Gå til innhold
  • Bli medlem

Olabukse på tur (utskilt)


Tom

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 95
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Funker sikkert for deg Tom.

Men jeg har som prinsipp at man IKKE bruker bomulls produkter på fjellturer.

Har du foresten målt hvor mye friksjon/motstand det er i jeans. Jeg tror man på bruke mer energi på å løfte beina i trange jeans. I løpet av en fjelltur med mange tusen kneløft, har man derfor kastet bort masse energi på unødvendig friksjon (medmindre man ikke liker å slite litt i oppoverbakke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyngve,

Nei, jeg har ikke målt det, og jeg vet heller ingen metode for å måle det nøyaktig. Nå er ikke jeg typen som går med olabukser som sitter klistret inntil bena, men det er nok sikkert en del bukser som gir mindre motstand. Det er imidlertid ikke min stil å kjøpe inn dyre bukser i statusforretninger fordi de veier noen gram mindre. Slike kjerringtakter overlater jeg til fanatikerne og jåle-fransene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous
Lyngve,

Nei, jeg har ikke målt det, og jeg vet heller ingen metode for å måle det nøyaktig. Nå er ikke jeg typen som går med olabukser som sitter klistret inntil bena, men det er nok sikkert en del bukser som gir mindre motstand. Det er imidlertid ikke min stil å kjøpe inn dyre bukser i statusforretninger fordi de veier noen gram mindre. Slike kjerringtakter overlater jeg til fanatikerne og jåle-fransene.

Du er en herlig provokatør! Du kaster brannfakler bedre enn Jan Simonsen!

Kan nesten ikke forestille meg et dårligere benplagg en olabukser i fjellet. Det stilles i utgangspunktet ganske få krav til en fjellbukse, men ingen av disse oppfylles av olabuksen.

1) Bomull = elendig isolasjonsevne når vått

2) Hurtig tørking = finnes det et plagg som tørkere tregere enn olabukse??

3) Vindtett = nei?

4) Lite friksjon = nei

5) Sydd for bevegelighet = normalt ikke.

Kos deg på tur! Det neste blir vel at du hevder høyhelte damesko er overlegen til toppturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er både svada at olabukser er så tunge å gå med og at de gir mye friksjon. De er faktisk meget behagelige. Og hvis det er vått eller blåser er det bare å ta en regnbukse utenpå, så er det "problemet" løst. De "gamle gutta" hadde ledd av dere jåledamer ("menn") som vanker på Skandinavisk for å kjøpe bukse til 3000 spenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det finnes turbukser som er billigere enn ola-bukser !

Eller hva med kombinasjonen stillongs, shorts og regnbukse ?

Da dekker du de fleste behov.

Tom, du bør satse på å bli første mann som bestiger alle 2000-meterne i ola-bukse :lol:

Jeg tror du har gode muligheter

;)

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Funker sikkert for deg Tom.

Men jeg har som prinsipp at man IKKE bruker bomulls produkter på fjellturer.

Det er greit det, men svært mange andre gjøre det. Det er vel ingenting som er så utbredd i den norske fjellheimen som den gode tradisjonelle fjellanorakken, både sommer og vinter. Og den er jo som kjent laget av bomull.

Jeg synes ei god gammel og gjerne litt slitt dongeribukse er kjempebehagelig å gå tur i, og med ei lett regnbukse i sekken, så er man utstyrt for det meste av vær.

-gunnar a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ola bukse på tur? er du gal?

Første tanke, blir litt provosert, men så begynner jeg å tenke...

Det er faktisk mange som går i ola bukse, personlig bruker jeg en god gammel felt bukse, som jo også er i bommul. Og den tørker minst like sakte. Når det gjelder pris så er jo ikke ola buksa heller så rimelig om man ikke handler på frelsesarmeen, da er det like greit å gjøre som meg å handle på et utsalg for militærklær. Fult funksjonell, behagelig og solid bukse i mange år for ca 100 kroner. Ikke mange sportsbutikker som slår den.

