Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av turbukse.


NJB

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal kjøpe meg en ny turbukse da jeg i dag bruker en feltbukse fra forsvaret i helgrønn farge.

Buksa skal brukes vår,sommer og høst i skog og mark og litt på turer i fjellet.

Har prøvd Bergans Breheimen II men syntes den var litt smal nederst på bena.

Er det noen fordeler med at den er smalere nederst mot støvlene?

Har bare brukt ei feltbukse til nå og den er jo litt pløsete nederst ved støvlene.

Ellers så har jeg sett på Norrøna Finnskogen http://www.norrona.com/web/homepage.nsf/web/index.html sin bukse som virker litt videre nederst ved bena (har bare sett den på nettet så har ikke prøvd den)

Kom gjerne med synspukter da jeg ikke har så mye erfaringer med passform på turbukser.

Mvh.

Nils-Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

til sitt bruk er feltbuksen verdens beste bukse! og du må bare leve med at ingen bukser er like behagelige. jeg har brukt breheimen mye, god bukse det, men tørker sent. har ellers ikke mye erfaring med andre bukser enn reine skallbukser. se deg litt rundt, prøv litt bukser, er så mye på markedet og så mange forskjellige kroppsformer blandt oss at det er vanskelig å anbefale en bestemt bukse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lundhags har jo en del fine med meget god passform. Ikke til ekstrembruk kanskje, men innmari gode å gå og med en del fiffige detaljer. De er ganske billige hos XXL. Jeg har to forskjellige og er ekstremt fornøyd. Hvis det blir for vått og kaldt bruker jeg heller Norrønas Trollveggen bukse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellrevens lette turbukser er utrolig bra. De er ikke vanntette, men tørker utrolig fort. Modellen med avtagbare ben er suveren, så har man kortbukse og langbukse i ett. For noen år siden gikk jeg en uke i Nordsverige. Jeg hadde kun denne ene buksen, intet skift. Det gikk helt fint selv om vi hadde et skikkelig grisevær på Kebnekaise. Buksen er utrolig slitesterk, tørker fort etter en skur og ser sjelden møkkete ut, i alle fall om man velger den mørk grå farven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lundhags har jo en del fine med meget god passform. Ikke til ekstrembruk kanskje, men innmari gode å gå og med en del fiffige detaljer. De er ganske billige hos XXL. Jeg har to forskjellige og er ekstremt fornøyd. Hvis det blir for vått og kaldt bruker jeg heller Norrønas Trollveggen bukse.

vil si att disse og fjellraven sine er ett godt hakk over feltbuksa!

med litt sånn stretch i rumpa og knæra er de veldig behagelige og gå i også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Har prøvd Bergans Breheimen II men syntes den var litt smal nederst på bena.

Er det noen fordeler med at den er smalere nederst mot støvlene?

Jeg har sånn bukse, hatt det i 2 år nu, å jeg strammer buksa rundt skoene(alfa sko) med bårrelåsen, slik at når jeg vasser over elver, kan jeg vasse opp til knærne uten å bli våt.

Men når du skal vasse over elver, må du ha det stramt rundt beina, å så må du ikke stoppe i vassinga.. bare dure på.

I sommer har jeg vasset opptil sidelomma på låret, uten at jeg ble nevneverdig våt. (fuktig i kanten øverst på skoen)

Eller kan denne buksen bli litt klam på varm sommerdag...men jeg synes det er ei kjempegod bukse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Har nå vært og prøvd Norrøna`s Finnskogen bukse.

Den var veldig behagelig å ha på seg,men den har ett ytterstoff som jeg ikke har sett før som jeg da er litt skeptisk til.

Det er ikke ett typisk skallbekledningstoff,men det er ett veldig mykt og lydløst stoff i gore tex.

Noen som har buksen som har noen positive eller negative synspunkter?

Den fjellreven buksa har jeg også sett på,men ble frarådet den fordi den ikke var vanntett.

Tror det blir enten Bergans eller Norrøna da jeg har gode erfaringer med dem,spesielt hvis det blir noen reklamasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Har nå vært og prøvd Norrøna`s Finnskogen bukse.

Den var veldig behagelig å ha på seg,men den har ett ytterstoff som jeg ikke har sett før som jeg da er litt skeptisk til.

