Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er et fjell?


Anbefalte innlegg

Det virker som om hva som defineres som fjell varierer veldig i hele verden. Ikke engang i Norge finnes det en definisjon på fjell som alle kan være enige i. Det hadde derfor vært veldig interessant å finne ut hvordan folk i ulike deler av landet definerer "et fjell".

Så derfor starter jeg denne tråden. Her kan du skrive hvordan DU definerer et fjell, og hvordan du mener fjell skiller seg fra f.eks. ås og vidde. Post helst din definisjon FØR du leser tråden, sånn at du ikke blir påvirket av andre.

Det jeg vil at dere skal skrive er:

Hjemsted: Det stedet der du har vokst opp, ikke det stedet du bor nå (tettsted/by+fylke)

Fjell: Din definisjon av et fjell

Ås: Din definisjon av en ås

Vidde: Din definisjon av vidde

Berg: Din definisjon av et berg

Jeg legger til litt luft her, sånn at dere kan svare på innlegget uten å se første svar.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine definisjoner:

Hjemsted: Harstad (Troms)

Fjell: En høyde i terrenget som går over tregrensa, eller av andre grunner har veldig mye synlig grunnfjell på den øverste delen og toppen.

Ås: En høyde i terrenget som er dekket av skog

Vidde: Et relativt flatt område over tregrensa

Berg: Jeg bruker ikke dette ordet, så det er vanskelig å definere det. Det er i stor grad synonymt med fjell, men ikke like strengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemsted: Bygd, Vest Agder (Oslo de siste 25 år)

Fjell: Større høyde over tregrensen, avgrenset av daler og lavereliggende områder på alle kanter. Et fjell kan ha mange topper.

Ås: Større skogkledd høyde

Vidde: Sammenhengende område over tregrensen hvor det ikke skjærer inn dype daler. Få markerte fjell.

Berg: Høyde uten løsmasser og vegetasjon som ligger under tregrensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemsted: Pannekakeflate Nederland

I Nederland bruker vi samme ord, uansett om noe er 200m eller 8000m høyt. Men jeg skal svare ut fra hvordan jeg tenker på Norsk.

Fjell:

Over tregrensen og med topp(er). Jeg bruker fjell på både enkeltfjell og på et helt område.

Ås:

Under tregrensen. Alt fra sånn 200 m til tregrensen.

Vidde:

Over tregrensen, relativt flat.

Berg:

Jeg bruker ikke det ordet, men jeg tenker mest på stein. Har ikke noen god definisjon på det.

Jøss, uten å lese på forhånd ble svaret helt likt kvitebjørnen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjemsted: lærdal, sogn

fjell: må være høyt nok i forhold til nærliggende områder, uavhengig om det er snaufjell eller ikke. det bør være mulighet for å komme seg ned 800-1000 meter innenfor relativt kort tid (så kan det diskuteres hva det er...).

ås: må ha skikkelig vegetasjon (enten det er gress eller trær), så kan ikke være en knatt på spitsbergen. er ikke spesielt høy, men fort noen hundre meter

vidde: dårlig med trær på en vidde, og må være noen kvadratkilometer før jeg kaller det noe annet enn en flate.

berg: lite vegetasjon. det motsatte av en ås men kan være omtrent samme høyde

er kanskje noe påvirket av å ha bodd i utlandet med tregrense på over 2000 meter og engelske uttrykk (mountain, hill etc...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemsted: Asker+Akershus

Fjell: Et fjell kan være mange ting, alt fra en stor koloss til en høy tind og spiss pigg. Mange navn på et fjell; nut, nibbe, tind, pigg etc. Et typisk fjell er ikke veldig spisse, men ikke veldig avrundede topper. En mellomting er kanskje slik som Mont Blanc, ikke veldig kvass, men heller ingen flate. Et fjell bør være ganske oppreist over platået/omgivelsene. Det blir feil å si at den må være minst 800 moh, på Vestlandet finnes storslagne fjell rundt 800 moh. Feks. Hornelen. Et fjell skal ikke ha skog på toppen! Kan også bruke fjell som et område med flere topper, feks Brokefjellet, hvor høyeste topp heter Mannslagarnuten.

Ås: Skogkledd topp. Tenker ofte på Nordmarka. Kan ha vid utsikt, eller være omgitt med skog som skjermer den.

Vidde: Viddelandskap er et større område som har ganske lik høyde, kan være enkelte topper og kuler. På grensen til heilandskap da. En vidde er oftest ikke bare en flat slette, det kaller jeg en flate/flott.

