Gå til innhold
  • Bli medlem

s/s eller o/u


bondkall

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har den siste tiden begynt å være med en kammerat på leirduebanen. Pleier å låne hagla hans og har blitt veldig glad i skytetreningen. Skal ta jegerprøv til neste år med tanke på småviltjakt. Har nå tenkt å kjøpe meg hagle men er usikker på s/s og o/u. Ser at så godt som alle andre på banen har o/u. Personlig er jeg facinert av s/s. Liker det tradisjonelle prget godt. Derfor lurer jeg på om det skulle være noen grunn til ikke å velge s/s? med tanke på jakt og bane skyting? prøvde å spørre om dette på xxl men synes ikke jeg fikk noe ordentlig svar. Noe som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

er vel en smakssak vil jeg tro...

Jeg har skutt med o/u fra første dag, så for meg å skyte med en s/s er bare forvirrende.

Va liker du best å skyte med da? Uansett lære man jo å skyte med det våpnet man velger.

Har flere jaktkompiser som bruker s/s når dem er med på jakt, å dem har ingen grunn hvorfor dem bruker det. Dem har da arvet våpnet også.

Jeg synes o/u ligger bedre i handa mi, enn s/s... min mening..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SS er ofte lettere pga en mindre låskasse.. Grunnen til at flere foretrekker OU er at man får et bedre siktbilde over ett løp enn over to.

I tillegg er flere av også de rimeligere OU-haglene utstyrt med utskiftbare choker. Mange av SS-haglene i lavere prisskikt har bare faste choker, noe som er en stor ulempe!

Men det aller viktigste er uansett at du har et våpen du føler deg trygg og komfortabel med. Da er det det samme hvordan løpene ligger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en grunn til at du IKKE ser S/S-hagler i bruk til konkurranseskyting... Når det er sagt: Ei skikkelig S/S-hagle, gjerne med sidelås, er noe av det fineste som finnes av våpen. Jeg bruker begge deler. Du kan velge hvilken type du vil, men du må nok regne med å investere LITT mer dersom du skal ha ei S/S-hagle av god kvalitet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går på smak og behag, O/u er vel mer kurant på leirdue banen i henhold til vektbalanse og treffpunkt(?) men det er minimalt.

Første hagla jeg gikk på jakt med med var fatterns gamle aya S/S og jeg har aldri, aldri vert borti smekrere våpen.

Akkuratt nå har jeg en Hawk Femunden o/u som funker bra som et verktøy, Men ingen våpen kan bli smekrere en ei s/s hagle med sidelås!

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At kolben passer er viktigere enn om det er ss eller ou!

Kloke ord og helt klart det viktigste, og det nest viktigste og det tredje viktigste. Har instruert folk med våpen i prisklasser man bare kan drømme om, der våpenet ikke er i nærheten av å passe. Mange av disse er kjøpt mer på følelser, status og romantiske forestillinger enn på fornuft og objektive mål. Kjøp hagla di hos noen som har peiling, og sørg for at den passer deg. O/U vs S/S blir i denne sammenhengen en parentes, selv om jeg personlig trives absolutt best med løpene oppå hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kloke ord og helt klart det viktigste, og det nest viktigste og det tredje viktigste. Har instruert folk med våpen i prisklasser man bare kan drømme om, der våpenet ikke er i nærheten av å passe. Mange av disse er kjøpt mer på følelser, status og romantiske forestillinger enn på fornuft og objektive mål. Kjøp hagla di hos noen som har peiling, og sørg for at den passer deg. O/U vs S/S blir i denne sammenhengen en parentes, selv om jeg personlig trives absolutt best med løpene oppå hverandre.

Jeg måtte sage 4 cm av kolben min før den passet meg.. treffene ble flere etter det å :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er like godt miljø i din klubb som i min, så kan du spørre om å få prøve forskjellige hagler. Kanskje finnes det utlånshagler i klubben også?(regner med at det er en jeger og fisker forening som drifter banen?)

Men det er påfallende mange som bruker o/u da. Tror ikke det handler kun om følelser. Jeg selv startet med enløper, deretter o/u, s/s, pumpehagle og har nå en Benelli comfort halvauto med syntetisk kolbe. Den siste er helt klart den jeg liker best. I tillegg er den værbestandig på jakt.

Når det er sagt, så ville jeg kjøpt en o/u dersom jeg skulle skaffe meg en ren konkuransehagle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.