Gå til innhold
  • Bli medlem

Møte med ville dyr


Van Dango

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg er "nyfrelst" fjellvandrer som har vært på flere dags- og overnattingsturer i sommer. Jeg trives som fisken i vannet (...) men er ikke kvitt skepsisen for å møte ville dyr i ubekvemme situasjoner. Tenker da først og fremst i mørke og ved opphold inne i, eller ved teltet/teltplassen.

Jeg bor i Trøndelag og vet det er veldig liten sjanse for å møte både ulv eller bjørn - men har lest at de f.eks. kan finne på å gå inn i telt for å se etter mat. Og hvis en ligger der og sover så er en jo ganske "utsatt".

Om dagen går det fint, har lært det viktigste om hvordan oppføre seg og så skjønner jeg at vi i særdeles liten grad har rovdyr som angriper mennesker i Norge.

Men allikevel - foreløpig litt irrasjonelt skeptisk...

Er dette en tilvenningssak? Hvilke forholdsregler bør tas? Har noen erfaringer som de vil dele?

Hilsen VD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei!

Er dette en tilvenningssak? Hvilke forholdsregler bør tas? Har noen erfaringer som de vil dele?

Hilsen VD

En god skvett singlemalt i koppen før du kryper i bingen vil kanskje hjelpe :lol:

Jeg har opplevd plagsomme dyr, mens jeg ligger inne i teltet. En gang var det en flokk hester som begynte å tråkke rundt teltet grytidlig på morran ,og jeg var faktisk litt engstelig for at de skulle tråkke på teltet(og meg).Og en gang i skogen for mange år siden var det ett ekorn som skremte vettet av meg og kona. Jeg visste ikke hva jeg hørte utenfor teltet,men jeg syntes det hørtes stort ut. Og det rotet rundt i krattet som om det var en bjørn syntes jeg. Helt til det hoppet opp på telttaket og jeg kunne se avtrykket av beina. Fra da av var ekornet en irritasjon, for jeg ville jo sove og klokka var bare 4-5 på morra.

Men jeg har aldri opplevd store rovdyr. Når man er i høyfjellet, er det ingen trær å heise maten opp i. Og å legge maten igjen ute og vekke fra teltet vil gjøre at rev og røyskatt og slikt kan få tak i den. Og det vil jeg jo ikke. Jeg tror det viktigste er å ikke bekymre seg så mye , og at det er absolutt en tilvenningsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er grunn til bekumre seg for små dyr som kommer å stjele maten din (piggsvinn, mus). Men jeg tror ingen teltere her in Norge er bekymret for å møte rovdyr mens man sover.

Hvis du fortsatt er bekymret, kan du kanskje kjøpe Lars Monsens bok "ekspedisjon i bjørneland" eller lignende tittel. Der bor han i telt i et område med masse bjørn og jeg tror ikke han sover dårlig på grunn av det. Han setter opp teltet på steder som ikke er spesielt utsatt. Det står tips om teltplasser i boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Matpakkebjørner" er kjent i Alaska og Canada, men ikke her. For noen år siden var det noen bjørner som hatt fått smak på søppelkasser (i Pasvik tror jeg det var). Så vidt jeg husker ble de avlivet fordi de kunne være farlige for folk.

Vi har svært lite rovdyr og mye rovdyrmat i naturen. I tillegg forer sauebøndene jerv, ulv, gaupe, bjørn og ørn med deilige lam gjennom hele sommeren..

Er du redd for dette er jo frykten i seg selv hemmende. For folk som er redd for kuer og hester brukes eksponeringsterapi, men det kan bli vanskelig overfor rovdyr.. Er man bekymert for maten kan man ha med seg ei matkasse i plast som kan lukkes helt. Dette bruker jeg ofte, men av andre grunner.. Ei tett plastkasse kan settes i vann for å holde maten kjølig.

Og er man redd for bjørn trenger man vel ikke akkurat ta med seg honning på tur.. Frysetørret mat er vel luktfri, så for å sikre seg mot å spre lokkende lukt er kanskje Real turmat et alternativ...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mange netter i skog, mark og fjell er det det aller skumleste jeg har vært med på at to fjellrevvalper stakk av med kjelen min! Hadde satt den igjen utenfor teltet med litt rester av lapskaus i bunnen. Spratt ut av soveposen med hjertet i halsen og lommelykt. Valpene løp som om de hadde sett noe ordentlig stort og stygt, og kjelen ble reddet. I dag kan jeg se på bitemerkene i kjelehåndtaket og flire litt for meg selv :lol:

Men skal du være redd for noe ute i skogen, måtte det være gale mennesker! Har du ikke sett alle skrekkfilmene da? De er sanne alle sammen... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rovdyr, det er bare bonus!

