Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda Padle fra Tinnhølen til Bjornes-fjorden?


Spinnvill

Anbefalte innlegg

Hei!

Som sagt,har tenkt litt på denne strekningen her,Padle fra Tinnhølen til Bjornes-fjorden via Langesjøen,er det noen som har prøvd dette?

Har sett litt på dette på kartet(alt ser så fint ut på kartet..)

Hvordan er det med fisk i tjenna enn passerer(Tinnhølen,Bakkatjønn,Torjustjønn,elver i mellom) på denne turen,størrelse,mengde,dybde på vanna,elva,bekken osv?

Hvor lenge er det lov å fiske her i høst?

Håper noen her inne har vært i noen av disse vanna,ingen svar er er for enkle :)

Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Har sett på samme ruta selv. Sakser fra noen bøker (om du ikke har sett det). I Kanoboka av Laila og Pål Krogvold (s.186) står ruta di beskrevet:

"Laila og jeg startet på Tinnhølen nord på vidda... (Bakkatjern, Bakkatjernbekken, Langesjøen, Lomavikan, Torjustjønnan over i Bjornesfjorden). Det er liten høydeforskjell mellom de fleste av disse vannene, så jeg regnet med å padle mellom flere av dem. Det gikk ikke, vannene var delvis regulert og med lite vann. Vi måtte altså bære."

Han rapporterer om mye stein i vannene. Pål likte turen, kona ikke. Øystein Køhn beskriver ruta mellom Langesjøen og Bjornesfjorden som mange korte bæringer (100 padleperler s. 140).

Har ikke selv padlet i området, men gått litt (og sett på padlemulighetene). Lagt merke til at det er mye stein i vannene, og ofte lite vannføring i bekkene. Tror turen kan være fin med lett kano og lite oppakking.

En mulig rundttur er fra Bjornesfjorden til Krakavadtjønnene, Storfisketjønne og derfra en lengre bæring til Kleivshovdtjørnane og Tinnhølen. Jeg har gått ruta. Fallet på ruta gjør elvene mellom lite padlbare, og det er ganske stor høydeforskjell. Terrenget er greit å gå i uten sti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spinnvill skrev:

Bør kansje slå fra meg denne tanken,da

Nei! Det ser da ut som en fin utfordring. Blir det for tungt kan dere legge igjen kanoen. Tinnhølen og Vestre Bakkatjønn bør hvertfall være padlbare. Bbegge vannene er på 1213, og elva ser ut fra mitt kart ut til å være relativt bred (dsv fløtbar hvis det ikke er for mye stein).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.