Gå til innhold
  • Bli medlem

duejakt og regler


Nala

Anbefalte innlegg

Lurer på hvordan det er når man jakter due på en åker(som nettopp er skåret)ved siden av huset.Har fått lov av grunneier å jakte der,det er god avstand til hus,men vi har naboer på andre siden av huset igjen som klager.

Kan de nekte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
du skal vel være 400 meter fra nærmeste husstand... vis jeg ikke huske feil fra jegerprøven

Ikke tilfelle. Hvis en jegerprøve instruktør har sagt det, så er det høyst privat synsing. Det er ingen regler for hvor langt man skal være fra hus. Men jakta må selvfølgelig utføres trygt, og det er jegerens ansvar at den er trygg. Og så er det dette med ulempe og støy. Det kan nok bli bråkete for noen og enhver med duejakt rundt husveggene. Man skal ikke plage folk heller.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en stadig økende motstand mot jakt, og skal vi få holde på med å høste av naturen så må vi vise hensyn. Men vedkommende har ingen rett til å nekte jakt hvis du har sikker bakgrunn (her kan de nevnte 400 metrene komme inn..) og grunneiers tillatelse.

Så er det vel ikke så smart å begynne morgenjakten mens de sover? Bedre da å jakte på kveldstrekket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en stadig økende motstand mot jakt, og skal vi få holde på med å høste av naturen så må vi vise hensyn.

Poenget er nok å vise hensyn ja. Men dette at det er en økende motstand mot jakt, er jeg ikke sikker på at du har rett i. Tvert i mot. Det virker som at det er ett økende positivt syn på jakt blandt befolkningen. Det er ikke ofte man finner foreks. negative oppslag om jakt generelt i media .Flere og flere kvinner tar foreks. jegerprøven. Jeg jakter ofte i det man kan kalle bebodde strøk rundt Stavanger. (Sola &Randaberg kommune)Og det er ikke akkurat villmark. Jeg har skutt rådyr mindre enn 100 m fra beboelses hus. Og etter mer enn 30 år med slik jakt har jeg fått negative kommentarer bare en gang.Og det var i fjor. Da fikk jeg kraftig kjeft av en bonde som grenset inn til jakt terrenget mitt. Men han har vært anti-jeger så lenge jeg har kjent han , og det er også snart 30 år nå. Akkurat dette med den store jeger motstanden tror jeg er en myte. Jeg tror også vi har mye å takke TV2 for , med sin "Gutta på tur" og NRK1 med "ut i naturen" og Lars Monsen seriene, som setter jakt i positive settinger, og som har høye seer tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kar lenger oppi gata er alltid ute på morraskvisten og tar et par duer rett som det er. Håper det blir treff, for det løsnes 2 skudd!

Dette skjer i tett bebyggelse(vestre Bærum). Men grenser til dyrket mark. Ingen rundt meg som er plaget av dette!

Litt seinere på året er det drivjakt på rådyr rett forbi huset mitt og post 300 meter lengere borte.

Nesten som å bo på bondelandet der jeg er født!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å se til Sverige og resten av Europa.. Der har jaktmotstanden økt kraftig. Vi kommer alltid etter... Det er stadig flere her også som er direkte motstandere av jakt. (Hvorfor fins det stadig flere vegetarianere?)

Det er mange jaktentusiaster som gjør at salget av jaktkort holdes oppe, men på bygdene er det stadig færre yngre som begynner. Dette gjelder særlig storviltjakta. Økningen ligger i småviltjakt.

Om ikke jegerne er seg sitt ansvar bevisst, kan vi miste legitimiteten i befolkningen. Jeg hørte nettopp om et stygt tilfelle fra Reinheimen der en jeger som hadde skutt en rein tok ut indrefileten og begge lårene, og lot resten av dyret ligge. Da er det ikke lenger høsting av naturen, men bare forlystelse. For en tid tilbake var det er TV-program om en gjeng rypejegere som plaffet i vei og var mer opptatt av whiskyen i badestampen etterpå. Og så har vi Catch-and-release-fiskerne, som plager fisken for sin egen nøyes skyld, ikke for å høste.

Jeg sier slett ikke at denne duejakta er feil! Det jeg mener er at vi som jegere hele tiden må være varsomme overfor andre som ikke ser det vi ser i jakta. Noen ser bare skyteglade gærninger, der det i virkeligheten er dedikerte jegere. Jeg jakter mye i et terreng der det er turgåere. Når jeg kommer i nærheten av slike henger jeg alltid hagla på ryggen og fjerner meg, selv om jeg kan få skytesjanser som er trygge.

De fleste jegere er seg sitt avsvar bevisst, men vi bør alle hele tiden tenke på hvordan andre ser oss jegere..

Skitt jakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste vi bør gjøre er å legge oss flat for jaktmotstandere! Søren heller, det er jo av den grunn vi fikk blyforbudet (haglepatroner). Noe som såvisst var et forhastet og meningsløst forbud. Hvis noen velger å bruke kjeft på deg så la de snakke helt ferdig før du med behersket og høflig, ja gjerne også vennlig tone(!) forklarer at din jakt er både legitim og fornuftig. Glem ikke å legge til at duene du skyter er fantastisk menneskemat, og at en slik høsting av naturressurser er både bærekraftig og mye mer miljøvennlig enn de billige kyllingfiletene vedkommende kjører bil helt til Svinesund for å kjøpe. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.