Gå til innhold
  • Bli medlem

Jiehkkevarri (1834), høyeste fjell i Troms, 23.-24. august 2008


mattings

Anbefalte innlegg

Reiser man mye på fjellturer i Troms vil man før eller siden føle behovet for å bestige Jiehkkevarri, fylkestoppen i Toms på 1834 moh. Denne gangen var det altså min tur, mye pga en besøkende fylkestoppsamlende kamerat sørfra. Værmeldingen så lovende ut, så vi bestemte oss for å inkludere en overnatting på turen. Siden ingen av deltakerne (fire i tallet) aldri hadde overnattet på toppen av et fjell før, ble vi enige om å prøve det. Valget falt på toppen av Holmbukttind, på 1666 meters høyde. Alle var enige i at det nok kunne bli en flott opplevese, noe det skulle vise seg at vi ikke tok feil i. Ruta vi fulgte var stort sett den samme som beskrevet her.

Vi begynte i Holmbukta i gråvær. Holmbukttind var innhyllet i skyene, og ifølge værmeldingen var det først på kvelden det skulle klarne opp. De første 1000 høydemeterne er stort sett i steinur, til tider nokså bratt. På 1000 meter ligger en liten bre som ble fulgt opp til rundt 1200 meter. Der er det en bratt snørenne som når vi kom ikke hadde mye snø igjen. Det var bratt og mye løs stein som lett raste ut. På denne høyden kom vi inn i skyene og sikten ble dårlig. Etter renna var resten av turen mye på snø langs ryggen. Like før toppen var det et bratt parti som det hadde vært uforsvarlig å gå opp uten stegjern. Den dårlige sikten gjorde at utsikten uteble. Vi hadde egentlig forventet en steinete flat topp, men den hadde en stor snøfonn som må ha vært 10-20 meter tykk. Det var egentlig like greit, da snøen gjorde det lett å finne en fin og flat teltplass. Klokka var blitt ni på kvelden når vi kom opp. Det hadde tatt oss ca 6 timer, og vi var litt skuffet over at det fortsatt var tett med skyer. Etter å ha tilbragt noen timer i teltet var det på tide å legge seg. Det viste seg nå at skydekket utenfor teltet hadde sunket og toppen vi lå på var ca 100 meter over skydekket. En fantastisk utsikt åpenbarte seg. Det var midnatt, måneskinn, vindstille, solnedgangsfarger i nord, og til og med et lite nordlys! Rundt oss dominerte skyhavet med noen få topper som stakk opp, Jiehkkevarri en av dem. Utvilsomt en av mine bedre fjellopplevelser.

Morgenen etter stod vi opp klokka seks. Ute var det blå himmel og vindstille. Skyhavet lå fortsatt under oss, men var nå i oppløsning. Det var ingen tvil om at dette kom til å bli en fantastisk dag! Etter en lang frokost ble tauet gjort klart og stegjerna montert. Ned fra Holmbukttind går det bratt ned mot breen. Vi fulgte det snøfrie steinete partiet langs kanten ned mot Blåisen så langt det lot seg gjøre. Etterhvert måtte vi ut på breen. Det var mye snø og lite sprekker å se. Turen på breen inkluderte bare et skikkelig bratt parti. Det er før man kommer opp på ryggen mot vestoppen. Dette bratte partiet hadde bare en tydelig sprekk som måtte unngås. Herfra var det grei skuring mot hovedtoppen. Ryggen ble fulgt på snø først mot vesttoppen via ei steinur, og så videre opp via ny steinur mot hovedtoppen. Hovedtoppen er flat og det var vanskelig å bestemme hva som egentlig var toppen. Utsikten er derimot upåklagelig. Her er det nok utsikt mot det meste av Troms. Returen var stort sett langs samme vei som opp. Eneste endring vi gjorde var nede på breen før oppstigningen til Holmbukttind. Vi valgte nå å gå rett over breen. Oppe ved teltet igjen hadde vi brukt rundt 6 timer tur/retur. Teltet ble pakka og vi tok fatt på nedstigningen. Vi fulgte snøen på ryggen nedover med stegjern på. Fra toppen ned til bilen brukte vi ca 3,5 timer.