Å hevde olabuksa som en god tur bukse er en herlig påstand som får en til å tenke. Sette spørsmål ved mange av de etablerte sannheter. Som at man må ha med K & K på tur, joggesko egner seg aldri i fjellet osv.

Fortsett å provosere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, for ein gongs skuld er eg ikkje rykande usamd med Tom :oops: Eg vil nok ikkje byrje gå i dongeri i fjellet sjølv - eg har så mange andre, gamle bukser eg kan dra på meg i staden, MEN det er heilt usant at bomull ikkje eignar seg i fjellet. På vinteren er det ingenting som er betre enn den tradisjonelle bomullsdressen. Det er berre å impregnere den godt. Goretex blir berre stivt og ekkelt og knirkar...så om ein då td er på jakt, kan ein gi opp å snike seg inn på noko som helst :D

Om somaren kan bomull vere eit problem dersom ein blir veldig sveitt...men er det såååå varmt, så går ein jo i shorts og bikinitopp uansett :) Det ER for mye jåleri i fjellet (eg jobba tidlegare i sportsbutikk). Folk som er i fjellet èi helg i året, finn jo på å kjøpe dei mest kostbare produkta.

Sjølv har eg Bergansdresser i derimax og bomull - og skiftar på dei alt etter tur og bruk. Bomullsdressen er minst ti år gamal. Elles nyttar eg meg av ullklede som mamma strikka for 25 år sidan og produserer sjølv mykje lurt og nyttig av slike ting. Det er reint fantastisk kva to strikkepinnar, litt ullgarn og ei vaskemaskin(for toving) kan trylle fram! Ein treng ikkje fleecejakke til tusen kroner, når ein har ei mor som strikka kule genserar i skikkeleg ull som ung :)

Eg har tru på at mykje av det som ligg på loft rundt ikring, er geniale fjellplagg...

Tora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste årene har jeg stort sett gått fjellturer iført vindtett treningsdress. Blir det kaldt har jeg ullundertøy, og blir det styggevær tar jeg på regnbukse og gore-jakke. Det geniale med den lette treningsdressen er at den tørker fort og gir veldig lite friksjon. Slitestyrken er ikke den beste, men jeg har heller ikke for vane å krabbe rundt på knærne i fjellet :D Enkel og lett bekledning som tåler det meste av det fjellet har å by på når vinteren er over.

Vinterstid holder jeg meg til skibukse i gore-tex. Tåler en god del mer uvær, og jeg kan sette meg rett ned i snøen uten å bli våt.

Bomull er generelt noe dritt. Trekker vann og tørker sakte. Blir du våt i bomullsklær blir du neppe tørr igjen den dagen... Slitesterkt, ja, og fungerer bedre enn gore-tex om temperaturen holder seg stabilt under -10. Men senvinter, vår, sommer og høst finnes det materialer som er totalt overlegne på alle måter :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Olabukse er like egnet for fjellturer som Ivar hoff er som fotballkommetator.

Olabuksa er tung, suger og beholder svette, gir lite bevegelighet, er for varmt når det er varmt i været, og på toppen av det er det også et kaldt plagg når det er kjølig.

Med andre ord, har du lyst til å vise hvor lite peiling du har; bruk olabukse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
De "gamle gutta" hadde ledd av dere jåledamer ("menn") som vanker på Skandinavisk for å kjøpe bukse til 3000 spenn.

"Gamlegutta" gikk i fjellet med skjorte og slips, og ville ha ledd av deg og alle andre pga. mangel på stil.

