Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Svalbard Basecamp 6


Aalstad

Anbefalte innlegg

Da viser det seg at vi blir enda en mann på Grønlandsekspedisjonen i 2010 - altså fire stykker.

Valget av telt har falt på Helsport Svalbard. Det er et telt som har bevist gang på gang at det duger på polare ekspedisjoner.

Siden vi er 4 mann må vi gå for enten 5'ern eller 6'ern.

Er det noen som har noen ord å si om disse modellene? Ut i fra helsports sider kan jeg se at 6'ern er 20 cm bredere inni, 25 cm høyere og en hel meter lengre! Den gode plassen i 6'ern er velkommen, men ikke dersom det går hardt utover vindstabiliteten!

Altså: 5'ern eller 6'ern til fire karer på langtur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ingen erfaring fra denne type ekspedisjoner, men har en kammerat som var på Aconcagua med svalbard 6... Deres telt ble ødelagt av vinden. Jeg tror det var stangkanalene som revnet. Om dette er et "vanlig" problem vet jeg ikke, men det kan jo være kjekt for dere å vite om.

Hilsen Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss.. vet du hvor mye vind det var?

Når størrelsen på teltet oppjusteres, men stenger og stoff forblir det samme, er det ingen vei utenom at vindstabiliteten går nedover...

Har forresten sendt Helsport en mail om dette. Poster svaret her når det kommer.

Den største ulempen med 6'ern tror jeg er at den er en hel meter lengre enn 5'ern. Sidevinden får da mye mer å ta tak i..

Takk for svar forresten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen din/deres Aalstad blir nok mere å "lukte" hvor vinden evt vil komme fra iløpet av natta, og det blir dere veldig raskt veldig gode til....

Ingen vind ved køying, og et fullt Helvete 2 timer etterpå....

Slik er det ihvertfall vinters tid der oppe.

Å lytte til "3. personers" erfaringer er sjelden en god løsning!

Hva med 2 lette telt??, da har dere et koselig back up hvis/såfremt/isåfall.....

Ut og test selv > da vet du og ikke tror.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg - ingen ting blir med uprøvd på turen! Det ideelle er selvfølgelig å kjøpe fire-fem telt, ta med alle ut og teste. Det blir imidlertid en dyr fremgangsmåte...

Vinden er det alltid vanskelig å forutsi. Vi skal ha kontakt med metereolog via sat.telefon for å holde oss oppdaterte på været. Vi vil også til en viss grad kunne belage oss på at vinden på Grønland har en tendens til å blåse øst/vest. Men vi kommer garantert til å oppleve at vinden snur iløpet av natten. I slike tilfeller er det ikke snakk om å stå opp, pakke ned alt utstyret, gå ut, rive telt og sette det opp "rett vei" mot vinden. Da må vi ha med et telt som tåler påkjenningene.

At en person kjenner en som hadde et telt som blåste i stykker, ruinerer på ingen måte mine forventninger til 6'er svalbarden. Det kan ha vært feilproduksjon, dårlig oppsetting, overslitasje på telt osv. Det kunne imidlertid vært intressant å høre med han kompisen til madsemann hva som gjorde at teltet gikk til dundas..

Jeg har vært inne på tanken med to mindre telt. Det har fordeler og ulemper.

Positivt: To mindre telt tåler mer vær enn ett stort. Man har to telt hvis ett skulle bli ødelagt.

Negativt: Vekta blir betraktelig høyere. Det blir mindre sosialt av å dele opp teltene. Det tar lengre tid å sette opp/rive to telt. Litt vind gjør det så å si umulig å kommunisere mellom teltene.

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra helsports sider kan jeg se at 6'ern er 20 cm bredere inni, 25 cm høyere og en hel meter lengre!

Jeg kom akkurat hjem fra en ukes rypejakt i Sverige. Har brukt Helsport basecamp 6. 6 ikke en meter lengre. Ut fra Helsports egne nettsider er 6 nøyaktig 85 cm lengre enn 5. I realiteten betyr det at det er 15 cm lengre liggelengde i innerteltet. Det hjelper jo litt, men er i praksis ikke så mye.

