Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips om 2000 metere for noen med litt høydeskrekk?


Anbefalte innlegg

Hei alle. Har akkurat registrert meg i forumet. Har tenkt meg til fjells med kjæresten min neste helg (om en uke). Selv er jeg brukbart fjellvant og har klattret et par topper (Storen og Romsdalshorn) Hun har vært i fjellet en del, men har akkurat begynt å klattre og har litt høydeskrekk. Vi drar trolig sammen med noen som har tenkt å prøve seg på Storen.

Lurte på om noen har tips om følgende:

1.

Topper man kan gå til fra Hytta på bandet som ikke krever klatring eller er fryktelig eksponert/luftig?

Finnes det eller burde vi heller dra til andre deler av Jotunheiemen enn Hurrungene?

- Vil gjerne bygge opp erfaringsgrunnlaget litt gradevis så vi føler oss trygge og at vi har kontroll på sakene.

2.

Topper over to tusen meter som er greie og begynne med?

- Vi har bra med saft i beina og kan gå et stykke. Er ute etter topper som ikke er alt for luftige, slik at vi kan begynne litt lett i forhold til psyken.

3. Andre topper, uavhengig av høyde eller område som kan være fine på dene tiden av året, og som byr på bra fjelltur uten alt for luftige rygger eller topper?

- Vi bor i Oslo.

Håper noen har gode tips om egnede fjell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3: Det er endel fine topper man kan nå fra området øst for Gaustatoppen. Gaustatoppen kan fort bli veldig folksom i godværshelger utover høsten. Ørnenipa og Heddersjellet er fine turmål. Hulderhula høyt oppe i lia over Heddersvannet er verdt et besøk, herfra kan man gå videre til topps på Heddersfjellet. Sti fra samme sted som startpunktet for normalruten til Gaustatoppen. Ellers har du jo Lifjell og Vikerfjell om du vil ha fjellområder nærmere Oslogryta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.

Fra hytta på Bandet er det svært lite å velge på av topper som ikke er luftige/eksponerte, så jeg ville absolutt valgt et annet utg.punkt ja.

2.

Dere har saft i beina og er fjellvante:

Så mye saft trenger dere ikke på Stetind (2020), nært Leirvassbu. Kort, litt luftig punkt før toppen.

Rauddalstindane, rygg med flere topper som ikke innebærer eksponerte plasser. Eneste er et kort parti opp mot østtoppen (2086), som kan være en liten test for høydeskrekken. Dette klyvepunktet er ikke veldig luftig.

Vil dere bruke litt mer saft, er store Memurutind et alternativ. Eller en annen av kremtoppene, store Hellstugutind. Ved å gå den lange veien inn i Urdadalen fra Spiterstulen, gå opp i skaret mellom store (2345) og Nestsøre (2255), er ryggen opp fri for luftige plasser. Dog, selve toppen kan kanskje føles noe luftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere skal dra sammen med noen som skal prøve Storen, skal dere sikkert bo ved Turtagrø.

Lørdag ville jeg gått enten

-Nordre Skagadølstind og Skagadølsnebbet. Utrolig utsikt mot den brutale Skagdølsryggen. På den turen kan dere gå sammen med kompisene til Tindeklubbhytta.

-eller Store Dyrehaugstind. Noe luftig er det hvis man har høydeskrekk, men her kan man snu i tide. Mulighet for å fortsette ryggen videre.

Søndag vil dere sikkert ha en kortere tur, siden dere skal til Oslo.

Jeg ville gått Store Soleiebotntind fra Berdalsbandet. Alternativer: Steindalsnosi eller Fanarokken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringstind og Dyrhaugsryggen passer ikke hvis man har høydeskrekk synes jeg.

Derimot er Store Soleiebotntind og Steindalsnosi bra topper. Enkle og greie, men ikke kjedelige slik andre lette topper kan være.

Andre som jeg synes er greie i forhold til høydeskrekk uten å være kjedelige er Høgvagletind, Visbretind, Rondeslottet, Storbreatinden og faktisk Tverrbotnhornet. Den siste synes noen er litt tricky, men den er aldri luftig hvis man velger riktig rute. Finnes en omgåelse hvis man ikke liker de siste metrene mot toppen langs ryggen.

Noen andre topper som jeg synes er greie i forhold til høydeskrekk (selv om de ligger opp mot grensen) er Kyrkja, Knutshø, Stetinden og Geita.

Nordre Skagastøstind er også uten luftige partier, men det er veldig mye motbakke i kjip steinrøys synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.