Det er ikke ett typisk skallbekledningstoff,men det er ett veldig mykt og lydløst stoff i gore tex.

Noen som har buksen som har noen positive eller negative synspunkter?

Den fjellreven buksa har jeg også sett på,men ble frarådet den fordi den ikke var vanntett.

Tror det blir enten Bergans eller Norrøna da jeg har gode erfaringer med dem,spesielt hvis det blir noen reklamasjoner.

Norrøna Finnskogen har ytterstoff av microfiber, tror jeg, for å ikke bråke så mye ved jakt i skogen. Tror ikke det ytterstoffet er noe særlig glad i bålgnister. Jeg har en Norrøna Dovre dress som er slitesterk og det blir ikke så varmt som Finnskogen hvis du vil bruke den på sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ei Haglöfs-bukse som eg er veldig nøgd med. Ho er smal om anklane, og det er heilt supert for å då heng ho ikkje ned i bakken. Ellers er det strech og forsterkingar i ræva og på knærne, og store lommer. Ikkje vatntett, men kva skal du med det - det blir jo så klamt! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal man med bukse i fjellet sommers tid? På vanlige vandringer er det vel helt greit med shorts. Om man blir kald kan man bare ha på lang ullunderbukse. Det funker kjempebra. Vader man tørker det i en fei. Også om det er regn.

Men det funker dårlig mot mygg! Og det funker dårlig i kratt og kjerr og om man må klyve osv i ulendt terreng. Jeg fryser sjelden på bena.

Jeg har også et par Breheimen, men synes ikke de tåler så veldig mye. Det skulle vært noen forsterkede partier i baken :P Har forøvrig sendt dem til rep og nyt godt av utmerket service hos Bergans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også et par Breheimen, men synes ikke de tåler så veldig mye. Det skulle vært noen forsterkede partier i baken :P Har forøvrig sendt dem til rep og nyt godt av utmerket service hos Bergans.

Hvor mye måtte du betale for reperasjon på bergans ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt mange turbukser opp gjennom årene, og felles for dem alle er at jeg får hull bak og på knærne. Dessuten blir de svært frynsete nederst på beina.

I år prøver jeg et nytt konsept ved å kjøpe en svært billig bukse. Valget falt på Gaupa fra Wistex til den runde sum av 249,00.

Den er vindtett men ikke vanntett. Holder sånn noenlunde mot duggfrisk gress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også kjøpt en Bergans Breheimen II, ikke prøvd den på tur enda. I sommervarmen tror jeg at det holder med shorts. Det jeg var skeptisk til med kjøpet var at fargen var sort, det kan bli varmt om sommeren tenkte jeg. Om de hadde hatt Bergans Skogshorn i passe størrelse ville jeg gått for den siden det var i grønn farge. Håper siden buksa hadde sånn "netting" inne vil den ikke bli så klam :)

Gleder meg til test :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye måtte du betale for reperasjon på bergans ?

Jeg hadde 2 bukser like bukser inne. En var revnet langs sømmen samt skade på kne, og den andre hadde flenge i baken. Den første ble lappet på kne med et stort felt, samt nysydd søm, den andre hadde de kassert og lagt ved en helt ny. Gratis. Dette er sikkert et år siden - minst.

Fikk akkurat en flenge i en ryggsekk og Bergans sendte stoff for reperasjon gratis. Synes som de har en veldig bra service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år prøver jeg et nytt konsept ved å kjøpe en svært billig bukse. Valget falt på Gaupa fra Wistex til den runde sum av 249,00.

Den er vindtett men ikke vanntett. Holder sånn noenlunde mot duggfrisk gress.

Noen av disse modellene skal Wistex nå selge ut, og de er for tiden nedsatt med 50% (174,75 kr. Det er hvertfall prisen i butikken i Åsane, Bergen) Jeg kjøpte like gjerne 2 stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 2 bukser like bukser inne. En var revnet langs sømmen samt skade på kne, og den andre hadde flenge i baken. Den første ble lappet på kne med et stort felt, samt nysydd søm, den andre hadde de kassert og lagt ved en helt ny. Gratis. Dette er sikkert et år siden - minst.

Fikk akkurat en flenge i en ryggsekk og Bergans sendte stoff for reperasjon gratis. Synes som de har en veldig bra service.