70 cm går til det som er den store fordelen med 6; en ekstra inngang/ekstra bagasjerom. Ekstrainngangen blir nok god å ha dersom dere skal være 4 mann i teltet. For oss var det en kjempefordel. Det ekstra bagasjerommet er ikke all verden i og med at teltet skrår mye bak. Forteltet til 6 er derimot fantastisk stort, og gir god plass til mekking og utstyr.

Jeg vil anbefale 6 fremfor 5 rett og slett fordi det er praktisk med to utganger. At 4 personer med vinterutrustning får litt bedre plass både til matlaging og soving gjør jo heller ikke noe. 5 gir 57, 5 cm. plass pr. person i bredden, mens 6 gir 62,5. Det er jo litt forskjell. Forøvrig er det jo artig teltlogikk at 3 personer i Svalbard 3 er tilgodesett med rikelige 58,3 cm plass i bredden mens det i 6 er holdt av hele 41,6 cm pr. pers...

Innerteltet holder god avstand til ytterteltet. Det virker som om det er litt for mye duk i innerteltet, uansett hvor mye jeg strammet barduner så ble det litt mye innerduk til overs. For øvrig virker teltet å holde samme gode standard som øvrige Svalbard telt. Kanskje kan de lange teltstengene bli litt pludrete å få på plass i vind og med mye duk, men det er vel et problem som vil gjelde uansett telt av en slik størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha ArneM! Plassen kan jeg godt tenke meg er ekstra behagelig, det er defor ønsket mitt heller mot 6'eren. Men til det store spørsmålet: har du prøvd teltet i skikkelig vind? Hvis det er slik at 6'eren har en stor ulempe i forhold til vind, faller nok valget på 5'ern.. Venter forsåvidt fortsatt på svar fra Helsport angående dette..

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd teltet i skikkelig vind. Har heller ikke vært i ekstreme områder, så det er nok andre med mye bedre kompetanse her på forumet til å gi et skikkelig svar.

Men min subjektive vurdering er at Svalbard er meget vindstabilt. I den grad 6 har ulemper med vind så vil vel det være marginalt sammenlignet med 5. Det er vel heller sammenlignet med klart mindre telt at vind vil bli en vesentlig faktor...

Igjen; helt sikkert andre som faktisk har gjennomført polare ekspedisjoner som kan hjelpe til her i tillegg til Helsport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gode plassen i 6'ern er velkommen, men ikke dersom det går hardt utover vindstabiliteten!

Altså: 5'ern eller 6'ern til fire karer på langtur?

Sjekk hva "Axel og Karoline" skriver nederst i tråden:

http://www.vov.no/forum/viewtopic.php?p=9486

Dersom teltet var riktig satt opp - er dette litt skremmende...

* 5'ern er kun 5cm høyere enn 3high,

(som mange skryter av at er vindstabil, også i artikkelen linket over

- altså ingen Helsport-"hater" her, men syns innlegget viker fornuftig)

men den er noe bredere og presset vil nok bli større på stengene.

* 6'ern derimot er jo hele 30cm høyere en 3high, det kan jo være

det som gjør utslaget på den ekstreme vindstabiliteten.

Jeg har en mistanke om at det er endel forskjell på 5 og 6 hva gjelder vindstabilitet.

Har selv slått opp (og ligget) i 5'ern i stiv kuling - da stod det fjell-støtt.

Men har ikke testet teltet i orkan og orkan er jo 14-15 m/s (og oppover) mer vind

enn stiv kuling.

Selv tror jeg ikke jeg hadde dratt på tvers av Grønland med 5-ern,

men jeg er kanskje for forsiktig. Tror jeg isåfall ville tatt sikte på to 3high eller 3.

Husk at dersom orkanen setter 40-50 m/s inn og temperaturen er -20 så er de ikke

så altfor mange sekundene bar hud skal eksponeres før forfrysningen er et faktum.

Ryker teltet da... er man mildt sagt litt ute å kjøre.

Jeg tror jeg ville tatt kontakt med Helsport og hørt hva de mener om de forskjellige

teltene i forskjellige forhold - og hvilke tester de har gjort.

