Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor høyt ligger Hjørnet?


Kaare_70

Anbefalte innlegg

Merkelig spørsmål, synes du kanskje, men faktumet er at (etter min mening) misvisende høydeangivelse på Hjørnet i diverse oppslagsverk var medvirkende årsak til at vi ikke kom oss opp på Storen i helgen. :)

Vi var 3 fjellfolk med klatreerfaring (fra lavlandet) som prøvde oss på Storen på søndag. Lørdag hadde det vært fullt av folk i finværet, men vi var forhindret da. Søndagen drog det seg til med kraftig sørlig kuling samt tåke/lave skyer. Vi kom derfor oppover svaene uten å ha helt kontroll på hvor vi var.

Vi kom opp i et dieder like til høyre for den faste rappelslynga øverst ved svaene. Her følte vi det tryggest å sikre. Like over dette (ca. 20-25 høydemeter), i en sone med mye grus og løsmasser, viste GPSen min 2280 moh og jeg trodde vi var på Hjørnet (bl.a. Tommessen sier nemlig at hjørnet ligger 125 høydemeter under toppen).Ut mot sørveggen, hvor vi ventet å se Galleriene, var det bare noen spooky småhyller. Vi ble gående å sulle i dette området en stund, stadig kaldere i den kraftige vinden som stod rett inn fra sør.

Så fant vi videre sti oppover søkket mot det virkelige Hjørnet. Jeg begynte også å kjenne igjen den karakteristiske "baugen" hvor rappellen ned sørvestveien går. Men ikke søren om vi såg noe til Galleriene, hvor mye vi enn lette! Etter hvert kom det folk ned rappellen, og en guide viste oss at jo, ganske riktig, vi var på Hjørnet. Problemet mitt var bare at GPSen viste 2344 moh, altså kun drøye 60 høydemeter under toppen! ;)

Både Gangdal og NTKs klatrefører sier at vegghøyden fra Hjørnet skal være ca. 100m. Jeg sjekket GPSen på siste referanse, nemlig Skagastølsbu, som ifølge kartet ligger på 1758 moh. På veg opp viste GPSen min 1760 moh, og på veg ned 1766 moh. Da satt jeg like bak hytta, ca. 2 høydemeter høyere enn golvet. I verste fall har altså GPSen min vist 6 høydemeter feil da vi kom ned igjen til hytta. Trekker vi dette ifra 2344 moh ved Hjørnet, ligger altså Hjørnet et sted mellom 2335 og 2340 moh. Dette er 65-70 høydemeter under toppen på Storen.

Thommessen, Gangdal og Klatreføreren har altså etter min mening helt feil når det gjelder høydeangivelsen på Hjørnet.

Tidstapet pga. dette tullet og nedkjølingen i vinden om Hjørnet gjorde at vi ble så pass nedpsyket at vi valgte å snu. Skulle vi bruke et par timer til på klatring og rappell og bli enda kaldere, ville det begynne å bli farlig. Vi var dessuten skeptiske til å rappellere i den sterke vinden (tauene kan blåse bort og henge seg opp).

Enden på visa var derfor at vi stakk halen mellom beina og satte kursen nedover. Litt surt, men når alle tre var enige om det, var det bare å manne seg opp og sette sikkerheten først.

Utrolig nok ble vår bane denne dagen at vi ble stående ALENE på Hjørnet og ikke visste hvor vi var. Et luksusproblem, kanskje, i forhold til dager med masse kø og venting.

Kunne tenke meg å høre andres mening om høydeangivelsen!

PS: at jeg har rett i høydeangivelsen støttes av det faktumet at rappellen er ca. 45 m. Så skal det vel være ca. 10 høydemeter fra fortoppen til rappellfestet. Hvor mange høydemeter det er mellom toppen og fortoppen vet jeg ikke, men det er vel rundt 10-15 m. Summerer man dette, får man ganske riktig 65-70 høydemeter... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bildene viser hvordan det såg ut da vi var på Hjørnet. Kan noen si meg hvor veien til Galleriene går på bildet som heter "Hjørnet". Er det opp mot de blokkene som stikker opp?

Bildet "Sone med grus og løsmasser" viser hvor vi begynte å lete etter Hjørnet. Der er høyden drøye 2280 moh.

