Gå til innhold
  • Bli medlem

Første tur med rifle på ryggen...


Torgeir

Anbefalte innlegg

... og dette er ingen jaktrapport ;-)

Jeg er på et lite oppdrag i Longyearbyen, og i kveld fikk jeg anledning til å utforske litt av fjellterrenget rundt denne lille byen. På anbefaling fra en fastboende kollega valgte jeg Nordenskjöldtoppen, som rager litt over 1000 meter rett inn dalen fra Longyearbyen.

Hadde ikke med noe særlig turutstyr, så bekledningen ble arbeidsbukse og joggesko. I tillegg fikk jeg utdelt en liten rifle og 10 patroner, noe man må ha hvis man skal på fottur på Svalbard. Været var upåklagelig, med flau vind og lettskyet, noe sol, ca. 6 grader.

Kjørte bil et stykke innover forbi Huset og inn til en nedlagt gruve. Der var det tid for å klargjøre våpenet, la inn 4 patroner i magasinet og slengte rifla på ryggen. Like bortenfor gresset et par feite svalbardrein, en variant av vanlig rein tilpasset forholdene her oppe, korte bein fordi den ikke har noen naturlige fiender å løpe bort fra. Jeg gikk langs elva et stykke, og deretter til høyre opp en sidedal i retning Operafjellet. I høyde med Operafjellet tok jeg av mot venstre og ruslet litt rundt i morenelandskapet. Arktiske bremorener er ikke utvasket på samme måte som i Sør-Norge, her hadde det meste av massen en leiraktig konsistens ispedd mye stein. Det var litt spennende å gå i dette humpete terrenget, det kunne jo stå en isbjørn bak neste haug... Men det var heldigvis ingen hvite bamser der. Jeg satte kursen oppover ryggen mot Nordenskjöldtoppen.

Foran meg gikk to jenter som jobber som guider hos Spitsbergen Travel, en av dem med rifle. Bak kom et par uten rifle. Det gikk sakte oppover, og på veien møtte vi flere "tamme" ryper. Jeg gikk rolig bort til en av dem, og den flyttet seg ikke før jeg kom nærmere enn 2 meter. Fikk tatt noen bilder av den før jeg fortsatte oppover. Ryggen minnet etterhvert svært mye om moreneryggen under Svellnosbreen i Jotunheimen, en tilsynelatende endeløs og bratt grusrygg. Vi kom opp på en avsats og fikk hvilt litt før siste etappe opp på toppen. Jeg gikk først på resten av turen, og kjente spenningen i kroppen da jeg rundet kanten. Kunne jo være en isbjørn eller to oppå her, så jeg var klar til å hive frem rifla. Men det var selvfølgelig ingen bjørner her heller, og takk for det :) Ruslet videre bortover topplatået til varden på Nordenskjöldtoppen. Litt bortenfor står en gammel hytte som har vært benyttet av meteorologer/forskere, og det ligger en del skrot i området. Ifølge guidene disponeres denne hytta nå av Røde Kors.

Det var litt kald vind på toppen, så oppholdet ble ikke så langt for min del. Ønsket alle 4 en god tur ned igjen og begynte på returen etter noen minutter. Samme vei tilbake. På moreneryggen satt nå 6 ryper ett sted og 4 litt lengre nede, og ingen av dem ønsket å flytte på seg. Da jeg skulle passere gikk de bare et par meter ut av stien mens de kurret og kaklet. Å være rypejeger på Svalbard må være en enkel sak, disse kunne jeg ha fanget med et lite kastenett :) Ruslet videre nedover, og da jeg kom ned i sidedalen hørte jeg litt rasling i småstein oppe i fjellsiden. En hvit rev kikket ned på meg før den ruslet videre i retning Operafjellet. Skal nok opp og fange seg en rype eller to.

Etter drøye 3 timer på tur var jeg tilbake til bilen, mange fine naturopplevelser rikere. En perfekt kveldstur, takker for anbefalingen Anders! :)

post-9-133474576318_thumb.jpg

post-9-133474576341_thumb.jpg

post-9-133474576364_thumb.jpg

post-9-133474576383_thumb.jpg

post-9-133474576403_thumb.jpg

post-9-133474576425_thumb.jpg

post-9-133474576443_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tredje gang jeg er her, men første gang på fottur... Videre fremover blir det fottur hver gang, evt. scootertur :) Fint å ha muligheten til å få seg en tur eller to i året oppover her.

Rifla plaget meg ikke så mye, det var en lett liten sak som ikke gjorde så mye av seg. Det var veeeldig fristende å prøve å skyte en rype eller to, tror det hadde gått fint med rifle på slike korte hold ;) Men hvis jeg hadde løsnet skudd så nær byen hadde vel alle trodd at det var isbjørn i nærheten, og jeg tipper det ikke hadde gått lang tid før jeg hadde et helikopter fra sysselmannen flaksende over hodet. Så jeg lot det være, på tross av utsikter til en utsøkt rypemiddag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tur det der.

Jeg var på den toppen for borti ti år siden vinterstid. Tror ruta var omtrent den samme opp lia omtrent der breen kommer ned.

Men jeg får ikke det til å stemme at Operafjellet skal være umiddelbart i nærheten. Den er vel på andre siden av fjorden. Sikker på at det ikke er Sarkofagen du mener ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tur det der.

Jeg var på den toppen for borti ti år siden vinterstid. Tror ruta var omtrent den samme opp lia omtrent der breen kommer ned.

Men jeg får ikke det til å stemme at Operafjellet skal være umiddelbart i nærheten. Den er vel på andre siden av fjorden. Sikker på at det ikke er Sarkofagen du mener ?

Du har sikkert rett ;) Jeg har ikke noe kart for området, og satte meg ikke så veldig inn i det kartet kollegaen hadde på kontoret heller. Vet ikke helt hvorfor jeg trodde det var Operafjellet. Mulig det kalles Platåfjellet eller noe slikt, mener i alle fall det store platået som ligger over Gruve 1, og som strekker seg helt frem til skråningene ned mot byen og Adventfjorden. Ikke Sarkofagen, den vet jeg hvor ligger :)

Skal prøve å komme meg på en fin topp på andre siden av fjorden ved en senere anledning, kanskje til neste sommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, Platåfjellet må det være! Stemmer med retningen. Toppen på andre siden av fjorden er vel Operafjellet. De to små toppene på hver sin side kalles Bassen og Diskanten. Operafjellet skal være en fin tur sier de som har prøvd. Usikker på hvor vanskelig det er.

Ellers mye fin natur på Svalbard og det er jo veldig greit tilgjengelig med fly og hotell og sånt. Tiden etter påske er bra fordi det er lyst mesteparten av døgnet og fortsatt nok snø til å kjøre scooter. Dessuten er det ikke så kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.