Men til forskjell fra deg har jeg ikke noe spesielt mål om å bli digget av "gamlegutta" - de er vel enten døde eller pensjonerte som fjellvandrere? Hvis det mot formodning skulle finnes en sur gammel knark som klager over ungdomens ødsel og fjolleri kan jo dere slå dere sammen som et fint makkerpar! Dra rundt i fjellet med olabukser og søppelsekker som regntøy - spre det glade budskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

For meg er opplevelsen det viktigste, ikke hva jeg har på meg. Kun vis klærne påvirker opplevelsen i negativ retning, gir de meg den betydningen at de ikke strekker til. Da kjøper jeg noe som er bedre. Ferdig med det. Men jeg er slett ingen utstyrsfreak. Har flere billige produkter som fungerer utmerket. Jeg nekter bare å la dårlige produkter/valg få ødelegge opplevelsen. Det er tross alt opplevelsen som gir meg rekreasjon og inspirasjon. Olabukse/dongeri har jeg aldri vurdert å gå på fjellet med fordi jeg har bedre produkter. Mulig at den hadde fungert på enkelte dager. + for slitestyrke, - for tørker sakte, klam/fuktig ved svette, mindre/dårlig/utilstrekkelig? bevegelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som egentlig er poenget i denne debatten er at det ikke er så veldig nøye hva slags utstyr man har på ordinære turer i Jotunheimen om sommeren. Det aller meste funker.

Det er noen som er veldig opptatt av å promotere visse merker og leverandører på "Fjellforum". Hvorfor vet jeg ikke, men de forsøker ihvertfall å få det til å se ut som om man bare MÅ ha det aller feteste dyreste og nyeste utstyret for å kunne gå i fjellet.

Noen mener at man bare MÅ ha goretexjakker til 5000,- fordi de som koster 2500,- ikke er bra nok. Andre mener at kompresjonsremmer på sekken er noe de gjerne betaler en tusenlapp ekstra for, og selvsagt må man ha spisebestikk i ekte strontium og drikkeflasker av Juxan til 400 spenn fordi de som cocacola lager til en krone stykket (og som er like bra..) ikke er gode nok.

Da har Tom rett og slett mye mer rett. Det funker fint å bruke olabukser på fjellet. Det er ikke optimalt, men det er mer enn bra nok. Man blir kanskje litt våtere eller kaldere hvis været er dårlig, men det kan man egentlig leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Riktig Panda,

og som sagt kan de kombineres med regnbukser, og da blir det hverken kaldt eller vått om sommeren.

Slik jeg leser Panda sitt innlegg er det to "ytterpunkter" som kommenteres, hvor han mener at du Tom er mest i retning av hva som er riktig, fornuftig eller...what ever.

Panda:

Kjøpte meg en Norrøna-jakke som i utgpkt kostet 5 lapper, fikk den for 4 :oops: Makan til jakke har jeg aldri hatt. Har hatt den nå i 4 vintersesonger og kommer ikke til å bytte til en dårligere når denne er utslitt :D Regner med at jeg ikke kommer til å bytte den ut på noen sesonger ennå, og dermed er den årlige kostnaden akseptabel. Om en jakke koster meg 300 eller 500 i året spiller ingen trille...

Hadde jeg ikke hatt strammeremmer på 60ltr sekken min, hadde den blitt et helv.... å kjøre ned fra toppene med. Når jeg strammer den i alle himmelretninger sitter den som et "fjell", og følger mine bevegelser (ikke sine egne...). Sommersekker kan jeg forsåvidt tildels være enig.

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Han snakket vel ikke om strammeremmer, som alle sekker har, men kompresjonsremmer.
Strammer ikke de da??

Sekken skal ikke bare henge fast på ryggen, innholdet skal også henge "fast". Strammer du sammen (komprimerer) innholdet får du et jamnere/lavere tyngdepunkt på sekken :oops: Alle himmelretninger er vel kanskje ikke nedover... :D Men jeg strammer eller komprimerer innholdet også :) Merker stor forskjell når sekken veier 10kg. (ser at jeg var upresis)

Uten komprimeringen blir man fort "baktung".

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.