Gå til innhold
  • Bli medlem

Ilfjellet 6. september


Trond Erik

Anbefalte innlegg

Herlig når hobby og arbeid kan kombineres, og denne gangen var det en kollega som inviterte på hyttetur i Meldal. Været var strålende og jeg fikk studert Trollheimen inngående både fra hytteverandaen og fra Ilfjellet like i nærheten.

Fra hytta var det kort tur til Ilfjellet og den turen er svært lettgått. Utsikten fra toppen var stor denne dagen: Hele Trollheimen brettet seg ut på én side, på andre siden lå Trondheim og langt til øst stakk Sylane opp. Jeg så langt mer enn jeg ante hva var.

Nå gleder meg til min første tur i Trollheimen :???:

Jeg er for øvrig oppe i 4 utedøgn.

Trond Erik

post-2953-133474581783_thumb.jpg

post-2953-133474581788_thumb.jpg

post-2953-133474581807_thumb.jpg

post-2953-133474581824_thumb.jpg

post-2953-133474581839_thumb.jpg

post-2953-133474581858_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Veldig fin natur Trond Erik! Stilige bilder også. Har du gjort noe spesielt for å få dem så avlange, eller bare klippet vekk topp og bunn :? ?

JA, det er fin natur. Og høstfargene er på vei.

De avlange bildene er satt sammen av flere enkeltbilder (og kalles panoramabilder). Uten vidvinkel er det sjelden jeg klarer å fange inn alt jeg ønsker i ett bilde og tar dermed flere bilder som overlapper det jeg ønsker å fange inn, setter etterpå bildene sammen til ett nytt vha dataprogram.

Trond Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

Vakkert i Ilfjelle ja !

Dagen etter kom jeg meg opp igjen, fikk du plass til signaturen i boka?

Du går altså fra Vejrvatnet, jeg søker frivillige til å rødmerke den traseen, den er like "kort" som Resfjellet (ca 14km), gås den rett er den en hyggelig tur for hele familien. De andre traseene, de fra sør, Ilbogen og særlig fra Hurundsjøen (som jeg gikk dagen etter deg), blir i lengste laget, og de bomveiene smelter fram sent. Har for meg at det brøytes opp til Vejrvatnet? Da hadde det vært kjekt med merking til topps du!

http://www.itrollheimen.net/index.php?option=com_gallery2&Itemid=102&g2_itemId=5881&g2_imageViewsIndex=1

Det er jo endel fine traseer fra nord også, stort sett uten gode stier oppi Ilfjellet, traseen fra dalbotn i Jorlia må du prøve i mai, virkelig inspirende å starte i heggblomstring nedi dalen, rødsildre oppom Gorsetsetra og skiføre på toppen:

http://www.itrollheimen.net/index.php?option=com_gallery2&Itemid=102&g2_itemId=5885&g2_imageViewsIndex=1

Fossen, ser grangivelig ut som den jeg sitter og lunsjer ved oppom Fagerlibygda hver gang jeg er på den sida, eller?

Hva vi ser og ikke ser fra toppen, etter å ha funne ut av det meste, sliter jeg litt med Molde-fjella på ei side, og Åreskuten, har du sett så langt noen gang? Hva med Rondane?

Et forsøk på Trollheimspanorama ble slik, litt uggent bilde:

http://www.itrollheimen.net/index.php?option=com_gallery2&Itemid=102&g2_itemId=11490&g2_imageViewsIndex=1

Akkurat nå brenner jeg veldig for merking fra Vejrvatnet, noen flere som har lyst å bli med? Det skulle også vært ei ny trimbok på toppen, og en del skrivesaker.

PS

Trollheimen, turforslag: Rindhatten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakkert i Ilfjelle ja !

Dagen etter kom jeg meg opp igjen, fikk du plass til signaturen i boka?

Ja, det tror jeg vi alle 13 fikk (det var så mange vi var i følget). Det var i tillegg en annen stor gjeng der oppe da vi kom. Så Ilfjellet ble godt besøkt denne dagen.

Fin side du har og flott panoramabilde mot Trollheimen, tror jeg skal bruke det som utgangspunkt til å annotere panoramabildet mitt.

Du foreslår Rindhatten som turmål i Trollheimen. På neste tur skal vi ha med oss noen som helst foretrekker en enkel og lite anstrengende tur. Passer Rindhatten da? Hvor starten man turen fra? Har du andre turforslag i Trollheimen som kan fungere som introduksjon for mennesker uten særlig erfaring og fysikk, helst uten lang kjøretid fra Trondheim?

Trond Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

Du foreslår Rindhatten som turmål i Trollheimen. På neste tur skal vi ha med oss noen som helst foretrekker en enkel og lite anstrengende tur. Passer Rindhatten da? Hvor starten man turen fra? Har du andre turforslag i Trollheimen som kan fungere som introduksjon for mennesker uten særlig erfaring og fysikk, helst uten lang kjøretid fra Trondheim?

Trond Erik

Gråfjellet. Punktum.

Du får ikke bedre sted til å glo på turister og fjella rundt Jøldalshytta:

http://www.itrollheimen.net/index.php?option=com_gallery2&Itemid=102&g2_itemId=6607&g2_imageViewsIndex=1

Dette er en lett 14 km tur fra Heldalen, men hvis dere orker, er vel Svarthetta, 21 km / 8 timers tur et must i dette området (parkering ved Minilla, sti helt til topps).

Rindhatten er for viderekomne :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går altså fra Vejrvatnet, jeg søker frivillige til å rødmerke den traseen, den er like "kort" som Resfjellet (ca 14km), gås den rett er den en hyggelig tur for hele familien.

Resfjellet er nok mitt barndoms fjell. :roll:

Det var fjellet jeg så hver dag når jeg var på besøk hos farmor og farfar. Har vært 3-4 ganger på toppen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.