Akkurat, da jeg søkte etter turbukse var jeg først og fremst opptatt av at den skulle være vanntett, luftig og slitesterk. Slitestyrken, er det en ide å lime på en lærbit på kneet? Noen som har noen råd for at buksa skal tåle litt klyving og klatring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat, da jeg søkte etter turbukse var jeg først og fremst opptatt av at den skulle være vanntett, luftig og slitesterk. Slitestyrken, er det en ide å lime på en lærbit på kneet? Noen som har noen råd for at buksa skal tåle litt klyving og klatring?

Min buske har tålt mye juling, jeg har hull i min siden jeg tenkte det va en bra ide å krype over ett piggtrågjerde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for alle forslag jeg har fått.

Har vært å prøvd div. bukser og valget falt på Norrøna Finnskogen.

Håper bare microfiber stoffet er slitesterkt nok til mitt bruk,vi får se.

Ha en fin dag alle sammen.

Mvh.

Nils jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnskogen buksa er bra den. Jeg har to , en som er ganske slitt og med noen små gnisthull i. Og en som ikke er fult så slitt, og uten hull. Og så har jeg ei norrøna dovre bukse. De blir alle brukt, men finnskogen buksa mest. For den er bare mest komfortabel. Og når jeg skal på jakt , er det alltid finnskogenbuksa som blir valgt. med mindre det er skikkelig drittvær. Da er 3 lags gore-texén i dovrebuksa å foretrekke. Og når skal på fjellturer og bare skal ha en bukse med, da blir det dovre buksa. Men du kommer ikke til å angre på finnskogen buksa. Du vil oppdage at ingenting her i verden er perfekt. Alt er basert på kompromisser og avveininger. Skal det være lydløst, nytter det ikke med 3-lags gore-tex. Og hvis man velger lydløst mikrofiber, er det gjerne mer tandert, og ikke så vannavvisende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Robinson,

Jeg har ikke prøvd Dovre buksen,det skulle jeg kanskje ha gjort.

Ser du sier at Finnskogen buksa tørker sakte.er det mye saktere enn Dovre buksa?

Og er det lik passform på Finnskogen og Dovre buksa? Jeg likte passformen på Finnskogen veldig godt,noe som er viktig for meg.

Jeg jakter ikke så for meg er det ikke ett "must" at buksa ikke er lydløs.

Buksa skal jo bare bli brukt til turgåing i skogen og på fjellet utenom vinterstid.

Skal ut å kjøpe bukse i morgen og hadde egentlig bestemt meg,men ble litt i tvil nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Robinson,

Jeg har ikke prøvd Dovre buksen,det skulle jeg kanskje ha gjort.

Ser du sier at Finnskogen buksa tørker sakte.er det mye saktere enn Dovre buksa?

Og er det lik passform på Finnskogen og Dovre buksa? Jeg likte passformen på Finnskogen veldig godt,noe som er viktig for meg.

Jeg jakter ikke så for meg er det ikke ett "must" at buksa ikke er lydløs.

Buksa skal jo bare bli brukt til turgåing i skogen og på fjellet utenom vinterstid.

Skal ut å kjøpe bukse i morgen og hadde egentlig bestemt meg,men ble litt i tvil nå.

Hvis du ikke skal jakte, og dette med lyd ikke betyr noe , så tror jeg at jeg hadde valgt dovre buksa. Den er komfortabel og luftig. Litt mer luftig enn finnskogen buksa fordi det er en ren skall bukse. Finnskogen buksa har ikke 3 lags gore-tex , men membranen er laminert på foret i buksa. Dette gjør buksa veldig myk, og mikrofiber kan brukes i ytterstoffet som gjør buksa både myk og lydløs. Men samtidig blir det på en måte mere stoff i buksa. Dette gjør at den kan virke varmere på skikkelig varme dager, og når den blir våt er det mer stoff som skal tørke. Dovre buksa er som sagt en skallbukse og blir luftigere på varme dager , og mer vanntett på våte. Samtidig som den tørker fortere.(Synes jeg da...) Begge buksene er veldig komfortable og har vel stort sett samme passform. Men finnskogen er jo den mykeste buksa da... Du får se hva som er viktigst for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.