Oppsummert kan denne turen sies å være en lang, men flott, topptur med over 2000 meter stigning, som med overnattingen på Holmbukttind går inn i rekken av turer som garantert ikke glemmes så lett.

post-1574-133474576844_thumb.jpg

post-1574-13347457685_thumb.jpg

post-1574-133474576858_thumb.jpg

post-1574-133474576868_thumb.jpg

post-1574-133474576876_thumb.jpg

post-1574-133474576883_thumb.jpg

post-1574-13347457689_thumb.jpg

post-1574-133474576897_thumb.jpg

post-1574-133474576904_thumb.jpg

post-1574-133474576911_thumb.jpg

post-1574-133474576919_thumb.jpg

post-1574-133474576928_thumb.jpg

post-1574-133474576935_thumb.jpg

post-1574-133474576942_thumb.jpg

post-1574-13347457695_thumb.jpg

post-1574-133474576956_thumb.jpg

post-1574-133474576964_thumb.jpg

post-1574-13347457698_thumb.jpg

post-1574-133474576988_thumb.jpg

post-1574-133474576994_thumb.jpg

post-1574-133474577001_thumb.jpg

post-1574-133474577009_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fytterakkern! Dette må da være drømmen! :D Sove i telt på selveste Holmbukttinden og titte ut over skyteppet, og dagen derpå blir bare bedre og bedre :D:D Lenge siden jeg har hatt en liknende opplevelse i Norge, med unntak av turen til Peguera i Spania i sommer. Da jeg var i Tromsø i fjor sommer var jeg veldig tent på å dra til Jiehkkevarri, siden jeg ikke hadde breerfaring søkte jeg etter turlag og guider. Søkte i to timer etter turlag og guider på internett Tromsø bibliotek, ingen av guidene hadde føringer på denne tiden av sommeren :( De på turistinfoen hadde ikke hørt om fjellet engang :)

Men, en vår, skal jeg ta et fly nordover og ta Jiehkkevarri på ski!

Tusen takk for en fin turrapport og gode bilder Mattings. Spesielt godt liker jeg kartinfo i turrapporter (sier mye om rutevalget) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen grunn viser bilde 05.JPG feil bilde. Trykker man på bildet kommer derimot riktig bilde fram. Kan en mod fikse dette?

Har skjedd før det ( https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=13206&highlight= ), grunnen er nok at navnet 05.jpg er meget likt rundt 100 andre bilder som finnes her på forum :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint med en rapport fra nord igjen, mattings. Den utsikten dere hadde over skydekket utpå kvelden måtte ha vært storslått, for ikke å snakke om morgenen etter.

Siden ingen av deltakerne (fire i tallet) aldri hadde overnattet på toppen av et fjell før, ble vi enige om å prøve det

Også jeg var debutant når det gjelder overnatting på en fjelltopp i sommer. Kan nok ikke sammenlignes helt med Holmbukttind, da min overnatting foregikk på kun 1068 moh. Til gjengjeld laget jeg bål på toppen vha et gammelt og ødelagt flysignal, og bålet brant i godt og vel to timer.

Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger, dette er nok en tur mange her på forumet hadde kost seg på.

Men, en vår, skal jeg ta et fly nordover og ta Jiehkkevarri på ski!

Turen er nok vel så bra på ski. Jeg har vært på Holmbukttind på ski for noen år siden, men gikk den gang ikke videre. Det var seint på våren, og veldig mange gamle skred måtte krysses i de bratte partiene opp mot ryggen før toppen. Var egentlig litt for bratt med ski på beina for min del, spesielt nedover... :)

Er det en grei solotur ??

Turen opp til Holmbukttind er en helt grei solotur. Skal du videre mot Jiehkkevarri er det nok litt mer risikabelt. Breen virker snill med lite sprekker, men man vet jo aldri. Vanskelig å gå i taulag solo... Er man villig til å ta sjangsen, er det nok likevel fullt mulig å gå hele turen alene.

Å overnatte på en fjelltopp ga mersmak, det kommer garantert til å gjentas!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flottte bilder og fin tur!

Jeg får lengsel tilbake til Lyngen og turer i området.

