Gå til innhold
Spinnvill

Hardangervidda Padle fra Tinnhølen til Bjornes-fjorden?

Det er 3611 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Hei!

Som sagt,har tenkt litt på denne strekningen her,Padle fra Tinnhølen til Bjornes-fjorden via Langesjøen,er det noen som har prøvd dette?

Har sett litt på dette på kartet(alt ser så fint ut på kartet..)

Hvordan er det med fisk i tjenna enn passerer(Tinnhølen,Bakkatjønn,Torjustjønn,elver i mellom) på denne turen,størrelse,mengde,dybde på vanna,elva,bekken osv?

Hvor lenge er det lov å fiske her i høst?

Håper noen her inne har vært i noen av disse vanna,ingen svar er er for enkle :)

Øystein

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sett på samme ruta selv. Sakser fra noen bøker (om du ikke har sett det). I Kanoboka av Laila og Pål Krogvold (s.186) står ruta di beskrevet:

"Laila og jeg startet på Tinnhølen nord på vidda... (Bakkatjern, Bakkatjernbekken, Langesjøen, Lomavikan, Torjustjønnan over i Bjornesfjorden). Det er liten høydeforskjell mellom de fleste av disse vannene, så jeg regnet med å padle mellom flere av dem. Det gikk ikke, vannene var delvis regulert og med lite vann. Vi måtte altså bære."

Han rapporterer om mye stein i vannene. Pål likte turen, kona ikke. Øystein Køhn beskriver ruta mellom Langesjøen og Bjornesfjorden som mange korte bæringer (100 padleperler s. 140).

Har ikke selv padlet i området, men gått litt (og sett på padlemulighetene). Lagt merke til at det er mye stein i vannene, og ofte lite vannføring i bekkene. Tror turen kan være fin med lett kano og lite oppakking.

En mulig rundttur er fra Bjornesfjorden til Krakavadtjønnene, Storfisketjønne og derfra en lengre bæring til Kleivshovdtjørnane og Tinnhølen. Jeg har gått ruta. Fallet på ruta gjør elvene mellom lite padlbare, og det er ganske stor høydeforskjell. Terrenget er greit å gå i uten sti.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi hadde tenkt å padle. Heldigvis gjorde vi ikke det, for det hadde blitt en del bæring. Terrenget er lettgått, og det bør utnyttes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bør kansje slå fra meg denne tanken,da :)

Takk for at dere gidder å svare :wink:

Men,er det noen som har fisket i tjenna jeg nevner her a?

Har skikkelig trua på en tur i dette området til sommern!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Men,er det noen som har fisket i tjenna jeg nevner her a?

Det kan være verdt et forsøk ja. Halve moroa blir jo ødelagt hvis jeg sier hvor det er bra og ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spinnvill skrev:

Bør kansje slå fra meg denne tanken,da

Nei! Det ser da ut som en fin utfordring. Blir det for tungt kan dere legge igjen kanoen. Tinnhølen og Vestre Bakkatjønn bør hvertfall være padlbare. Bbegge vannene er på 1213, og elva ser ut fra mitt kart ut til å være relativt bred (dsv fløtbar hvis det ikke er for mye stein).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan være verdt et forsøk ja. Halve moroa blir jo ødelagt hvis jeg sier hvor det er bra og ikke.

Blir nok så jeg prøver til sommer`n igjen,er lenge dit men må ha noe å drømme om :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 3611 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av AmundJS
      Hei, er det noen her som vet om forskjellige typer pakkrammesekker? Idag har jeg en Bergans PowerFrame 3810 og er storfornøyd med den, men kan trenge en mindre sekk. Helst rundt 60-80L men med en ramme med visse detaljer som PowerFrame har. For eksempel så er jeg avhengig av disse rørene som stikker opp av ramma, da disse brukes til å bære rifle, ekstra bagger, poser, og mye annet. Vil gjerne også ha en L-formet ramme, da det gjør det mye lettere å pakke vedsekker/bensinkanner osv men L-ramme er ikke et "must".
      Jeg har sett en del på Norrøna Reconpack, men denne er også for stor og for dyr, har også sett på Eberlestock sin Mainframe men denne mangler disse to knaggene. 
      Eventuelt noen som har prøvd seg på å lage en annen sekkepose til PowerFrame? eller vet om en type sekk som lett kan festes på ramma uten å bli ubehaglig på grunn av stropper som festes på tvers av skulderremmer/ryggen? 
      Jeg setter stor pris på alle forslag og hjelp  
    • Av Iren Hansen
      Jeg har kun litt erfaring med storviltjakt og trenger råd og tips på hvilke tradisjoner som brukes for å sikre at man får riktig møring? Hvis til eksempel mørningstermometeret mitt går i stykker, er det metoder for å se om kjøttet er ferdig mørnet? 
    • Av GrundeL
      Leseverdig artikkel om eiendomsretten: Skjult lenke - logg inn for å se den
    • Av Vebjørn Holmslet Astad
      Navn: Litt frå jaktåret 2017
      Kategori: Medlemmenes egne videoer (friluftsliv)
      Dato lagt til: 2018-03-27
      Innsendt av: Skjult lenke - logg inn for å se den

Har samla opp någen fine situasjoner fra jaktåret 2017 her. Ser fram te høsten igjen

Skjult lenke - logg inn for å se den
    • Av Vebjørn Holmslet Astad
      Har samla opp någen fine situasjoner fra jaktåret 2017 her. Ser fram te høsten igjen
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.