Berg: En topp som er en stor koloss/høe (Galdeberget) eller en skogbar topp som på ene siden har et bratt stup hvor en ser berget tydelig. Andersnatten kunne også hete Andersberget for min del, det er riktignok en del skog rundt toppen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemsted: Sverige

Fjell: Ett fjäll är ett berg vars topp befinner sig i kalfjällsregionen, dvs ett kalfjäll

Ås: Långsträckt/"bred" höjd, företrädelsevis i skogslandet

Vidde: Har ingen bra sådan, allmänt om flata landskap med obehindrad syn.

Berg: Ett berg är en höjd med en högsta topp utanför själva kalfjället, och dessutom själva urberget (vad heter detta på norsk?)

I norska medier läser man jämt krockade in i "fjellet" där vi svenskar snarast hade sagt berget eller bergväggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir feil å si at den må være minst 800 moh, på Vestlandet finnes storslagne fjell rundt 800 moh.

Hvorfor er det feil å si det? Det finnes ikke noen definisjon på hva som er et fjell, og jeg er fullstendig klar over at det er mange som mener at grensen må være mye lavere. F.eks. i England bruker de 2000 fot, mens de i andre land går enda lavere. Personlig mener jeg imidlertid at dette blir for lavt, og det må jeg jo få lov til... Jeg er fra Vestlandet selv og vet at det er massevis av fine topper under 800 meter, men jeg ser på disse som berg, åser, nubber eller topper. For meg går det mest på hvor lang tid det tar å komme seg opp på toppen fra havnivå eller omtrent tilsvarende lavpunkt i nærheten (forutsetter da at man ikke må bruke tid på klatring/sikring). Jeg går ikke opp på toppen av et fjell på en halvtime hvis jeg starter på det naturlig laveste punktet i nærheten. Så enkelt er det for meg...

Jeg kan jo heller spørre deg hva du kaller en gresskledd topp på et par hundre meter i Irland eller England som ikke har trær på seg, siden det ikke er en ås :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarmol, vanskelig å prøve å forklare dette siden dette er subjektive definisjoner. Et fjell tenker jeg som en topp som skal skille seg ut fra omstendighetene, på Vestlandet som rundt Nordfjord der jeg nesten er oppvokst tenker jeg at de høye toppene som hever seg opp fra terrenget er fjell. Jeg skrev litt feil i forrige innlegg. Det jeg mente var at noen steder må en topp være <800 meter for å kalles et fjell, slik som på Vestlandet. I Valdres, kanskje <1000-1200 moh?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemsted: Større by i Afrika omkranset av skogskledde åser, med fjell sammenlignbare med Jotunheimen 3 timer unna.

Fjell: En kombinasjon av en viss høyde over omkringliggende landskap, bratthet og vanskeligheter med å komme opp. I praksis bør det være minst 500m over omkringliggende landskap og sånn at man ikke kan gå rett opp men må gå litt zikk-zakk. Man bør helst måtte være nede med hendene noen steder.

Ås: Avrundet forhøyning i terrenget. Det kan gjerne være 1000m over omkringliggende terreng, men sånn at man kan gå rett opp til toppen fra de fleste kanter. Det trenger ikke være vegetasjon på toppen.

Vidde: Åpent høytliggende terreng med åser og uten trær.

Berg: Liten fjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemsted: Trondheim (nei, jeg voks ikke opp her, men har bodd her lengre enn noe annet sted).

Fjell: Topp over tregrensen, mens "å gå på fjellet" kan godt være under tregrensen f.eks. på Nord-Fosen der jeg voks opp

Ås: Markert høydedrag under tregrensen ("hei" over tregrensen?)

Vidde: Flate eller slake områder i fjellet av litt størrelse

Berg: Stor knaus eller lite fjell, spesielt under tregrensen.

SÅ har vi de offisielle definisjone fra http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html:

fjell n1 (norr fjall)

1 høyt berg, topp over tregrensen. høye f- / verdens høyeste f- / f- og daler

2 vidde (I), område som ligger. høyt gå i f-et / kjøre over f-et / ha hytte på f-et

3 berggrunn grave ned til fast f-

ås m1 (norr áss, kanskje sm o s II ås) avlangt høydedrag (vanligvis under tregrensen). lave, bølgende åser / sola gikk ned bak åsen

vidde f1 el. m1 (norr vídd, av *vid) flat, åpen (fjell)strekning; område, areal. store, snødekte v-r / reinen holder seg på vidda / Hardangervidda / overf: komme (ut) på v-ne komme bort fra utgangspunktet, emnet; rote seg bort

berg n1 (norr bjarg, berg)

1 fjell(topp). over b- og dal / b-et det blå / her på b-et (fra Holbergs 'Erasmus Montanus') her hjemme / over alle b- (etter ty. über alle Berge) langt borte / overf: et b- av frukt, grønnsaker, jf *kjøttberg

2 fjellgrunn bygge på b- / på to meters dyp støtte de på b-

Men hva med hei, nut, tind osv. osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å se de ulike definisjonene. Jeg ble først obs på at definisjoner på fjell kan variere, etter at jeg flyttet til Bergen. Vi har hatt noen misforståelser, f.eks. da en ba meg om å se på en fjelltopp, og jeg så mot snaufjellet, mens han mente det jeg regnet for en ås. Her i Bergen defineres fjell bare etter høyde, og uavhengig av tregrensa.

