Gå til innhold
  • Bli medlem

Whisperlite på parafin/tennvæske/white spirit


grensejegeren

Anbefalte innlegg

Har er lite spørsmål til primusekspertene her:

har akkurat fått meg en MSR Whisperlite Internationale (lav dollarkurs er fint). Den liker jeg veldig godt, på bensin. Da fungerer den optimalt, og med lite trykk i flaska er

den også fin til småkoking og pannekakesteking.

Men, den er vrang å få igang på parafin-derivativer. Med det mener jeg at den må forvarmes helt usannsynlig mye - når den først fyrer så er den helt nydelig på parafin også.

Noen som har gode tips til forvarming med parafin? Har forsøkt rødsprit og miljøbensin som forvarmingsvæske (full forvarmerkopp), men synes ikke det var store forskjellen.

Tips mottas med takk.

har forresten en Coleman 442 og en 533 på vei i posten. ebay er fint... :)

Fredrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei grensejeger, (jeg var selv på Elvenes for tre år siden).

Min Whisperliten International har aldri sett noe annet enn renset bensin. Hvordan den fungerer på annet drivstoff er meg ukjent. Jeg vil sterkt anbefale å ikke bruke annet enn bensin. Er det et prisspørsmål - renset bensin er jo dyrt - kan du kjøpe en grønn femlitersdunkt med miljøbensin på Statoil. Tilnærmet det samme som det du kjøper i sportsforretninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo artig å høre at iallefall noen får den til å kjøre på parafin.

Når jeg testet igår så ble faktisk slangen/generatorrøret så tett at det knapt kom fule igjennom der. (med fritidsparafin).

Måtte rense skikkelig - og har inntil videre gitt opp å få den til å fungere på parafin.

Lett å ta fra hverandre og rense iallefall.

På bensin er den en av de bedre, selv om jeg fortsatt holder en knapp på min 10 år gamle Coleman Apex II. :wink:

Et annen ting er pumpa. Ja, den fungerer fint. Men jeg har hørt mange skrekkhistorier om lekkasjer i kulde (Firmaet heter Mountain SAFETY...?)

Så jeg funderer på å få ta på en primus ergopump, og få TESS til å montere riktige koblinger for meg (de gjorde det for Apex'en, ble helt glimrende).

Noen som har gjort noe liknende? En Primus eller Optimus pumpe, med MSR brenner høres ut som noe jeg har lett etter lenge.... 8)

Fredrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.