Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan nyte naturen... (Utskilt)


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Det med fiske Lindap var en diplomatisk måte å si at jeg ikke behøver å prestere noe for mine omgivelser. Om jeg får 3 laks eller 4 laks i en periode spiller ingen rolle.

Men det å kunne utnytte de egenskapene på en for meg mest mulig perfekt måte teller mere. Når jeg har avfisket en høl på en "perfekt" måte eller å ha kjørt ei snørenne på telemarkski og opplevd den store flyten, ja da er livet herlig. Særlig når jeg har satt av tid til å oppleve dette.

Senk skuldrene og kos dere!

(Om jeg samler på 2k-topper? Ja jeg tar de i høyderekkefølge. Men da blir det ikke det store antallet :), noen har det blitt. Og mange som ikke teller da de et tatt i feil rekkefølge. Er man nerd så er man nerd. Sagt med en snev av humor )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg er ikke motstander av 2000 meter samlere. :?

Blir bare så evindelig lei av å lese disse rapportene.

Går som regel ut av tråden etter et par avsnitt.

Førstegangsbestigninger er det ikke,

de er jo besteget sikkert 1000 ganger før,

men likevel bombarderes de med svar fra 10-12 likesinnede.

Det diskuteres ned til det minste tak og fotfeste.

Uinterresant for mange av oss som liker å finne vegen selv :)

Turraporter som denne blir møtt med dundrende stillhet fra nerdene:

http://www.ryggsekk.net/turer/trollfjorden-29aug08/trollfjorden-29aug08.htm

Kunne de ikke heller legges inn et avsnitt på framsiden om 2000-rapporter

der de som ønsket det kunne gå rett inn og vi andre rett forbi. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo egentlig ganske enig med deg Dag!

Mulig jeg er prega av alle 2000-meterentusiastene her på forum, og jeg føler meg ofte i 2000-modus når jeg er her inne. Og jeg virkelig elsker Jotunheimen! :) Føler at jeg har mest skriftlig å bidra med når det gjelder disse fjella. Det er da jeg blir klart mest entusiastisk, men dette kan absolutt gjelde for alpine topper i andre landsdeler også. Jeg har jo feks vært desperat etter Jiehkkevarri og andre Lyngsalper som passer for vanlige dødelige i en årrekke nå. Kanskje finnes det lys i tunnelen neste vår...

Føler at det er vanskeligere å beskrive følelser jeg får i andre områder, for de er ikke like ekstatiske, men som regel kan de være vel så dype. Og når det kommer til vær er jeg ikke like kravstor i andre områder. Regn kan til og med være koselig og øke mystikken, ikke minst på skauen. Å stå på en knaus på kanten mot en myrpytt 30-40 meter under deg med skodde som får grantrærne til å virke ekstra trolske, det er noe av det mest stemningsfulle jeg vet!

Er ikke like glad i regn i fjellet, men å få i stand leiren mens det regner, enten det er på Hardangervidda eller Børgefjell, for så å komme seg inn i teltet og få på seg tørt skift, det er herlig! Da kan man ligge og meditere over tilværelsen mens man hører regnet som trommer på duken. Ikke er det så ille å ta seg en tur ut iblant heller, feks for å fiske litt. Det er vel helst forflytting over flere dager i stadig regn som jeg ikke liker. Regn innimellom må man jo tåle når det ikke dreier seg om topper man selvsagt skal ha utsikt på og se fra deres beste side.

Det er iallefall interessant å se på rapporter fra andre områder. Trollfjorden var ei mektig perle. Jeg har endel ganger sett på rapporter over andre områder, men vet ofte ikke hva jeg skal komme med av bidrag annet enn en eller to korte klisjésetninger.

Men ja, det er synd med denne øredøvende stillheten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke motstander av 2000 meter samlere. :D

Blir bare så evindelig lei av å lese disse rapportene.

Går som regel ut av tråden etter et par avsnitt.

Turraporter som denne blir møtt med dundrende stillhet fra nerdene:

http://www.ryggsekk.net/turer/trollfjorden-29aug08/trollfjorden-29aug08.htm

Kunne de ikke heller legges inn et avsnitt på framsiden om 2000-rapporter

der de som ønsket det kunne gå rett inn og vi andre rett forbi. :D

Hvis du er lei av å lese om 2k-rapportene, kan du slutte å lese om 2k-rapportene.

