Gå til innhold
  • Bli medlem

Kvigtinden (1699) - Børgefjells dronning - 31/8 2008


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Det er vel ikke så ofte jeg bidrar med turrapporter her inne, men skal prøv å skjerpe meg! Har vært på en del fine turer, men de fleste har blitt gjenvisitter med gamle kjente. Slik som Heilhornet og Andalshatten.
Kvigtinden er absolutt et fjell som krever en introduksjon! Det er ikke så veldig vanlig å gå dagsturer hit, men det er fullt mulig.

Vi hadde tilbragt 4-5 dager inne ved Gåsvatnet før denne turen. Dagene ble brukt til fiske og store streif i det flotte nærområdet. Været hadde vært litt ymse, men det var meldt bedring. Noe som absolutt har vist seg å slå til!

Av og til er det kjekt med GSM dekning, og mens vi var der inne fikk jeg melding i fra Geir Åke der han nevner at han kunne tenkt seg Kvigtinden på Søndag. Vi bytter om på planer, og jeg kontakter Sindre, som også har lyst til å prøve seg på dette fjellet. Han har vært her før, men ikke i godvær.

På Søndags morgen vasker vi oss ut av hytten og drar vi ned til veien og møter Sindre. Deretter er det til Svenningdal for å treffe Åke, som kommer med toget sørfra.
Det er en ganske drøy marsj dette og vi er ikke i gang før kl 1115. 31 km t/r uten noen merket sti, men det er heldigvis oppgått en del opp Biseggskardet. Simskardet har en veldig god sti som til og med er lagt en slags strie over de verste myrene,.

Vi holder ganske godt tempo oppover og ikke lenge etter er vi ved den nye broa over Golverelva. DSC_2694.JPG De to andre er snarere enn meg, men jeg trøster meg med at jeg har startet dagen "tøfft" med en tung tur ut fra Gåsvassdalen.

På veien opp treffer vi en kar som har vært på toppen. Han har telt nede ved vannet og har hatt dette som et mål for turen. Noe lettere dagstur for han enn for oss, men så har han tyngre lass å dra på opp hit. Vi prater litt før vi går videre opp langs snøfonnene oppover. Det er ganske kupert og det blir litt opp og ned bort mot fjellet.

Det er helt greit å gå denne nordryggen. Man må lese litt terreng, og finne seg en god trase, men det er ikke luftig noe sted. Om det er isete kan det nok være verre, og selv på denne flotte høstdagen lå det rim på steinene i skyggepartiene og snøflekker i mellom steinene.

Vi tar oss god tid på toppen. Vi brukte hele 6 timer opp - noe vi synes er i meste laget. Men har spist og snakket en del. Vi har hatt en drøy marsj. Boken er utskrevet, så nestemann får ta med seg en ny en!
Det er laget til en grop på toppen som man kan ha ly og evt overnatte! Kun for de harde. Noen som har mer info om denne eller overnattet her?
DSC_2773.JPG

Det blir mørkt før vi er nede og de siste 2 timene går vi i mørket.
Alle bilder og full rapport http://kjiver.no/Kvigtindenl.htm

post-497-133474581901_thumb.jpg

post-497-133474581907_thumb.jpg

post-497-133474581913_thumb.jpg

post-497-133474581949_thumb.jpg

post-497-133474581979_thumb.jpg

post-497-133474582003_thumb.jpg

post-497-133474582011_thumb.jpg

post-497-133474582021_thumb.jpg

post-497-133474582031_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke’no å si på utsikten fra Kvigtinden gitt! :) Den var vid og flott! Du ser jaggu langt fra den. Fjell av forskjellig størrelse så langt øyet rekker. Har i en annen forbindelse sett på Kvigtinden på kartet, og må si den frister. Hadde den bare ligget en drøss mil nærmere…

Så ut som en herlig fjelltur, hvor du må gå en stund for å nå målet. Smaker litt ekstra sånne topper, som man har brukt litt tid på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en tur jeg har virkelig lyst på. Helt ideelt ville være å gå videre østover til Jetnamsklumpen og videre inn til veien som kommer opp på svenskesiden. Det er bare et logistikkproblem, med transport tilbake til bilen på feil side av fjellet. Tviler på at deter særlig mye rutegående i dette området, men haiking kan kansje være en mulighet om det finnes andre i området da.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, slike rapporter fra "utkantnoreg" liker vi kjiver :lol:

Hadde den bare ligget en drøss mil nærmere…

Så ut som en herlig fjelltur, hvor du må gå en stund for å nå målet. Smaker litt ekstra sånne topper, som man har brukt litt tid på.

Dette blir jo Jotunheimens svar på Maradalstinder/Raudalseggi/Østre Memurutinder... bare at Kvigtinden er så veldig mye mer utilgjengelig, både i avstand i bil og avstand i støvlene.....

Skjemmes litt som opprinnelig Nordtrønder (ækt trønder mao), å fortsatt ha denne til gode, enn så lenge...... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjemmes litt som opprinnelig Nordtrønder (ækt trønder mao), å fortsatt ha denne til gode, enn så lenge...... :wink:
Hehe... Kvigtinden er Nord Norge, men man ser store deler av Nord Trøndelag - det er riktig. Litt morsomt at man i fra Kvigtinden kan se mot det flate Trøndelag (her er jeg ikke mye kjent), mens man samtidig kan se de voksne toppene opp i mot Oksskolten og de mer kvasse tindene i Nordland.