Søkket opp mot Hjørnet går til venstre på bildet.

post-763-133474576565_thumb.jpg

post-763-133474576576_thumb.jpg

post-763-133474576588_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at en del personer har havnet på det "falske hjørnet". som ligger noe lenger ned.

Har aldri vært der fordi det ikke har vært naturlig på veien opp da vi har holdt godt til venste før vi går over mot hjørnet langt opp.

Høyden på det falske hjørnet vet jeg ikke. Mulig dere havnet der(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke helt skjønne at det er Hjørnet dere står på der? Mulig dere er rett nedenfor, men Galleriene er litt ned på "baksiden" av selve Hjørnet. Hvordan det ser ut videre fra Hjørnet ser du ganske bra på det siste bildet på denne siden under etojm.com (Bildet er vel tatt på tur ned fra Hjørnet mot Galleriene):

http://www.etojm.com/Norsk/Topper/Toppbeskrivelser/Topperover2200/Skagastolsbilder.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på Storen i sommer sammen med den som har vært på Storen flest ganger, og han anslo at hjørnet lå ca 120 høydemeter under toppen. Samtidig synes jeg at dine ressonementer vedrørende 50 meter rapell + noen høydemeter mellom rapellfestet og toppen tilsier at det skal være færre høydemeter. Vedlegger et par bilder fra området rundt Hjørnet under noe andre siktforhold. Mulig dette kan oppklare noe om hvor dere var.

post-480-133474576602_thumb.jpg

post-480-133474576608_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Eg tykkjer det høyrest fornuftig ut at Hjørnet og Galleria må liggje ca 65-70 meter under toppen.

Den fyrste gongen eg var på Storen starta vi klatringa på "feil" hjørne. Vi klatra ei taulengde (kanskje 30 høgdemeter) og kom da opp på andre sida av Galleria. Vi var dei fyrste som gjekk opp frå Bandet om morgonen, og "lura" med oss eit anna taulag, som heller ikkje var kjent, opp same ruta....

Eg har og dårleg erfaring med vind i rapellen ned. På same turen måtte vi traverse langt ut for å få løyse tauet, og kom ned midt på Galleria...

Peder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet ditt som heter ”Hjørnet.jpg” Kaare_70, kan heller ikke jeg skjønne at er tatt ved Hjørnet, men dine høydeantagelser på Hjørnet er nok ganske riktig.

I forhold til andre bildet til ”snilen”, legger jeg ved et tatt motsatt vei av hans ” Turt_254.JPG”.

De to personene sitter altså på Hjørnet, mens jeg har listet meg over noe av galleriene og tar bildet tilbake:

post-42-133474576681_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snilens første bilde viser det samme søkket/dalen opp mot Hjørnet som mitt bilde ovenfra. I Snilens bilde er det mye mer snø i søkket enn i mitt (men noen rester sees nederst). Mitt bilde er dessuten tatt noe lengre oppe.

Interessant det Peder sier om at de begynte 30 høydemeter for lavt, på "feil" hjørne. Dette mistenker jeg å være samme sted hvor vi gikk og surra en stund før vi fant søkket opp mot Hjørnet Se mitt bilde "Sone med grus og løsmasser".

Noen som har bilde av Hjørnet sett i "fartsretningen", tilsvarende mitt bilde "Hjørnet"? Galleriene er godt dokumentert i diverse bilder, men jeg har ennå ikke sett bilder av ankomsten til Hjørnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Sojo! Det siste bildet ditt som er tatt på Hjørnet, viser de samme 2 steinformasjonene i bakgrunnen som mitt bilde "Hjørnet". Altså var vi på riktig sted. :wink:

De to bakerste personene på ditt bilde står på samme sted som mitt bilde er tatt.

Men hvor DERIFRA går veien til Galleriene; rett ut til høyre eller mer oppover mot de 2 steinformasjonene i bakgrunnen? Er det første standplass vi ser på bildet ditt, eller legges den normalt nærmere Galleriene?

