Gå til innhold
  • Bli medlem

Helgetur til Lifjell i september - tips?


Rage V

Anbefalte innlegg

Jeg og en kamerat skal på helgetur nå i september (torsdag - søndag) og har merket oss Lifjell som et alternativ. Vi vil gjerne fiske og kan enten ha en base og ta dagsturer til fiskevann eller gå en 3-dagers runde. Vi er ikke kjent i området, men har forstått det slik at det er ganske kupert terreng. Vi har bil og skal sove i telt. Vi er begge i normal form og kan godt gå noen timer med sekk.

Er det noen som har tips til rute?

Hvor bør vi starte?

Anbefaler dere en runde eller å ha en base?

Tips om fiskevann?

Hvor kjøper vi evt. fiskekort?

Evt. om dere har tips om andre områder som egner seg til fjellfisketur ikke så alt for langt fra Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Hyggelig at dere tenker på Lifjell. Nå har det seg slik at fiske vet jeg egentlig lite om da dette ikke helt er mitt område, men har jo vært ved mange av vanna der etter hvert, så selv om jeg aldri har fisket der så jeg kan jo prøve meg på er par tips. Legger også inn noen tips om topper (som jeg ser av Pm-en at dere også er interessert i).

Jeg vet at Store Tjorbuvatn (og vanna omkring) inn fra Grimås i Seljord er av de større og kjente fiskeplassane i Lifjell. Er man der inne må man opp på Røysdalsnuten 1291 moh, rett nord for vannet. Røysdalsnuten er blant de beste utsiktstoppene på Lifjell, mange mener faktisk også den beste, og jeg er ikke så veldig uenig. Dette var den første toppen jeg var på i Lifjell, og det er store muligheter at opplevelsen herfra gjorde sitt til at jeg ble så betatt av fjellområdet. Ellers var jeg ved Holmevatn et par tre kilometer syd for Store Tjorbuvatn i sommer. Dette var også et veldig flott vann som det også fiskes i. Der var det oppsatt en fin gapahuk, og det lå også en båt der. Jeg var der for å bestige 1212-toppen rett syd for vannet – anbefales. Er dere i området her ved Tjorbuvatn og Holmevatn med utgangspunkt Grimås i Seljord, bør dere også stikke oppom Blomtjønneggin. Ved parkeringen ligger også Grimaren som også er en fin topp.

Et annet virkelig flott vann og som jeg anbefaler på det sterkeste er Holmen øst for Jøronnatten. Turen går da fra Bø-siden ved Jønnbu. Det er flere stier i området her, og mange fine rund-løype-muligheter. Jeg anbefaler kanskje dette området først av alt. Ved Holmen ligger 2 hytter, den ene er en nyoppsatt hytte fra Bø fiskelag. Denne er stengt og kun åpen for medlemmer, men gamlehytta står åpen, i hvert fall de gangene jeg har vært forbi. Her har dere en fin mulighet for overnatting om været skulle slå seg vrangt. Det kan være greit å sjekke gjesteboka her - finns nok en del informasjon om fiske i området. Ser dere på kartet ligger det flere vann i nærmeste krinsen som Kloppsteintjønn og Rupetjønn, her vet jeg også de fisker. Ved Kloppsteintjønn kan det være fint å telte. Selv liker jeg meg veldig godt i områdene her inne ved Holmen. Har dere 3 dager så planlegg en runde over Øysteinsnatten og ned mot Hollane (Høllen), på veien kan dere bestige Mjelten om dere vil, en grei bestigning. En lengre runde går over Økteren, en supertur, men blir i et noe lengre format. Dere må også få med dere Jørannatten, den høyeste toppen i Bø kommune, og en av høydarne i Lifjell. Fin merket sti fra Holmen. Ved Ruptjønn ligger Ruptjønnuten, kort og grei bestigning, fantaskisk utsikt over Holmen, få med dere denne :D Når det gjelder fiskekort for Bø skulle jeg nok tro at dette selges i sportsforetningen i Bø sentrum.

Av turkart anbefaler jeg kartet Lifjell fra 2004 (1:30 000) Dette er definitivt det beste kartet over Lifjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott! Takk for tilbakemelding. Parkerer vi ved Bø sommerland og går derfra, ved Lifjellstua eller kan/bør man kjøre innover småveiene mot Høgåsåsen?

Og et spørsmål til: Er det mye folk i området på denne tiden av året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanligste er å ta av ved sommerland og kjøre veien helt opp til Lifjellstua - Jønnbu, dette er det greieste og mest kjente utgangspunktet for Lifjell. Generelt syns jeg det er lite folk på Lifjell, selv herfra, i hvert fall innover selve platået. Rundt Lifjellstua er det mange hytter, men jeg syns det er forbausende lite folk innover fjellet annet enn om vinteren, da er det derimot bra med folk. I starten ved de nærmeste toppene rundt parkeringen kan man nok møte folk, men sjeldnere lengre inn. Lifjell har nok mer ord på seg som et vintersted, men jeg foretrekker sommer og høst. Av folk jeg møter innover fjellet er det mest fiskere.

Det andre utgangspunktet du nevner Høgåsåsen (Røytejuvstulen) har jeg også gått fra. Det er det nærmeste utgangpunktet til Holmen. Det kunne vært et fint alternativ, og dere kunne gått opp via Jøronnatten med Holmen som mål - som en base. Det er veldig fint når man kommer opp ved Langetjønn fra utgangspunktet ved Røytejuvstulen. Langetjønn skal også være et fint fiskevann, mener jeg. Området her fra Langetjønn og opp mot Åstul og Jørannatten er veldig fint. Fra denne kanten er det lite folk i hvert fall. Litt mer stigning herfra, men det går greit. Hjemover kunne dere gått ned Valjuvet. Stiene er fint merket. Til Røytejuvstulen/Røksbu er det betalingsbom. Man kjører inn hit nærmere sentrum opp gjennom Ligrend/Liheia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk fra Jønnbu-Gleksefjell på fredag kveld, fra Gleksefjell-Øysteinnatten-Sunnstul på lørdag og fra Sunnstul til Jønnbu via Oksladalen på søndag, da regnet det :D

Hvor lang tid brukte dere på Gleksefjell-Øysteinnatten-Sunnstul? Det ser ut til å være en laaang dagstur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er dette en stund siden jeg gikk denne turen, forresten var det i september 2004. Fra Sleivtjønn ved Gleksefjellet gikk vi bort til Øysteinnatten, ned til Hollane om Dyrdalen (så tre ryper der!), videre så teltet vi før Sunnstul ved Ormetjørnan. På ettermiddagen rakk vi fint en tur opp til Sunnstulnuten :D Så dette var ikke for langt!

Vi var en gjeng fra trekkhundklubben, så det var rekrutter på 8-10 år med også! Men bikkjene ble brukt litt som sherpaer :D

Akkurat hvor lang tid vi brukte husker jeg ikke, hvertfall ikke mer enn 5-7 timer med gode lunsjpauser.

post-3251-133474578444_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.