Vi snakket en del om at det var synd at ikke en av disse toppene hadde vært over 2000 meter. Tenk om Oksskolten hadde vært 100 meter høyere! Hadde nok ikke vært for langt å dra da nei :lol:

Snilen: Egentlig hadde det vært best å kombinert en lang ryggsekktur med fiske med topptur her og på Jetnamsklumpen. Om man gjør det så kan man jo starte fra Susendalen. Buss i fra Trofors. Har ikke studert det i detalj, men skulle vært mulig.

http://www.177nordland.no/ruter/t/18-231.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Kvigtinden er Nord Norge, men man ser store deler av Nord Trøndelag - det er riktig. Litt morsomt at man i fra Kvigtinden kan se mot det flate Trøndelag (her er jeg ikke mye kjent), mens man samtidig kan se de voksne toppene opp i mot Oksskolten og de mer kvasse tindene i Nordland.

Vi snakket en del om at det var synd at ikke en av disse toppene hadde vært over 2000 meter. Tenk om Oksskolten hadde vært 100 meter høyere! Hadde nok ikke vært for langt å dra da nei :lol:

Hehe, forsåvidt et godt poeng vedr avstand, såfremt den hadde raget 100 m høyere;)

Har surret mye der inne i mitt tidl "lavlandsliv", Namsvatn > Sipmik på fisketurer etc.

Når knærne svikter blir det nok turer dit igjen, og helst før de svikter så ille at Kvigtinden ikke kan tas.

Det er jo tross alt på de høyeste topper man ser best

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakket en del om at det var synd at ikke en av disse toppene hadde vært over 2000 meter. Tenk om Oksskolten hadde vært 100 meter høyere! Hadde nok ikke vært for langt å dra da nei :lol:

Du skal ikke se bort ifra at det plutselig hadde vært kortere da … :lol: Neida, du har et poeng der, men for egen del tror jeg 2k-samlingen aldri hadde tatt av, eller i hvert fall blitt fullført på mange år ennå om f.eks halvparten av 2000 meterne hadde ligget i de tre nordligste fylkene. Tilgjengeligheten gjorde det en del enklere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvigtind hadde jeg sååå forferdelig lyst på sommeren 2000! August var knall, og vi var ei uke i den trønderske delen av Børgefjell. Men jeg fikk ikke med meg noen, og det ble for sært å stikke av fra Djupvatnet for å bli borte et par dager. Så med lengsel mot Kvigtind fra toppen av Tønderfjellet på drøye 900 moh, det var virkelig et flott panorama den beskjedne toppen kunne framvise. Grønt og blått, svart og hvitt, og Kvigtind tronet mektig over det hele. Jeg kommer dit før eller senere, bare spørsmål om tid. En herlig topptur og gjerne flere utenetter med reale fjellbål og litt fiske etterpå hadde vært drømmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Vi overnattet på toppen sommeren 2003. Spontantur fra Kjuklingvatnet der vi hadde camp. Startet ca. kl. 01.00 og var på toppen kl. 05.15. En tur man aldri glemmer! La oss til å sove på toppen, og våknet i utpå formiddagen.

Mer om turen her: http://www.ifriluft.net/content/view/36/48/?bcsi_scan_AE3760DBD6D4E716=l/QjL+ROix6eR939YT90ARcAAABykCov

Jeg kan ikke huske at vi gjorde så mye ut av overnattingsplassen som bildet ditt viser. Til det var vi for slitne klokka 6 om mårran...:)

post-48-133474622719_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Flotte bilder ! Har selv svært lyst til å gå til kvigtinden, men har aldri vært oppe der før. Selv om jeg har hytte ved nedre fiplingvatn :)

Var på golvertinden i forfjor men den ligger jo heller ikke så langt inn. For å komme til kvigtinden må man jo gå et stykke før man begynner på selve fjellet.

Er det mye "klatring" og smale ruter du må forsere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder ! Har selv svært lyst til å gå til kvigtinden, men har aldri vært oppe der før. Selv om jeg har hytte ved nedre fiplingvatn :wink:
Jeg har selv hytte der - på rette siden av vatnet.. ;)

Er det mye "klatring" og smale ruter du må forsere ?

Det er det ikke - helt kurant lett klyving på ryggen mot toppen. Kan også bestiges vinters tid på ski selvsagt - og noen gjør dette fra motsatt side - og går dagstur i fra Jengelen. En flott dagstur må det være!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det greit å gå på ski over hele ryggen tror du/dere?
Siden man går fra sør - burde det være helt greit å gå videre ned der vi kom opp. Jeg er mer usikker på hvordan ryggen er om man går over 1394 og videre - men tror den er helt grei ut fra kartet.

Kvigtinden har også en rygg som går fra toppen og i mot øst - her er jeg mer i tvil... Har aldri hørt om noen som har gått denne. Jeg var på østsiden i sommer men det var tåke så jeg fikk ikke studert den - mulig det er helt kurant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.