Hadde hovedtoppen vært over 2000meter er jeg sikker på at det hadde vært flere søringer i området :):)

Turen kan fint kombineres med tur over "sydtoppen"(1672). Ned sydbreen og ut Lyngsdalen til Furuflaten! Stegjern kreves ned blåisen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardam skrev:

Hadde hovedtoppen vært over 2000meter er jeg sikker på at det hadde vært flere søringer i området

Vi er nå en del søringer som gir faen i disse 2000 meterene

og heller går på vakre fjell samme hvor de er i landet.

Det er mange 2000 metere som ikke er annet en en slak oppoverbakke

og kommer helt i skyggen av Jiehkkevarri.

Sender med et bilde av en representant for disse skråbakkene

som skal være så gjeve her sydpå.

Dette er Surtningsui. Kan den være 5 grader bratt ???

Synes 2000 meter jakten har sporet helt av,

men de får nå drive på.

Sikker en motivasjonsfaktor for mange til å i det hele tatt komme seg ut.

post-728-133474577306_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag E

Jeg er 100% enig med deg!

Det finnes et vell av perler rundt i Norge som er verdt et besøk.

Lyngen er en av de.

Jeg hadde en uke med knall vær tidlig i juli for noen år siden. Lys og sol 24 timer i døgnet.

Anbefales

(Bare så det er sagt. Ekte søring, oppvokst på bondelandet på østlandet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i Lyngen tidligere men ikke på Jiehkkevarre.

Men nå blir det helt sikkert en tur.

Slutten av neste mai peker seg ut og da skulle midnattsola være på toppene.

Hvordan er det med offentlig transport fra Tromsø til der en kan spenne

på seg skia for Jiehkkevarre ???

Rart hva en mursten av en bok av en viss moderator med masse glansbilder kan gjøre for fjellinteressen.

Bra det, men blir litt ensporet.

Det burde være et prosjekt å beskrive landetsts 300 fineste topper.

Noen som tar den ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart hva en mursten av en bok av en viss moderator med masse glansbilder kan gjøre for fjellinteressen.

Bra det, men blir litt ensporet.

Det er ikke mer ensporet enn frimerkesamling, trainspotting, samle på fugleobservasjoner og ikke minst damer og sine skosamlinger. Imidlertid er man garantert å komme ut på fjelltur med en slik interesse.

Interessen for disse toppene var der fra før av, selv om det sikkert har tatt av mer nå enn før.

Det burde være et prosjekt å beskrive landetsts 300 fineste topper.

Noen som tar den ???

Skal man skrive en sånn bok må det tas et sentralt og avgjørende valg: Skal den være politisk korrekt og dermed også "selge", eller skal den være politisk ukorrekt og bli slaktet av Fjell og Vidde, Aftenposten og masse sårede lokale fjellpatrioter.

Mens listen over 2k'ene som oftest vil være objektiv, vil listen over de 300 fineste fjellene være basert på en subjektiv vurdering. Men en politisk korrekt bok om de 300 fineste toppene vil måtte ha med topper fra alle landsdeler, alle fylker og alle større fjellområder (gjesp). For ikke å hisse på seg for mange bråkete fjellpatrioter vil man altså måtte ta med "fjell" som man normalt ikke ville inkludert i en slik liste.

Jeg tviler dessverre på at et forlag vil utgi en bok som pretenderer å fremstille de 300 fineste toppene uten at boken er politisk korrekt, men er basert på den subjektive vurderingen til én person. En politisk korrekt bok vil samtidig også være totalt uinteressant som utgangspunkt for en samlerliste.

Jeg kan tenke meg flere kriterier for hvilke fjell som kvalifiserer til min subjektive liste, og hadde listen kun vært på 100 fjell ville eksempelvis ikke Galdhøpiggen kommet med. Også Gaustatoppen ligger tynt an. Da skjønner dere sikkert problemet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liste med de 300 fineste toppene burde være mulig

å sette opp uten å trøkke for mange på tærne.

Kunne jo ha kalt den "300 av Norges flotteste topper" eller noe sånt.

Lista over 2k'ene er objektiv, det er klart.

Men da får en også med seg mangt som ikke er noe særligt å samle på.

Tror nok en iherdig fjellforfatter kunne gnu løs på en 300-bok (ikke filmen altså)

uten å risikere for mye negativ kritikk.