Jeg har ferdes ute i 30 år og ikke sett så mye av rovdyr. Eneste jeg har sett er skyggene av en gaupe.

Mår har jeg hatt på besøk to ganger. Den prøvde og stjele ørret på natta. Vi kom til enighet!

Eneste jeg er litt forsiktig med er elgku med kalv. Med sunn fornuft går det veldig greit.

Nei, ikke la rovdyra skremme deg! Hunder i urbane strøk er 1000 ganger farligere.

Kardam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på tur i Rogen sammen med eks-samboern. Vi overnattet i en nødbu, og utenfor den var det bjørn om natten. Helt sikkert! (Sa hun)

Da hun hadde holdt på og bekymre seg i noen timer, og bommet med 3-4 vedskier kom hun dog frem til at musen var ganske søt der den sprang frem og tilbake over gulv og liggeundelag... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min logg er som følger:

- For en time siden tilbød en rev å lette meg for den maten jeg bar tungt fra butikken i to plastposer.

- For tre timer siden forsøkte en annen rev å komme seg inn i min golfbag på den lokale golfbanen i jakten på en godbit samt min mobiltelefon.

- Ti minutter tidligere ble den lokale spurvehauken veldig vokalt mobbet bort fra banen av den lokale kråke-mafiaen.

- For tre måneder siden forsøkte en sel å finne ut hva jeg hadde i teltet

- For to år siden lurte to hjorter hva jeg hadde i min handle poser.

- For tre år siden var sto jeg noen meter unna en hønsehauk som observerte meg med vennlig interresse

- For fem år siden ble jeg øynet som en brukbar middag av en ex-norsk havørn her i skottland.

- For seks år siden ble min ex forlovede angrepet av en ex sovende grevling som jeg hadde vekket opp på en sykkeltur.

- For syv år siden ble jeg observert og stirret ned av en familie med otere.

- For ti år siden var jeg objekt for en tilsvarende intimidering av en skotsk villkatt.

- For tretten år siden stakk jeg hodet ut av teltet og rett inn i nebbet på en sint svane som medførte en strategisk tilbaketrekking til teltet.

- For femten år siden kolliderte jeg nesten med en elg med min sykkel.

- For seksten år siden ble jeg mobbet bort av en norsk reinsdyr-mafia.

- For enogtyve år siden endte min karriere som orienteringsløper oppe i et tre med en sint elgokse under treet.

- For trettifem år siden ble jeg og min familie fraranet vår frokost av ett pinnsvin på Stord.

Ville dyr er noe man ser hver eneste dag her i Skottland. Jeg har aldri sett maken til dyreliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos ville dyr! Er det egentlig trygt å ligge i telt i Svanådalen/Dovrefjell med all denne moskusen beitende omkring? Vil noen fraråde det? Kjipern å våkne opp og det ligger en flokk rundt teltet :)

Den lokale moskusflokkens meninger om oss mennesker skal visstnok være at de av oss som ligger i telt og sovepose er noen wimps som ikke fortjener noe annet enn vennlig forakt. Det er mange som har opplevd å våkne opp med nysjerrige moskuser inne på teltplassen. Legg igjen maten inne i teltet og la moskusene snuse og humre seg ferdig før de forlater deg og ditt telt i forakt.

Dette i følge NRK Oppland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis jeg har sett en film som har satt fantasien igang (er ganske lettskremt innimellom) kan jeg ha problemer med å tusle rundt i mørket i mitt eget hus.

I teltet, på fjellet, alene føler jeg meg alltid trygg!

skumleste du kan møte i norske fjellet er mennesker! du kan få deg en skikkelig støkk når de dukker opp der du var sikker på du var HELT alene!

dette ble diskutert tidligere i en annen tråd for noen år siden...

vet ikke om noen finner den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg må vere sprø som har liggi i telt i Dividalen utan snubletrådar...

Nei, eg trur du stort sett får vere i fred frå rovdyr, trur dei knapt ser deg som interessant. Å pakke inn maten godt trur eg er lurt uansett, då, er ikkje så artig å dele middagen med mår eller mus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.