De aller fleste overskrifter til rapportene innholder navnet på toppene og du kan veldig tidlig bestemme deg for å ikke lese rapporten.

At turer fra Nord-Norge ikke kommenteres av 2k-samlere tror jeg har å gjøre med at turene er i et ukjent område for oss nerdene og at vi ikke har så mye å bidra med der. Akkurat som at 2k-rapportene ikke kommenteres av de som holder på i andre områder og ikke har så mye å bidra med der. Slik vil det alltid være. De mest interessant rapportene er fra steder man har vært selv og har et forhold til. Førstebestigninger forekommer det ikke så mange av i Norge for tiden, så det skal litt til å rapportere fra dette.

At mange ønsker å fare over mest mulig på en kort periode skyldes som andre også nevner at man har begrenset med tid. Skulle gjerne vært lengre perioder i fjellet og gått noen dager og tatt en hviledag innimellom men det er sjelden jeg får tid (eller prioriterer å skulke jobben) til det. Å dra til fjells for å ligge stille i en dal i flere dager er jeg for rastløs til, men har ingen problemer med å se at andre kan ha glede av der. Kanskje om noen år?

Du framstiller også 2k-toppsamlingen som at det handler om å komme bortom flest mulig uinterressante grushauger på kortest mulig tid. Noen elendige grushauger finnes, men det er kun et fåtall av turene som handler om å kjede seg bortover en ur bare for å komme til en stusselig grushag og snu. De aller fleste stusselige grushaugene besøkes i forbindelse med besøk av andre "skikkelige" topper. Det finnes også mange 10-30 metringer som virkelig er verdt et besøk og krever både tausikring og gir både en fin ekstratur og fin utsikt du ikke hadde fått hvis du bare gikk på hovedtoppen. Tror ikke jeg tar feil om det finnes en og annen kommunetopp som kan fremstå som noe uinteressante også. :o

Dag, du er en allsidig og erfaren friluftsmann. :? Du bidrar med rapporter fra interessante turer og jeg håper du fortsetter med det. :P Du burde imidlertid holde deg for god til å mase og syte om disse 2k-rapportene. :) De siste dagene har det imidlertid kommet noen rapporter fra andre type turer og du skal ikke se bort i fra at ditt fokus på temaet kan ha inspirert til dette. Stå på!

Har det egentlig blitt populært å samle 2k? Det er mulig Bibelen til Julia og Morten har bidratt litt, men det er neimen ikke mange å se på andre topper enn de 20 vanligste toppene selv på finværsdager.

Noe jeg kunne tenkt meg å se mer av på forumet er rapporter fra klatreturer. Oddis hadde en god rapport for en kort tid tilbake. Jeg vet det foregår seriøs klatring i storvegger og andre plasser der "ingen skulle tru at nokon kunne gå". Jeg har også oppfattet at det i "ekte klatremiljøer" finnes en indre justis om at man ikke skryter av det man gjør, men turrapporter a.m Oddis sin ser ikke jeg på som skryt. Ballen er kastet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir litt tullete. De som samler på 2k-topper og diskuterer hva som er 10-metringene i Jotunheimen må få gjøre det om de vil. Dette forumet blir til av brukerne. Det er opp til oss andre som ikke har denne interessen å generere de innleggene som interesserer oss. Et slikt forum har ingen redaksjon, knapt nok et formål. Vi er alle her brukere som synes "et møtested for fjell- og friluftsfolk" er et interessant sted å besøke på nettet og det er opp til hver enkelt å bidra med det den enkelte synes er interessant. Det nytter ikke å syte over at andre ikke skriver det du ønsker å lese. Skriv selv! Og ja, jeg kunne skrevet flere turraporter som ikke handler om 2k-topper, for nesten ingen av mine turer handler om det (jeg har vært på 3 2k-topper i Norge i hele mitt lange liv: Snøhetta fordi det er en fin skitur, Fanaråken fordi jeg var berfører der og Galdhøpiggen fordi ungene ville på Norges høyeste fjell).

