Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsvarets feltstøvler


andben

Anbefalte innlegg

Annonse

Søk og du vil finne:

www.miltrad.no

www.forsvarsbrukt.no

Evt her på bruket:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=87752 Her står en del om slike butikker.

Google og andre søkefunksjoner er gode verktøy. Finnes og en kar i Bø som selger slikt billig, har ikke nummer og navn dit i øyeblikket, men som sagt, google er en fin ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor forsvarets feltstøvler?

Det er vel knapt mulig å finne dårligere sko til samme prisen?

Jeg har hatt tre par.

Par nr. 1 lakk som en sil etter 2 - 3 år.

par nr. 2 løsnet sålen på etter 2 år.

Par nr. 3 ble stående nesten ubrukt i kjelleren en del år og når jeg om sider tenkte at de kanskje kunne brukes til hagearbeide etc. så var sålen nesten gått i oppløsning. Gummien smuldret helt opp og sålene kunne plukkes av skoen i biter med fingrene.

Nei, alri mer M77 for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at noen vil ha forsvarets feltstøvel jeg. Det paret jeg har nå er 4år gammelt og godt slitt. Skoene holder seg like tørre som mine turkameraters dyre gore-tex sko, så lenge man er påpasselig med impregnering og vedlikehold. Gnagsår er jeg heller ikke noe særlig plaget med. Støtten kan man si mye om, men er helt kurrant til den prisen. Grep er heller ikke akkurat noe å skryte av men holder mål, bortsett fra mine som etter et mislykket tørkeforsøk på vedovn der det meste av mønsteret desverre smeltet bort. Tar nå sikte på å prøve meg på et par Alfa Bever, men er alt i alt fornøyd med forsvarets feltstøvel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine støvler, forskriftsmessig behandlet, holdt ca 10mil før de falt fra hverandre ca 20km fra mål. Opplevde at "fyllet" i sålene smuldret vekk, støtte "stanga" falt ut og de sprakk i sømmen bak. Skoene kunne brukes de siste kilometerne, men vel fremme forsvant de i søpla og jeg tilbrakte bussturen hjem på sokkelesten. Som fattig student med nyervervet huslån kan det være jeg går for et nytt par om de er rimelige, men neste gang jeg drar i fjellet, og planlegger å vandre i en uke, investeres det i andre sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær oppmerksom på at Alfa har sendt på markedet et stort parti B-vare av M77. Disse selges for typisk rundt 900,-, hvilket ikke ville vært mulig med 1.sort. Bruksmessig er de helt greie støvler, men når de selges uten at det opplyses at de har småfeil blir det jo ikke fair. Har selv funnet villedende annonser fra konkurrenter og gitt beskjed om det til Alfa uten at det akkurat har fått konsekvenser, så det er visst ikke "så farlig"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor forsvarets feltstøvler?

Det er vel knapt mulig å finne dårligere sko til samme prisen?

Kanskje fordi det er ganske så brukbare støvlar. Eg har sjølv hatt 3 par og vert meir og meir glad i dei med åra. Om ein kan finne andre betre eller dårlegare støvler til same pris, avheng sjølvsagt av kva pris ein får feltstøvlane for. Det paret eg faktis har kjøpt, fekk eg også til ein slik pris at eg ikkje har vore i stand til å finne betre støvlar til same prisen!

At sålen sprekk og smuldrar opp, kan vera eit problem med nokre eksemplar, men eg har heller ikkje opplevd andre, langt dyrare, fjellstøvlar som ikkje får sprekk i sålen etter eit år eller to. Det hjelper fint lite med støvler til over 2000kr med 3mm lær, goretex og gummikalosjering når vatnet fossar inn gjennom sålen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fire par med M77, noen av parene har selvsagt vist seg å være bedre enn de andre, men det kommer selvsagt av at de ikke er produsert under "samme årgang". Min erfaring er at skoene kan brukes til alt, men at de ikke utpreger seg å være noe spesielt god til noe. De kan brukes på et verksted, de kan brukes til eksersis, de kan brukes i myra, de kan brukes i fjellet etc..

Poenget mitt er, de kan brukes til det meste, men om du leter litt i sportsbutikker og butikker generelt så vil du finne sko som kan utfylle bruksområdene enda bedre.. For min del så bruker jeg ikke M77 noe mer i fjellet fordi jeg mener at det finnes bedre sko på markedet. Men de er absolutt en grei sko å starte med om du vil på tur...

Alexander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær oppmerksom på at Alfa har sendt på markedet et stort parti B-vare av M77. Disse selges for typisk rundt 900,-, hvilket ikke ville vært mulig med 1.sort. Bruksmessig er de helt greie støvler, men når de selges uten at det opplyses at de har småfeil blir det jo ikke fair. Har selv funnet villedende annonser fra konkurrenter og gitt beskjed om det til Alfa uten at det akkurat har fått konsekvenser, så det er visst ikke "så farlig"...

Hmm, den prisen så veldig kjent ut :wink: Noe ide om hvordan man kan unngå disse, om man vil ha nye, og hva ville 1. sortering kostet (og hvor finner man dem)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine M77 er vel nå minst 6 år gamle, og holder godt til det jeg bruker dem til; vinterstøvler i byen! Sålene begynte å løsne for noen år siden, men med en god dose Aquasure holder de seg på plass. Mønsteret begynner å bli fryktelig glatt på alt anet enn asfalt, men det gjør jo vinter med snø og is veldig mye mer spennende :shock: Når det gjelder vanntetthet så funker det greit så lenge støvlene er nypussede, men når de er gode og matte trekker de fort litt vann.

Nei, på fjellet vil jeg ha støvler med god støtte og ordentlig stiv såle. Men det er jo en personlig preferanse, og liker noen å gå i fjellet med M77 må de jo for all del få lov til det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Gammel tråd, men la gå.

Vet ikke om folk er klar over det, men produksjonsår er stemplet under sålen. Disse som smuldrer opp og sprekker i sålen (fikk utlevert noen slike i militæret) er som regel gammel årgang, gjerne fra 80-tallet.

Kjøp noen som er produsert så nylig som mulig, hvert fall etter år 2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.