Gå til innhold
  • Bli medlem

Smørstabbområdet


Anbefalte innlegg

Det begynner å nærme seg at vinterens planer skal settes ut i livet.

Er det noen som har gått fra Loftet til Storebjørn. Dette har jeg veldig lyst til å gjøre, men jeg er litt usikker på om det lar seg gjøre uten sikring/klatring. Dette har jeg nemlig liten erfaring med.

Med hilsen Fersk tinderangler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått det meste av veien, men oppdelt i flere turer. Ser ingen problemer før du kommer til topps på Store Smørstabbtinden (den ene toppen som gjenstår der for min del, og den skal tas i sommer...). Nedover i retning Kniven er det klatring, se "Klatrefører for Jotunheimen" for info. Også videre bortover er det vel klatring/klyving hvis du skal følge eggen. Alternativt kan du gå ned på Leirbreen og plukke toppene én og én fra brekanten. Så kommer du til Bjørneskard, og der kan du velge å runde Veslebjørn på østsiden (bretur) og gå direkte på Storebjørn. Skal du over Veslebjørn fra N til S blir det mer klatring.

Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte ferskinger vil synes turen mellom Loftet og Veslfjellet er skummel, og særlig når det er vått. Så vidt jeg husker er det mye mose og andre sleipe ting som gjør klyvingen litt for spennende. Er man forsiktig går det greit. Det er også et vanskelig stykke på ruten opp St. Smørstabbtind som enkelte synes er ekkelt. Tar man god tid finner man veien.

Turen fra Loftet til St. Smørstabbtind er en drøy dagstur. Resten må som Torgeir sier gjøres med sikring eller på bre. I disse dager er Smørstabbreen særdeles innbydende - dekket med snø som får breen til ligne en stor kake dekket med glassur. Men med den varmen som er om dagen varer det vel ikke lenge til man må gå i tau. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Tom her... Jeg gikk den i tåke og snøvær, med en del nysnø på svaene under Veslfjelltinden. Ingen problemer, bortsett fra at det var litt sleipt. Hvis denne passasjen er skummel, så blir mange andre direkte skremmende... Synes ikke vi skal legge lista så lavt, selv om det er nybegynnere inne i bildet.

Store Smørstabbtinden skal jeg ikke uttale meg om, siden jeg ikke har besøkt denne enda ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen.

For å beskrive nivået litt, så har jeg gått fra Kvassryggen og alle toppene innover t.o.m. Austre Leirungstind uten at jeg syntes det var spesiellt ekkelt eller problematisk. Men jeg antar at Smørstabbområdet er endel verre !?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen.

For å beskrive nivået litt, så har jeg gått fra Kvassryggen og alle toppene innover t.o.m. Austre Leirungstind uten at jeg syntes det var spesiellt ekkelt eller problematisk. Men jeg antar at Smørstabbområdet er endel verre !?

St. Smørstabbstind og tindene nordover er noe enklere og ikke så morsomme som nevnte tinder i Leiungsdalen.

St. Smørstabbtind er egentlig ukomplisert - bare man velger riktig rute opp det ene vanskelige parti. Like før det blir som brattest i rundt 2000/2100 m høyde ser man en slags sti/renne som går opp mot høyre i løsuret (dvs vekk fra stupet). Veien videre sier seg selv. Holder man seg for nær stupet blir det derimot ren klatring. Jeg traff noen bergenser en gang som hadde gått opp feil. De hadde ikke med tau og jeg lurer virkelig på hvordan de hadde tenkt å komme seg ned igjen. ;)

Tom og Torgeir: Legg merke til ordbruken min: "Enkelte ferskinger...". Ikke alle er like tøffe som dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom og Torgeir: Legg merke til ordbruken min: "Enkelte ferskinger...". Ikke alle er like tøffe som dere.

Hehe.. Ja, vi er tøffe vi ;)

Men spøk til side, meningen min var bare å korrigere litt, slik at nivået stemmer noenlunde overens med andre beskrivelser her på forumet. Ikke meningen å lokke noen ut på glattisen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik,

hvis man skal legge seg på det nivået må man jo si at "enkelte ferskinger" synes Besseggen er skummelt også. Jeg skjønner at folk blir redde når det er snakk om utsatte og luftige steder, men her er det en relativt bred rygg vi snakker om - hvor det er umulig å falle ned. For øvrig er jeg ikke så tøff. Torgeir er mye tøffere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av denne turen har vært omtalt tidligere på dette forum. Vil bare gjenta følgende: Ned sydryggen på Store Smørstabbtind er ikke klatring. Når det begynner å bli virkelig bratt, tar en ut i vestsiden hvor det går en renne parallelt med ryggen. Denne følges til en er ca på høyde med skaret mot Kniven. Opp nordryggen på Kniven er det klyving. Det samme opp nordryggen på Saksa. Mellom Bjørnungen og Veslebjørn er starten på eggen sylskarp. Her skal en ikke ha høydeskrekk. Tau nødvendig, men som Torgeir skriver kan dette partiet omgås på Bjørnebreen østenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite supplement til traversen fra Bjørnungen til Lillebjørn:

Går man i denne retningen, må man klatre 2 korte sva på hver side av den omtalte sylskarpe eggen, gradert hhv. 5- og 3-4. Ikke umiddelbart trivielt uten sikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Morten har spurt om dette tidligere, men er det noen her som har gått hele traversen rundt Leirbreen i ett..? Tenker da med start på Kalven og slutt på Store Smørstabbtinden, evt. med en avstikker opp på Storebjørn. Hvor mye tid går det på et slikt prosjekt..? Jeg har gått fra Kalven t.o.m. Veslebjørn tidligere. Litt spennende opp på Skeii. Videre antar jeg at problemene ligger mellom Veslebjørn og Bjørnungen, etter tips ovenfor. Og kanskje noe plunder med Saksi, hvis man skal ta seg over uten å bruke renna. Hvis man dropper Storebjørn skal jo dette være realiserbart uten brepassering etter Kalven. Hva med å gå motsatt vei; blir problemene større da..? Får ta en kikk i klatreføreren igjen...

Mener Hilde sa noen ord om denne turen en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.