Jeg skal i alle fall prøve å ta meg på tak og skrive litt om mine turer. (Har noen på lager fra året som gikk :)

Bernt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg nå se, jo vi er nå på side 3 i denne diskusjonen og vi står vel egentlig å stamper i samme myra.

På alle forum, klubber eller foreninger vil det alltid være en svært aktiv kjerne av brukere/medlemmer, mens den store, store, store massen forholder seg ganske passiv. Forumet eller klubben vil da selvfølgelig farges av de aktive brukerne. I stedet for å kritisere de aktive burde man kanskje heller oppmuntre den tause hop til mer aktivitet.

Hvis man ser bort fra turrapportene som naturlig nok bugner av 2000-meter turer synes jeg at Fjellforum er alldeles glimrende. Her diskuteres alt fra risengrynsgrøtens hemmeligheter, miljøvern, primuser og om gud eksisterer eller ikke. I tillegg finnes det nesten ikke et eneste spørsmål som ikke er besvart mer eller mindre fyllestgjørende, selv om svaret i enkelte tilfeller har kommet en del år etter at turen er gjennomført.

Vi får kanskje håpe på at flere 2k-ranglere får skrivesperre så det blir opp til resten av oss å holde liv i forumet :):lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for lenge siden forstått at det mange "trosretninger" innen naturopplevelse. Jeg har møtt utøvere mange ganger, som hører til andre menigheter enn meg. Og en av dem er en god kamerat. For to år siden betsemte vi oss for å gå Hardangervidda fra nord til sør. Og vi satte av 14 dager til turen. Da sier det seg selv at vi ikke hadde tenkt å ha det travelt. Men etter 4 dager sammen, ble vi enige om at hvis vi skulle fortsette å være kamerater , burde vi skille lag. Vi hadde vært så forutseende å ta med oss hvert sitt telt, så det gikk greit. Jeg var så dum da jeg planla turen at jeg trodde alle likte det slik jeg liker det. Stemte ikke.

Jeg loffer når jeg er i fjellet. Når jeg drar til fjells med huset på ryggen, er det nettopp for ikke å være låst til hytte etappene. Og da kan jeg fiske når jeg vil, spise når jeg vil og sove når jeg vil. Mens kameraten både var i bedre form enn meg, var mer sosial enn meg(ville til hyttene)og var mer målbevisste en meg. Han ville fram. Målet var Haukeliseter , alt annet var bare noe som måtte gjøres unna for å komme dit. For meg var målet å være på vidda i 14 dager, og så avslutte på Haukeliseter. To helt forskjellige ting.

Men jeg kan jo ikke si at min måte er bedre enn den andre. Men jeg vet at den er bedre for meg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes blant annet ”Busken” og ”bernt” lenger opp redegjør for dette ”problemet” på en fornuftig og god måte!

At det er noe å syte over skjønner jeg ikke. :wink: Når jeg ser en tråd/turrapport med et tema jeg ikke er så interessert i, setter jeg ut en bukk, og hopper ”elegant” over.

At turer fra Nord-Norge ikke kommenteres av 2k-samlere tror jeg har å gjøre med at turene er i et ukjent område for oss nerdene og at vi ikke har så mye å bidra med der. Akkurat som at 2k-rapportene ikke kommenteres av de som holder på i andre områder og ikke har så mye å bidra med der. Slik vil det alltid være.

Nettopp! Det er langt lettere å komme med kommentarer fra turer man selv har gått eller steder man kjenner til. Eller fra turer man selv tenker å gå.

Selv om en turrapport ikke kommenteres, behøver ikke det bety at man ikke nyter bildene eller liker rapporten. Men man har kanskje ikke så mye mer å tilføre annet enn et par klisjésetninger, som ”oyvindbr” nevnte ovenfor. Og da blir det ofte med titten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om en turrapport ikke kommenteres, behøver ikke det bety at man ikke nyter bildene eller liker rapporten. Men man har kanskje ikke så mye mer å tilføre annet enn et par klisjésetninger, som ”oyvindbr” nevnte ovenfor. Og da blir det ofte med titten.

