattingssteder (de finnes). Kan være lite snø - bruk ikke "godskia" - kan gå hardt på sålen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nytt for meg. Her? Norge? Aldri sett noe slikt fra kartverket. 80'-kartet over Trollheimen har jo trykk på begge sidene. Men det er et lokalt initiativ og produsert av et privat firma, kun kartdata kjøpt fra kartverket. Kartverket fikk ikke jobben, for de ville ikke trykke på plastpapir...

.

Jag köpte min i Lillehammer. Den är i ungefär samma utförande som Tafjord-kartan,

så det är väl samma förlag.

il C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tafjordkartet (det med trykk på begge sider) er vel utgitt av Statens Kartverk, iallefall står det navnet deres nederst på forsiden. Turkart Trollheimen 1 : 75000 er utgitt av Rindal i VEKST + div. samarbeidspartnere, bl.a. kommunene i det aktuelle området. At det skal finnes et 1 : 50000 - kart med trykk på begge sider er ukjent for meg også.

1 : 75000 kartet mitt ("plast"-belagt) er med på alle turer, både i og utenfor Trollheimen (må jo reklamere litt når man er hjemmefra), i tillegg til 1 : 50000-kart over det området jeg skal gå i. Nå begynner det faktisk å bli litt slitt, passer bra da at det nettopp har kommet i ny utgave, med en del nye navn, ihvertfall for Surnadal Kommune.

Carl, så du grønnsakshagen (over tregrensa!!) rett ved stien ned i Todalen fra nedre Grinarvatna?

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carl, så du grønnsakshagen (over tregrensa!!) rett ved stien ned i Todalen fra nedre Grinarvatna?

haldis

Ja, det er en del år siden, da var det mest poteter der. Talgø (han naturfotografen) og kona drev og tok dem opp da vi passerte, mener jeg å huske.

PS - nå funket albumet, så jeg la inn linken i innlegget over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tafjordkartet (det med trykk på begge sider) er vel utgitt av Statens Kartverk, iallefall står det navnet deres nederst på forsiden. Turkart Trollheimen 1 : 75000 er utgitt av Rindal i VEKST + div. samarbeidspartnere, bl.a. kommunene i det aktuelle området. At det skal finnes et 1 : 50000 - kart med trykk på begge sider er ukjent for meg også.

haldis

Men NU vet du! Beställningsnumret är 2611

il C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.