Siden Jarmol også definerer fjell bare etter høyde, kan vi vel konkludere med at vestlandet definerer etter høyde, og østlandet (og Trøndelag og Sverige?) definerer etter tregrensa. En tregrensedefinisjon er i alle fall i bruk også i store deler av Nord-Norge, men som Tormodgronaas viser, ikke helt nord i Finnmark. Men hvordan definerer de fjell på sørlandet, og i Danmark??

Og et annet spørsmål: Hvorfor skiller vestlandet seg ut ved å definere fjell etter høyde, og ikke etter tregrensa? Tregrensa er jo lavere på vestlandet enn på østlandet. Jeg har to teorier:

1. Er det fordi landskapet er så veldig bratt og ekstremt på vestlandet? Flere høyder under tregrensa har samme form som et typisk fjell, selv om de altså er under tregrensa.

2. Eller har en tregrensedefinisjon vært i bruk på vestlandet før? I Bergen stiger tregrensa med omtrent en meter i året, så topper som har vært snaufjell før er nå dekket av skog. Kanskje henger de gamle navnene igjen, selv om landskapet er i forandring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvitebjørnen, jeg kan jo svare litt for egen del. Som jeg nevnte, må et fjell for meg være mer enn noe jeg kan tusle opp på på en halv time. Der jeg kommer fra opprinnelig ligger skoggrensa rundt 1000 meter. Jeg har en treningstur fra huset til mamma og pappa som går fra ca. 5 meter og opp til litt en liten topp som ligger på ca 900+ meter (tror det er 930). Det tar ca. halvannen time tur-retur. For meg er dette en tur på åsen, ikke fordi jeg ikke er over skoggrensa, men fordi jeg ikke syns det er nok at jeg skal kunne gå opp på et fjell fra laveste punkt så enkelt.

Hvis jeg er ute ved kysten eller i Nord-Norge og skal en tur opp på nærmeste topp, så definerer jeg dette på samme måten. Her er jeg i snaufjellet omtrent når jeg starter, men det er ikke et fjell for meg før det krever en del av meg for å nå toppen (snakker da ikke om klatring). På samme måten var det da jeg bodde i USA med skoggrense på godt over 2000 meter. Der kunne jeg være på fjellet selv om jeg sto midt i skogen.

Det samme gjelder hvis jeg er i Kaukasus og bånn av dalen ligger på 2000 meter, i Alpene med dalbunn på 1700 meter eller hvis eg er på slettene i Kenya på 1000 meter. Høyden på disse "lavpunktene" har ikke noe å si, da dette for meg bare betyr at landskapet generelt ligger høyere enn havflaten. For å komme opp på et fjell må det være høyt nok fra der jeg starter stigningen. Det er altså ikke antall meter over havet som betyr noe, men høydeforskjellen i forhold til (relativt) nærliggende områder. Det behøver heller ikke være akkurat 1000 meter, 800 meter eller 932,5 meter, formen på "steinen" har også noe å si men det blir for langt å forklare ettersom ikke to fjell er like.

Tror ikke dette har så mye at jeg er vestlending å gjøre. Heller at jeg har bodd mange plasser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar utfordringen :)

Hjemsted: Høyanger (ved Sognefjorden)

Fjell: Et fjell er en skogløs og markert steinformasjon, helst bratt fjellvegg på minst én side. Kan ha skog et stykke oppover sidene. Et selvstendig fjell bør ha primærfaktor minst 100 meter.

Ås: Avrundet høydedrag som ikke er veldig markert i terrenget, gjerne skogkledt helt opp, men fortsatt en ås om et lite topparti er skogløst. Del av "kjedelig" østlandsterreng :wink:

Vidde: Skogløst høyfjellsområde med stor utbredelse, der du har fri sikt flere kilometer. Kan være flatt eller småkupert, men har få/ingen markerte toppunkter.

Berg: Bratt fjellvegg. Evt. et fjell som er svært bratt på flere sider, men som ikke nødvendigvis tilfredsstiller kravet til primærfaktor for et selvstendig fjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemsted: Øvre Hallingdal

Fjell: Alt over skoggrensa.

Ås: Ein rygg mellom to dalar, men også området frå øverst i lia innover til ein møter fjellet.

Vidde: Fjellområde utan alt for store høgdeskilnader og derfor gjerne er dominert av mange vatn og hovder.