Dette ble nå en stor avsporing av den gode tråden til mattings.....................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å overnatte på en fjelltopp ga mersmak, det kommer garantert til å gjentas!

Det virker veldig interessant, må prøves ut! En dame jeg kjenner dro opp på Falketind med dattera si og overnatta der under åpen himmel. Tidlig neste dag kom to gutter og trodde de var alene på toppen, da de ble møtt av to jenter som drakk morgenkaffen begynte de å gråte av "sinne" :(

En liste med de 300 fineste toppene burde være mulig

Jeg er verken imot toppsamling eller total "ta på sparket-rolig-tur". Synes det iblant er deilig å våkne om morgenen, åpne kartet, og lure på hvor en skal i dag, eller om en bare skal ta det rolig. Det er vidt forskjellig hvordan en kan oppleve nytelse av naturen og nytelse av livet :x For meg er rekreasjon mye! Skole er rekreasjon fra trening, trening er rekreasjon fra skole. Jeg har ikke noe imot toppsamlinger som 2K-samling, kommunetoppsamling, kremtoppsamling eller andre turer :D Gjør litt av hvert! Å ha en liste å gå etter er en motivasjonsfaktor, og det er en selv som skal synes at det er moro å gå på slike fjell. Jeg synes feks. hver eneste topp i Jotunheimen har noe eget ved seg som skiller den fra en annen :P Man kommer seg ut på tur uansett, men jeg graver meg i hodet hvorfor jeg iblant går på turer i tåke 8)

Apropos kremtopper, det hadde vært artig med et slikt bokprosjekt. :D Selv går jeg på kremtopper som er nevnt i bøker (Kremen av topper, Opptur i Sogn og Fjordane etc.) eller som jeg leser i turrapporter (her skildres turen og en ser bildene).

Vel, kanskje denne diskusjonen bør flyttes til en annen tråd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fri Flyt har nå ei bok med 133 skitopper i Norge og eg har også sett eit par andre bøker med toppturperler i

Norge. Så alternativa er der for dei som ikkje er fornøgde med fjellbibelen Topper i Norge over 2000 meter.

Norges 300 fineste topper vil uansett være subjektivt. Topper i Norge over 2000 meter er (nesten) udiskutabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart hva en mursten av en bok av en viss moderator med masse glansbilder kan gjøre for fjellinteressen.

Bra det, men blir litt ensporet.

Det burde være et prosjekt å beskrive landetsts 300 fineste topper.

Noen som tar den ???

Så bråkjekk som du Dag G er for tiden, syns jeg du kan ta den!

Ikke har du k... nok i deg til å besvare andre tråder du slenger med leppa...; skulle vært morro å sett din fjell CV, for den må være langt over oss dødlige (og min er kun litt over).

Å rakke ned så til de grader over Morten og Julia's bok syns jeg du burde holde deg for god til, på lik linje med å rakke ned på 2k samlere...

Du kjenner ikke oss, kanskje har mange av oss vært mere i marka, på viddene, i heia enn du noensinne kommer til å besøke.....

For øyeblikket minner du om en kvalmsækk fra Smestad (E...), men han er jo bare guttungen enda....

Åssen har du det ellers da.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange 2000 metere som ikke er annet en en slak oppoverbakke

og kommer helt i skyggen av Jiehkkevarri.

Sender med et bilde av en representant for disse skråbakkene

som skal være så gjeve her sydpå.

Dette er Surtningsui. Kan den være 5 grader bratt ???

Ja så måtte ”mattings” fortreffelige turrapport fra en av de absolutte kremtopper nordpå ødelegges av denne irritasjonen over at mange prioriterer topper over en viss høyde. :x

Det er da vel ingen bombe at mange 2000-metere er en slak oppoverbakke (fra en eller flere sider). Ei heller at mange fjell under 2k er en slak oppoverbakke. Men, topper som er slake kan jo være verdt et besøk allikevel, eller? Jo brattere jo bedre? Foreslår Trollveggen Dag. Så kan de som ikke liker seg så godt i bratt lende ta disse slake oppoverbakkene til 2000 meter... :D

