Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiskeforbud Østvidda


Kikut

Anbefalte innlegg

Håper noen kan gi meg et snarlig svar på dette, da jeg har tenkt meg oppover i morgen!

Har ringt med Kalhovde-hytta samt Turistkontorene på Rjukan og Rauland. Får veldig motstridende beskjeder, og det virker som om de ikke helt vet hva de snakker om.

Er det forbudt å fiske i områdene rundt Kalhovde nå? Jeg tenker på Reksjåen samt alle vanna sørøst og nord for Kalhovde. De sier det er forbudt over hele fjøla pga reinjakta (men de er ikke sikre).

Er det virkelig ingen steder på der oppe jeg kan slenge ut sluken nå? Noen her som kan gi meg litt inngående info om hvordan dette fungerer?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres meget merkelig ut at det skulle være fiskeforbud for reinjakta.

Er det grunnen så burde jo all annen ferdsel i område også være forbudt.

Utrolig irriterende med disse private vannene. Noen har i allefall andre holdninger.

Eieren på kafeen på Rallarvegen (rett før Myrdal) hilsen enhver fisker velkommen i vannet sitt bak kafeen sin.

Her har en del grunneiere på Hardangervidda noe lære.

Skal gledelig betale ett fiskekort (med normal pris) for å kunne fiske. Men da forventer jeg at de kultiverer vannene deretter.

Samtidig kunne grunneierene samarbeidet om fiskekort.

I Vestfold har vi et godt eksempel på dette med Fritzøe-Trescow-kortet som fungerer over store deler av Vestfold og inn over i Buskerud i Skrimområdet.

Nå er kanskje situasjonen noe enklere med få grunneiere i dette området. Men er Hardangerfolket interresert i at folk skal fiske lovlig så må de tilrettelegge og ikke motstrebe det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres meget merkelig ut at det skulle være fiskeforbud for reinjakta.

Er det grunnen så burde jo all annen ferdsel i område også være forbudt.

Du skal slettes ikke se bort i fra at noen grunneiere har et ønske om å ha færrest mulig labbende rundt i jaktterrenget under reinsjakta. En måte å begrense ferdselen er å si at INGEN får fiske under reinjakta. Ingen grunneier kan nekte deg å gå i fjellet, men de kan nekte deg å fiske. Dermed blir det mindre attraktivt for deg å være akkurat der akkurat under reinjakta.

For mange grunneiere er reinjakta årets store friluftsbegivenhet. I tillegg er det knyttet store økonomiske interesser til reinjakta.

Om du som vil fiske synes dette er rimelig er en helt annen sak... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal slettes ikke se bort i fra at noen grunneiere har et ønske om å ha færrest mulig labbende rundt i jaktterrenget under reinsjakta. En måte å begrense ferdselen er å si at INGEN får fiske under reinjakta. Ingen grunneier kan nekte deg å gå i fjellet, men de kan nekte deg å fiske. Dermed blir det mindre attraktivt for deg å være akkurat der akkurat under reinjakta.

For mange grunneiere er reinjakta årets store friluftsbegivenhet. I tillegg er det knyttet store økonomiske interesser til reinjakta.

Om du som vil fiske synes dette er rimelig er en helt annen sak... :lol:

Er det ingen her som har lært seg det 11. bud ??

"Thou shall not get cought"!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på Mårvann (rett ved Kalhovdfjorden) forrige helg og fiskekortkaren på Synken (parkeringen ved Mårvann) sa det ikke var lov å fiske nå som reinjakta var igang.

Det var derimot ikke opplyst om dette noe sted før jeg fikk vite det muntlig fra ham, selv ikke turisthytta på Kalhovd visste om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres meget merkelig ut at det skulle være fiskeforbud for reinjakta.

(...)

Skal gledelig betale ett fiskekort (med normal pris) for å kunne fiske. Men da forventer jeg at de kultiverer vannene deretter.

Samtidig kunne grunneierene samarbeidet om fiskekort.

(...)

Det skal sies at fiskekortprisene der oppe er ganske drøye. 100kr/dagen, 500/uke. (Har hørt at man kan få weekend for 150, men siden fiske var "forbudt" pga reinjakta så fikk jeg det ikke bekreftet).

Det er også rimelig tungvint at ikke samme fiskekort gjelder for hele Mårvann/Kalhovd. På kartet var fiskeområdet tegnet inn slik at det bare gjaldt for halve vannet - skulle man fiske utenfor dette måtte man kjøpe nytt fiskekort fra en annen grunneier. Håpløst.

Takk gud for det 11. bud :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi burde kontakte forbrukerombudet?

Synes teorien om at man skal gjøre Hardangervidda mindre atraktiv ved fiskeforbud høres helt latterlig ut (selv om jeg gjerne tror det er sant)

Grunneierene på Hardangervidda er helt skrudd.

Hvordan er dette der det er Statsalmenningen som er eier? Der kan det vel ikke være noe forbud?

Kanskje jeg skal ta med meg kanoen min å bråke litt på pur F, så kan reinjegeren/grunneierne banne å steike så mye de vil.

Noe som har mer informasjon om hvordan dette med Statsalmenningen fungerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett..jakt eller ikke!! Forferdelig at noen skal kunne eie fjellet vårt...VÅRT NORGE og bestemme at jeg ikke skal kunne drive stangfiske når jeg vil. Kan jo ikke fiske et vann tomt med stang! Nei, stangfiske skulle vært tillatt i alle vann fram til ørreten går opp i bekker og elver for å gyte! Alle bør imidlertid løse fisketrygdavgift og eventuelt et fiskekort der penger kommer området til gode i form av kultivering i vannene og oppsyn da det er enkelte som også her er kjeltringer og bruker garn/oter.

Huff,- disse griske grunneierene! Ble selv kjeppjagd på Hardangervidda en gang da jeg sto og fisket med stang!! :D Trodde han jeg skulle fiske opp all den feite fisken hans eller??? De fleste vann har faktisk godt av å bli fisket hardere. Heldigvis...det finnes unntak blant grunneierne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.