Jepp - en annen ting som er lett å glemme er at etter som tiden går kommer turrapportene med på Google sine søk og mange ekstrene brukere kommer til dette nettstedet etter søk på steder som kanskje er noe fjern fra sentrale strok.

Turrapportene blir forhåpentligvis ganske så evigvarende, og selv om den blir lite kommentert er det mange som leser dem i ettertid etter søk.

Sjekket med en av mine gamle turrapporter her på forumet i fra Visten, og den er lest av nesten 7000. Det er mye mer enn jeg ville fått på min enkle turside. Så selv om det er få kommentarer er det mange lesere over tid!

Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robinson skrev bl.a.:

For to år siden betsemte vi oss for å gå Hardangervidda fra nord til sør. Og vi satte av 14 dager til turen.Men etter 4 dager sammen, ble vi enige om at hvis vi skulle fortsette å være kamerater , burde vi skille lag.

Det der kjente jeg meg godt igjen i.

Man skal være uhyre kresen med turfølget før en legger ut på slik en tur.

Tur og naturopplevelser er helt individuelt.

Har hatt mine kræsj på langtur,

så nå blir det stort sett bare med gamle kjente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal han drite i å kommentere noe som opptar ham i et forum hvor nettopp et slikt tema er aktuelt og som er åpent for diskusjon? Fordi turbo-klovner som deg selv og noen til liker å skryte av hvor kjapt dere klarer å løpe traverser og ikke ønsker innblanding av andre enn de som dyrker jamaicansk sprint i god Bolt ånd i oppoverbakke? Ikke for å pirke men noe av det dummeste jeg leser her på forumet er rapporter fra "gutterommet" som bl.a den gira Mayhassens historier, forresten, det som topper idiotien er Lyn-Gordons fanskare som i nesegrus beundring åpenlyst skryter av snurrebassens bravader...

Tvert imot er det garantert mange som mye heller ønsker historier om det å nyte naturen, ikke løpe den, det er derfor befriende å lese at andre også reagerer på turboprinsenes sprintløp mot de 300+, innleggene ligner på en latterlig idrettskonkurranse,: Hvor kjapt klarer du å hoppe mellom 2000m topper og på mest patetisk vis skjule skrytingen av det etterpå? Premie: Årets kjappeste begravelse...

Liten advarsel, selv om jeg vet at den neppe glir gjennom den sørpa av fjelltur-rocke-celler som tydeligvis har erstattet de vanlige i knottene deres: Døden er der før dere aner!

du kan godt VISE meg hvor jeg har skrytt av at jeg ifølge deg er en turbo-klovn.

jeg ber/oppfordrer ikke folk til å drite i å kommentere noe som opptar dem i forumet, jeg oppfordrer folk til å drite i å kommentere 2000metersamling for der kommer man faen ikke no vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Svar på hovedspørsmålet.

Jovisst nyter jeg naturen og det å være ute i friluft. Det har jeg altid gjort selv da jeg var der ingen tuer er. (på havet).

Kan stå å se på bølger i mange timer. Jeg er helt bortreist. Desto høyere bølger desto bedre.

Nyter det når jeg sitter ved et fiskevann.

Nyter det når jeg bøyer ryggen og får en tung sekk i bakhodet fordi jeg plukker enda en multe i kaupen.

Nyter det når jeg sammen med kompiser holder snittfart på 6,7km/t og tilbakelegger 740 hm.

Jeg ser det som viktigst å være allsidig og det er jeg heldigvis. Men så er vi heldigvis forskjellig alle sammen. Du også B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Er hverken dal-traver eller toppsamler - men liker nok mest opp/ned turen, med variert terreng. Elsker å overnatte i telt ute, men sliter med å prioritere det...

En god grunn til å legge ut turrapporter er for å dokumentere hvordan forholdene faktisk er. Dette er kanskje mest relevant på vinterturer...men der er det veldig kjekt: å vite litt om forholdene før man starter gjør turen både tryggere og morsommere IMHO. Det er også en fin måte å bli oppmerksom på nye områder: kanskje man ikke trenger å kjøre til Gaustatoppen eller Jotunheimen hvis man skal på dags-ski-topptur fra Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.