Navnet "basecamp" tilsier jo at teltet er ment for litt mer permanent oppsett - kanskje

bra for sterk vind, men ikke mitt på isen uten noen form for ly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd (er ikke matematiker) å begrene side arealet på Svalbard 6, 5 og 3 high.

Det er gjort ved å ta 1/4 kule overflate + omtrentlig snitt-areal på endene.

Her er reslutatet:

6 = 8.9 m2

5 = 6.3 m2

3high = 4.6 m2

I tillegg vil jeg anta høyden er svært viktig for vindfang og press på stengene.

6 = 150 cm

5 = 125 cm

3high = 120 cm

Bruk dette som illustrasjon - er ikke eksakt sikker på utregningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis lengde/bredde øker proporsjonalt med nevnte høyde vil det neppe medføre et stort problem. Derimot blir det problemer med alle telt hvis man ikke lager vindmur i lo. Hvis vinden er sterk, og dertil snur, ja så er det ut å bygge vindmuren på andre siden i stedet. Husk å bygge vindmuren KUN på lo side og ikke rundt hele hvis det er snø. -Ellers blir det fokk oppå duken så det holder. Har ellers lagt merke til en oppgradering på stengene nylig, til røde stenger som har større diameter. Verdt å nevne! :D

hvis man er flere er det i seg selv greit med to innganger. Den største fordelen er imidlertid hvis det blåser opp "feil vei", så man kan krabbe ut i le uansett retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvitserk har bruk det over Grønland som basecamptelt, de hadde i tillegg to TNF VE 25. Du kan jo høre med dem hva de tror om Svalbard 6 som eneste telt. http://www.hvitserk.no/turer/Lange_skiturer/1123/Dagboker/12300/dagbok_pdf

Hmm - så litt på denne dagboka. Dersom disse folka med den erfaringen de har tar med seg et

Svaldbard 6 telt over Grønland, burde vel det funke ganske bra. Nå knakk jo riktignok en av Svalbard stengene på denne turen - les artikkelen - men de hadde en del tøft vær og.

Spørsmålet blir jo mer om man stoler såpass på teltet at man tar med seg det som det eneste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk mail tilbake fra Helsport og de bekrefter at svalbard 5 og 6 begge kommer i ny utgave.

Jeg ble tilsendt disse bildene som viser hvilke forandringer som er gjort.

På 5'ern har den bakerste stanga blitt flyttet inn og krysser kuppelen.

Den største overhalingen har blitt gjort på 6'ern som har fått en drastisk endring i konstruksjonen.

Her har helsport gått helt vekk fra tunell/kuppel komboen og laget et kuppeltelt hvor alle stenger krysser med en annen stang.

Veldig intressant!! Spesielt 6'eren lokker enda mer enn før. Jeg er spent på hvordan den takler vind sammenliknet med tidligere modell.

Jeg skal prate med teltansvarlig i morgen for å få litt mer detaljert info. Poster mer da.

Mvh Andreas

post-3614-133474582167_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd (er ikke matematiker) å begrene side arealet på Svalbard 6, 5 og 3 high.

Det er gjort ved å ta 1/4 kule overflate + omtrentlig snitt-areal på endene.

Her er reslutatet:

6 = 8.9 m2

5 = 6.3 m2

3high = 4.6 m2

I tillegg vil jeg anta høyden er svært viktig for vindfang og press på stengene.

6 = 150 cm

5 = 125 cm

3high = 120 cm

Bruk dette som illustrasjon - er ikke eksakt sikker på utregningen.

bør også legges til ekstra med moment man får på stengene når de blir lengre...

har ikke sjekket, men antar det er samme ø og materiale i stengene på 6ern som de andre.

tror 2 x3 high er ett sikrere valg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ender nok også opp med 5-ern. Jeg snakket med Helsport som mente at den nye 5-ern var mer vindstabil enn den nye 6-ern selv om den har blitt modifisert hakket mer.

5-ern er noe lavere, som gjør det varmere i teltet ved primusfyring, samt gir mindre vindfang.

Begge teltene testes i disse dager.

Prisene er de samme som før.

mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Er denne nye modellen av Helsport Svalbard 5 i salg enda, eller må man vente til nyåret for å få tak i denne modellen?? Vurderer sterkt Svalbard 5 modellen, men hvis den kommer med vesentlige forbedringer i nærmeste framtid er det vell kanskje en fordel å vente litt med innkjøpet!?