Toppområdet på Jiehkkevarri er nå ikke akkurat den luftigste i Lyngsalpene, heller mer det motsatte etter hva jeg har sett på bilder. Men, toppryggen som ”Mattings” viser på bilde 15, får det ihvertfall til å krible i mine fjellføtter. Dette fjellet skal jeg definitivt prøve å få med meg en gang! Turen opp dit, og traversen bort fra Holmbukttind ser helt herlig ut! Og det til tross for at fjellet er av det mer avrundete i Lyngsalpene... :(

Det viste seg nå at skydekket utenfor teltet hadde sunket og toppen vi lå på var ca 100 meter over skydekket. En fantastisk utsikt åpenbarte seg. Det var midnatt, måneskinn, vindstille, solnedgangsfarger i nord, og til og med et lite nordlys! Rundt oss dominerte skyhavet med noen få topper som stakk opp, Jiehkkevarri en av dem. Utvilsomt en av mine bedre fjellopplevelser.

Tror så gjerne at denne opplevelsen satte seg på netthinnen ”mattings”! Det må ha vært eventyrlig! Vi hadde 2-3 døgn i juni (på Jan Mayen) hvor vi hele tiden befant oss over skydekket (vel, det lille som var av skyer 8) ), og den utsikten kommer jeg aldri til å glemme! :D

Takker for en super turrapport fra et stort fjell! Lysten til å ta turen selv økte ytterligere noen hakk nå! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håvard skrev:

Å rakke ned så til de grader over Morten og Julia's bok syns jeg du burde holde deg for god til, på lik linje med å rakke ned på 2k samlere...

Skal gjerne se det sitatet hvor jeg rakker ned på boka.

Har den selv og det er et fint verk,

men den styrer absolutt ikke mine turmål.

Bruker den til ren informasjon til aktuelle turer.

Forstår at noen har som mål å samle på 2000 metere,

uansett hvor "høye" de er.

Dem om det, har jeg alltid sagt.

Ellers har du mye surgulp og flås Håvard. :(

Etter flere 10-år med turer i Skandinavia

kan jeg tillate meg å la være å kommentere dette. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils skrev:

Ja så måtte ”mattings” fortreffelige turrapport fra en av de absolutte kremtopper nordpå ødelegges av denne irritasjonen over at mange prioriterer topper over en viss høyde.

Men Dag G skrev lenger oppe på siden:

Dette ble nå en stor avsporing av den gode tråden til mattings.....................

Ja Nils, det ser ut som at alle vil ha et ord med i laget.

Å kommenter at noen foretrekker de minste humpene bare de kan kalles 2000 metere

framfor digre fjell som reiser seg opp fra havet blir vel som å banne i kjerka her på FF.

2000 meter samling burde vært en egen tråd her. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote="Dag G - Evje

2000 meter samling burde vært en egen tråd her. ]

Da syns jeg du skulle starte en slik tråd istedenfor å blande det inn i turrapporter. Når jeg ser en overskrift fra en turrapport og klikker meg inn der håper jeg å kunne lese om turen og kommentarer til turen og ikke gang på gang finne den samme munnhuggingen om hvorvidt det er ok å samle på det ene eller det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere tips om Lyngen

Kjør inn til koppangen, på østsiden. Parker her og opp Koppangbreen, nordvestover.

På toppen stoppet turen i Lenangsskaret. Vet/husker ikke om dette er 100% riktig navn eller sted. Men det er ikke mange meter feil.

Ikke vanskelig. Eneste som trenges av erfaring er brekunnskap.

På vestsiden, kjør så langt nord mot Lyngstuva. Det var fint å parkere/leirplass. Kveldstur nord til toppen Lyngstuva. Lett tur. Med midnattsol og god mat.

Fra samme sted opp på vestsiden av Russeelvdalen og følg ryggen opp til litle-galten og stor-galten (1224). Flott utsikt til begg kanter.

Jeg har gammelt kart, mulig at høyden er korrigert. Husker ikke at det var noe vansker på turen. Korriger meg hvis jeg husker feil!

Fra Furuflaten og opp på Jiekkevarri:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=2325&highlight=jiehkkevarri

Se nederst.

Ikke minst se flott URL:

http://www.ryggsekk.net/

mvh

Kardam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.