Berg: grunnfjell i dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er nok forslag til definisjoner så jeg skal ikke forsøke meg på mine. Men en eller annen i gamle dager mente at et fjell(eller var det en topp) skulle være minst like høy som et velvoksent grantre, noe som førte til at dette med primærfaktor >30 meter ble tatt i bruk som måling på fjell(eller topp eller fjelltopp). Kanskje noen andre kan være mere spesifikk på hvor denne definisjonen kommer fra.

Det blir litt smak og behag og ikke alltid så lett å sette noen grense på meter, men jeg føler ikke at jeg har vært ordentlig oppe på et fjell dersom det er et høyere fjell like ved. Stratovulkaner som står som en påle for seg selv i terrenget med vid utsikt i alle retninger synes jeg er de fineste fjellene. Det finnes bare en slik i Norge og den er temmelig utilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt smak og behag og ikke alltid så lett å sette noen grense på meter, men jeg føler ikke at jeg har vært ordentlig oppe på et fjell dersom det er et høyere fjell like ved. Stratovulkaner som står som en påle for seg selv i terrenget med vid utsikt i alle retninger synes jeg er de fineste fjellene. Det finnes bare en slik i Norge og den er temmelig utilgjengelig.

Oppfyller ikke Hårteigen dette kriterie?

Jeg er spent på hvilken (forhåpentligvis gammel) vulkan vi har i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfyller ikke Hårteigen dette kriterie?

Jeg er spent på hvilken (forhåpentligvis gammel) vulkan vi har i Norge.

Ja sant nok, Hårteigen er i alle fall en rest av en vulkan, men forholdsvis lett tilgjengelig, selv om det er de færreste som besøker denne som dagstur fra vei - men det går an for sprekinger.

Det var Beerenberg jeg tenkte på som den utilgjengelige vulkanen, der var siste utbrudd i 1985, så den må betraktes som aktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemsted: Høyanger (ved Sognefjorden)

Fjell: Et fjell er en skogløs og markert steinformasjon,

OK, der røyk vestlandsteorien min ;)

Jeg er i grunnen overrasket over at det er så bred enighet om at det ikke kan være skog på toppen av et fjell. Men definisjonene av berg, derimot, spriker i alle retninger :)

Jeg har forresten enda et spørsmål :) Hvordan er det mest korrekt å oversette disse begrepene til engelsk? Ofte ser man jo oversettelsen fjell=mountain, men jeg synes ikke den passer helt. Etter hva jeg kan skjønne, så har disse ordene helt forskjellige opphav:

"Fjell" er vel i utgangspunktet navnet på "massiv stein", altså grunnfjellet. Så regner jeg med at ordet "fjell" gradvis har utvidet betydning til også å bli navnet på en høyde med åpent grunnfjell på toppen, altså over tregrensa (obs: dette er bare min teori, så det må ikke nødvendigvis stemme).

"Mountain" derimot, regner jeg med at kommer av ordet "mount", som betyr noe sånt som å stige, heve eller å gå opp. En "mountain" hever seg jo høyt over terrenget omkring.

Så en oversettelse kunne kanskje ha vært:

Fjell="rock", "big rock", eller "rocky mountain"

Ås=Hill

Berg=Mountain

Andre som har noen tanker om oversettelser? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sant nok, Hårteigen er i alle fall en rest av en vulkan, men forholdsvis lett tilgjengelig, selv om det er de færreste som besøker denne som dagstur fra vei - men det går an for sprekinger.

Det var Beerenberg jeg tenkte på som den utilgjengelige vulkanen, der var siste utbrudd i 1985, så den må betraktes som aktiv.

Tull! Hårteigen har aldri vært en vulkan :) Toppen er et restfjell fra den kaledonske fjellkjedefolkingen for 400 mill år siden rundt silur/devon tiden. Viddeplatået lå da mye høyere og bla. Hallingskarvet og Hårteigen er forvitret og erodert ned til topper med bratte skrenter. Frostforvitring er en årsak, og om en god stund er det kanskje ikke mer igjen av Hårteigen. Toppen består av eldre sedimentære bergarter over et hardt lag med grunnfjell (gneis).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvitebjørn skrev:

Jeg har forresten enda et spørsmål Hvordan er det mest korrekt å oversette disse begrepene til engelsk? Ofte ser man jo oversettelsen fjell=mountain, men jeg synes ikke den passer helt. Etter hva jeg kan skjønne, så har disse ordene helt forskjellige opphav:

Såg en film en gang om noen engelske landmålere under 1. verdenskrig.

Mener å huske at et mountain skulle være over 1000 fot.

Var det under 1000 fot skulle det være en hill.

Derfor drog de en masse jord opp på toppen for å få et mountain i byen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.