Mvh Kim Bråten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk mail tilbake fra Helsport og de bekrefter at svalbard 5 og 6 begge kommer i ny utgave.

Jeg ble tilsendt disse bildene som viser hvilke forandringer som er gjort.

På 5'ern har den bakerste stanga blitt flyttet inn og krysser kuppelen.

Den største overhalingen har blitt gjort på 6'ern som har fått en drastisk endring i konstruksjonen.

Her har helsport gått helt vekk fra tunell/kuppel komboen og laget et kuppeltelt hvor alle stenger krysser med en annen stang.

Veldig intressant!! Spesielt 6'eren lokker enda mer enn før. Jeg er spent på hvordan den takler vind sammenliknet med tidligere modell.

Jeg skal prate med teltansvarlig i morgen for å få litt mer detaljert info. Poster mer da.

Mvh Andreas

Som Andreas skriver (se billedet lidt højere oppe i tråden), er den bagerste stang flyttet ind så den krydser kuppelstangen - og dermed gør baggagerummet bagerst lidt højere (mener det var pointen).

Jeg skrev til Helsport for at få nogle flere detaljer, men de sendte mig blot en mail med det samme billede, som Andreas har postet.

De vil vel gerne præsentere det "nye" telt og alle nye detaljer på een gang.

Jeg venter dog også på den nye model - og håber den norske kronekurs bliver ved med at være svag lidt endnu :)

God søndag

Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :roll: Blir nok i lengste laget å vente! Noen som vet hvilke forandringer som blir gjort på Svalbard 5??

Mvh Kim Bråten

Ja, det kan nok fort bli et problem dersom du skal ut før, den nye modellen kommer ut...

Men jeg ville nå satt min lit til Hvitserk's grønlandserfaring - i.o.m at de har vært over isen et par ganger.

Hvitserk skal ha turforedrag hos Sportsnett i Parkveien 19 i Oslo på onsdag (5. nov). Der svarer de sikket på spørsmål også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da viser det seg at vi blir enda en mann på Grønlandsekspedisjonen i 2010 - altså fire stykker.

Valget av telt har falt på Helsport Svalbard. Det er et telt som har bevist gang på gang at det duger på polare ekspedisjoner.

Siden vi er 4 mann må vi gå for enten 5'ern eller 6'ern.

Er det noen som har noen ord å si om disse modellene? Ut i fra helsports sider kan jeg se at 6'ern er 20 cm bredere inni, 25 cm høyere og en hel meter lengre! Den gode plassen i 6'ern er velkommen, men ikke dersom det går hardt utover vindstabiliteten!

Altså: 5'ern eller 6'ern til fire karer på langtur?

Jeg vil anbefale deg å bruke Svalbard 6. (evt. andre alternativer)Har ingen erfaring med denne modellen selv, men jeg har derimot erfaring med Svalbard 5. Vi var tre godt voksne karer i teltet på vår kryssing, og det var ikke mer plass enn det måtte være! Ville ikke takket ja til en tur med fire voksne på vinteren i Svalbard 5. Vår opprinnelige plan var fire mann i to stk. Svalbard 3 high, men når den ene trakk seg falt valget på Svalbard 5.

To voksne karer i Svalbard 3 high på vintertur passer utmerket.

Hvis dere ikke er spesielt små vil jeg anbefale et av de to andre alternativene nevnt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Svaldbar 6 i tre år og har 40 teltdøgn (20 om vinteren). Teltet fungerer stort sett bra, men vær oppmerksom på følgende:

Teltet er plundrete å sette opp, spesielt i (sterk) vind.

Det er høyt under taket - jeg fyrer med to primuser når temp blir lavere enn minus 20.

Teltet fanger mye vind - jeg setter bakenden mot vinden, men denn kan jo snu...

Teltet fanger mye snø som presser på stengene - her må det graves...

Legger ved et par bilder fra en tur på Nordkyn hvor vinden kom opp i 20m/s:%7Boption%7D

post-5172-133474594226_thumb.jpg

post-5172-133474594233_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.