Gå til innhold
  • Bli medlem

Klatring ved Hauktjern


Halvorkm

Anbefalte innlegg

Annonse
  • 2 måneder senere...

Er nok noe lite med 4'ere. Men endel på 5-tallet og blir mer og mer oppover o gradene. Men topptau-messig er nok Hauktjern best rundt Oslo vil jeg tørre påstå. Jeg syns andre steder kontra Hauktjern er endten begrodd, veldig løst, eller lite med folk. Hauktjern og Damtjern (hardere) er nesten de beste stedene, syns nå jeg. Test ut noen av rutene du må bli firt ned først. Da får du skikkelig motivasjon opp, ettersom du bare kommer deg opp om du klarer ruta :D

Hvitebjørnsåsen (Trær nærme på enkelte ruter, mose, mygg, ble reboltet så vidt jeg husker)

Grefsen (Mye løst, lite bolta (?), greie ruter men litt lave)

Kolsås (Mest moro om man kan sikre naturlig, steder med litt løst, ellers mye bra)

Alle stedene nevnt over er mer pes få til topptau syns jeg. Men langt fra vanskelig. Er bare det at Hauktjern har så mange muligheter for feste akkurat der ruta er slutt/i toppen.

Ellers ta en tur innom Vardåsen. Og test mer enn en lengde. Kan være litt begrodd noen ruter. Men en grei forandring i forhold til andre klatrefelt, om du er på 4 til 6'ere. Stikker hit om jeg er skikkelig sår på fingra som regel. Er ikke så vertikalt, og fjellet spiser ikke hud som quarts-krimpene på hauktjern ;) Flott sted å begynne klatre led også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hauktjern har fått flere boltede ruter på grad 4-5, men disse står ikke i noen fører ennå. To ruter på Gamlefeltet og 6 ruter i starten av Hovedfeltet.

Ellers er det et nytt felt i nærheten av Skedsmokorset. Det heter Hvalsberget og ligger 30 meter fra riksvei 120 rett etter kommunegrensa til Gjerdrum. Her er det vel ca 15 boltede ruter rundt grad 5. Sjekk her: http://www.norgesboltefond.no/ og se under klatreførere. Klikk på Hvalsberget i teksten og så etterpå klikk på "se utdrag av føreren her".

I Drammensområdet er det flere felt med boltede ruter på moderat nivå. Sjekk www.dkk.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamlefeltet har vel flere ruter på 4 - 5-nivå. Da vi drev der på 80-tallet var der ikke en eneste borebolt. Pinakkelen (Zapffes smørbrød heter den vel) har iallfall tre ruter på innsiden (mot kløfta). Nordryggen og ruta midt på er vel begge 4+. Sydsiden er 5 tror jeg. Ruta inne i hjørnet innenfor pinakkelen er vel en 4-rute. Dessuten er det en rute på 4-nivå langs et riss i hammeren sydvest for pinakkelen.

Tidene har forandret seg. For 20 - 25 år siden hadde vi Hauketjern nesten for oss selv. Bare turgåere kom forbi nå og da. Nå kryr det med klatrere der oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Forhold på Hauktjern.

Vil tro at forholdene er heller dårlige nå. De beste klatrestedene vinterstid , etter min erfaring, er Kolsås og Vardåsen. Begge disse stedene får mye sol og tørker raskt opp. Hauktjern ligger inne i skogen, mange av rutene ligger i skyggen og ihvertfall to av de lettere, boltede rutene; Nøkken og en til, vil på denne tiden av året være dekket av is. Det er også ganske kaldt/lite sol på Hauktjern - det tar lang tid før rutene tørker opp etter regn og lang tid før snøen smelter bort fra rutene

Min anbefaling er derfor østveggen på Kolsås, øvre sydstup på Kolsås eller høyre sva på Vardåsen. Du må sikre fra toppen på alle feltene, men det er mulig å bruke trær eller bore/limbolter.

På nyttårsaften ifjor var vi faktisk 4 kamerater og klatret i østveggen på Kolsås. Sola sto rett i veggen og selv om det var litt kjølig klatret vi uten hansker. Steinen var varm å ta på, men med en gang du stakk hendene inn i en sprekk så var det kaldt og vått. Men uten sol er det nok bedre å ta seg en tur innendørs.

Arlo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olavsrisset og 7-'en til venstre for den var tørre da vi var på hauktjern igår. ellers var det meste isete og snødekt. det er for lite is til å bruke økser og stegjern enda. vi kommer nok til å dra tilbake dit og klatre teknisk (uten bankebolter og annet fyfy såklart) i januar! det er lite kø på hauktjern om vinteren :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiger er absolutt velkomment avbrekk fra plastjungelen i den litt bløtkaldmørke årstida.

Ta med pils, skyhooks og en tolmodig kompis med grigri.

Kun kiler og kammer i etablerte områder, ellers er det fritt frem til og spasere opp åttere.

(spasere og spasere fru blom).

Støtter vardåsen og kolsås vinterstid, hauktjern er kaldt og mørkt, er stort sett bare

solvegger som er mulig uten hansker om vintern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.