Still confused, but on a higher level! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en tråd på brattesider.no skriver medlemmet ”Colin” litt ned i tråden om at første standplass starter ved en gammel bankebolt:

http://www.brattesider.no/index.php?option=com_smf&Itemid=130&topic=3509.msg3509

Et bildegalleri på etojm.com har noen bilder av og fra Hjørnet:

http://www.etojm.com/Galleri/Galleri81_90/G85Storen2003/Rammenorsk.htm

(Se de 6-7 siste bildene)

Men hvor DERIFRA går veien til Galleriene; rett ut til høyre eller mer oppover mot de 2 steinformasjonene i bakgrunnen?

Selv husker jeg ikke om jeg gikk litt opp mot de 2 steinene eller traverserte rett ut til høyre… :D Så jeg begynte å studere litt bilder igjen, og det ser ut for meg som om veien til galleriene går opp mot de 2 steinformasjonene du snakker om ”Kaare_70”, på det andre bildet til ”sojo”.

Jeg legger ved 2 bilder til fra vår tur:

Det første viser Hans Petter og meg på vei ned. De 2 steinene øverst i høyre hjørne på det andre bildet til ”sojo” tror jeg er de 2 man så vidt ser bak/til venstre for Hans Petter i blå overdel på mitt første foto. En spiss, og en rundere stein.

Det andre bildet er ganske likt det jeg la ut lenger opp i tråden fra Galleriene mot Hjørnet, men dette viser en av klatrerne vi møtte sittende ved Hjørnet. Den andre klatreren har lagt ut tauet langs med galleriene. Legg imidlertid merke til de 2 steinene bak klatreren med gul hjelm! Disse to ligner mistenkelig på de 2 som ses på andre bildet til ”sojo” og det første jeg har lagt ved her… :? Punktet hvor Hans Petter og jeg klyver, er dermed bak klatreren med gul hjelm.

Etter hva jeg kan skjønne da, skal du altså opp mot de 2 steinformasjonene, så følges Galleriene bortover. :? Håper dette var veiledning, og ikke villedning. :?For jeg er nå litt i villrede selv da hukommelsen må støttes opp mot noen få bilder...

post-42-133474578887_thumb.jpg

post-42-133474578896_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet ditt som heter ”Hjørnet.jpg” Kaare_70, kan heller ikke jeg skjønne at er tatt ved Hjørnet, men dine høydeantagelser på Hjørnet er nok ganske riktig.

I forhold til andre bildet til ”snilen”, legger jeg ved et tatt motsatt vei av hans ” Turt_254.JPG”.

De to personene sitter altså på Hjørnet, mens jeg har listet meg over noe av galleriene og tar bildet tilbake:

Det billede har jeg på veggen min :D

I 1982 traverserte jeg hjørnet usikret på returen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da takker jeg for alle interessante tilbakemeldinger! Flott at dere gidder å rote i gamle bilder for å hjelpe en stakkar.

Jeg synes det virker svært sannsynlig det du sier Nils om at veien til galleriene går i retning de to steinene. Vi syntes det begynte å bli luftig i den retningen og ville tatt på sikring for å gå videre.

Er det noen år siden de bildene, eller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen år siden de bildene, eller...?

Ja, de er tatt 05.09.2000. Er visst nøyaktig 8 år siden i dag det! :)

Det var mens man surret med filmruller. Så de bildene er scannet fra negativer.

Forresten, jeg tittet en gang til på ditt bilde som heter ”Hjørnet.jpg” Kaare_70. Først nå så jeg at disse 2 steinformasjonene (den spisse og runde) er langt mer synlig på det bildet. Det må jo være disse to som klatreren med gul hjelm sitter ved på starten av galleriene. Ble ennå mer overbevist nå. :DOg første gang jeg så det bildet ("Hjørnet.jpg"), kommenterte jeg at jeg ikke trodde det var tatt ved Hjørnet…. :wink:

Og under de 2 steinformasjonene på ditt ”Hjørnet.jpg” bilde ”Kaare_70”, må være samme sted hvor Hans Petter og jeg klyver på det ene bildet jeg la ut over. Kjenner igjen flere mønster, steiner og sprekker i fjellet på disse to bildene. Litt kult, for jeg har hele tiden vært litt usikker på nøyaktig hvor det bildet ble tatt. Nå fikk jeg svar på det. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.