Gå til innhold
  • Bli medlem

taubane


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

:D Skal lage en taubane. Tips synspunkt? ;) Har hørt å styre unna statisk tau og at vaier må brukes! stemmer det? :lol: Noen som vet om gustige steder i nærheten av Bø i Telemark å lage taubane? steder det er lagt til rette osv

[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er sakset fra www.sunalp.no:

Nokre råd om taubaner

Generelle prinsipp

• Bind av alle tau slik at det frie spennet på tauet blir minst mulig og at ein hindrar slitasje og gnag ved at tauet får bevege seg mellom fleire punkt eller kantar.

• Bruk semi-statiske tau til taubanetauet som er 10mm eller tjukkare

• Bruk alltid dobbel sikring, dvs bruk to taubanetau der kvart tau er festa i to uavhengige sikringar.

 Aldri la taubanetauet henge i klemknutslynger eller liknande. Friksjonsvarme vil føre til avsmelting! (Freistande når ein har nytta klemknuteslyngene i taljesystemet for oppstramming)

 Aldri la taubanetauet henge i tauklemmer med tenner, disse biter seg fast i strømpa på tauet, og ikkje i kjerna der styrken på tauet er! Strømpa ryker på rundt 4-800 kg avhengig av type sikringsredskap/tauklemme.

 Aldri knyt dobbel halvstikk rundt stolpe eller tre, da knuten kan gli!

 Aldri bruk ankerstikk i ein sikringskjede. Legg slyngene i ein ekstra rundturn for å holde dei på rett plass. Ingen vinkel når du bruker slynger skal være større enn 60 grader.

 Det skal ikkje være mulig for personen som fer i taubana å nå opp til taubanetauet (og trinshjula/karabin som sklir nedover dette) med fingrar, skjerf eller hår.

I praksis

Dersom ein nyttar eit kraftige tre i eitt av festepunkta kan ein nytte friksjon til avbinding.

Ta taubanetauet tre-fire rundar rundt stammen og bind av med eit dobbel halvstikk på taubanetauet (egen tamp).

Kan ein ikkje nytte friksjon til avbinding av det eine festepunktet, så kan ein nytte ein dobbel åttetallsknute. Knuten fester du i to uavhengige slynger som er likt belasta.

Ein måte å spenne opp taubanetauet på er å lage ein bremseknute i ein pæreforma skrukarabin i eitt av festepunkta. Lag ei treskåra talje med utgangspunkt i bremseknuten. Stram inn tauet og bind av bremseknuten. Det gjer ein best gjennom å tre enden tilbake gjennom skrukarabinen og lag eit dobbelt halvstikk på taubanetauet (egen tamp).

Ved å bruke to tau treng ein i tillegg ikkje å dra ut så mykje av elastikken, sidan kvart av taua held mindre vekt. (Vekta av personen blir delt på to tau.)

 Ta alltid ein kontrollert roleg test av taubana med bremsetau, før du eventuelt aukar farta.

Bruk eige bremsetau for å kontrollere farta i taubana dersom det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anonymous

Jeg brukte tau før, men bruker nå wire. Veldig viktig at brukerne ikke når opp i trinsen. Sjekk alltid farten først selv, med wire skal det ikke store hellingen til før farten blir stor. Farten justeres med hellingen og stramming av wiren. Tunge personer får større fart enn lette. Jeg bruker tyngre utstyr som wiretaljer ol. til stramming og sikring av wiren. Petzl tandem trinse funker bra i wiren. Bruker alltid et tau i selen som kan rekkes fra bakken slik at det alltid er mulig å få tak i den som henger i taubanen. Når jeg spenner opp wiren blir det jubel blant ungene i nabolaget, her blir det gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Jeg pleier å tilpasse taubanen med stramming og høydeforskjell mellom opphengingspunktene på en slik måte at man ikke trenger oppbremsing. Tester alltid dette selv. Jeg henger meg høyt opp under trinsen og bruker tjukke skinnhansker til evnt. oppbremsing, og ALLTID BAK TRINSEN.

Dersom man likevel trenger oppbremsing har jeg et forslag, men jeg understreker at jeg ikke har prøvd dette selv. Fest et klatretautau (elastisk) på et vilkårlig sted mellom start og midten på taubanen. Tilpass lengden slik at det bremser før taubanefareren treffer bakken/festepunktet. Fest det bak på selen. Kan gjerne festes i et eller flere bøyelig trær, eller på annen måte slik at det blir en myk oppbremsing. Bruk gjerne hele tauet og la det gå innom flere karabinere i festepunkter som det er litt svikt i. Tauet må selvfølgelig ligge slik at det ikke henger seg opp i noe når det blir dradd ut.

En bieffekt av dette opplegget er at man har kontroll hvis taubanefareren skulle skli tilbake og bli hengende på midten høyt over bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.