Gå til innhold
  • Bli medlem

OT: Kvinnesyn - Debatt


Tom

Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...
Annonse
  • Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Anonymous

Kommer litt sent inn i bildet, men likevel -

hva med å begynne å se på person, i stedet for kjønn, Tom?

Forøvrig hyggelig å høre at det finnes menn som Fluggen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grethe,

du snakker om babbel. Det vil alltid være sånn at man ser ulikt på kvinner og menn, og takk for det. Den dagen jeg ikke oppfører meg litt annerledes overfor en kvinne, og jeg ikke ser forskjell på henne og en mann blir alt meningsløst (bortsett fra biler og sånn).

Og det går an å se på en kvinne som både person og kvinne. Klarer å ha to tanker i hodet samtidig jeg, skjønner du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Grethe,

du snakker om babbel. Det vil alltid være sånn at man ser ulikt på kvinner og menn, og takk for det. Den dagen jeg ikke oppfører meg litt annerledes overfor en kvinne, og jeg ikke ser forskjell på henne og en mann blir alt meningsløst (bortsett fra biler og sånn).

Og det går an å se på en kvinne som både person og kvinne. Klarer å ha to tanker i hodet samtidig jeg, skjønner du.

Da kan du jo begynne å vise det.

Forøvrig er mitt poeng at det er fordelaktig å se på person, og ikke kjønn (som sagt), når det ikke er snakk om private sammenhenger.

Jeg sier på ingen måte at kvinne/mann er noe som bør tilnærmes, men å kun se forskjeller og likheter ut i fra et slikt (kvinne/mann-) perspektiv, er en lite nyttig generalisering.

Når det gjelder en jobb som skal utføres, så ser jeg på person.

Akkurat som at det bryr meg lite om hvor tiltrekkende mannfolk rundt meg er - alle er ikke for meg, og det er uproblematisk. Det er ikke dermed noe galt med dem som menn for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Virker som Tom sitt kvinnesyn ligger litt dypere. Han liker ikke kvinner som gjør ting han mener er maskuline. Fordi da er de sikkert ikke sårbare nok for han. For han liker å framtre som den som er sterkest og mest maskulin.

Ellers liker bare Tom å provosere, og han har for min del for lenge siden bevist at han ikke har noe liv. Hvertfall et trist et.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som Tom sitt kvinnesyn ligger litt dypere. Han liker ikke kvinner som gjør ting han mener er maskuline. Fordi da er de sikkert ikke sårbare nok for han. For han liker å framtre som den som er sterkest og mest maskulin.

Ellers liker bare Tom å provosere, og han har for min del for lenge siden bevist at han ikke har noe liv. Hvertfall et trist et.

Nok et anomymt innlegg fra en eller annen som ikke tør stå inne for det som sies... :-)

Tror ikke Tom har det så ille, jeg... Men han liker å provosere, og det blir det en del morsomme debatter av :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kjedelig om det bare er for å provosere.

Gi meg heller et skikkelig forkvaklet kvinnesyn dypt fra hjertet, så skal jeg muligens også hente opp en dæsj respekt for ærlighet. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet perspektiv?

En Nederlandsk forsker (Hofstede) undersøkte for 20 år siden kulturforskjeller over hele verden. Han brukte fire (senere fem) dimensjoner for å karakterisere kultur hvorav Maskulin - Feminin innenfor denne tråden er den mest interessante. Om jeg ikke husker fullstendig feil scorer Norge og de andre skandinaviske landene nesten lavest (eller kanskje lavest) m.h.t. Maskulinitet i kulturen. Hva det betyr er at det etter hans mening (forskning) er lite skarp rollefordeling mellom mann og kvinne i Norge: noe som kanskje er forholdsvis forståelig blant annet ut fra den meget høye arbeidsdeltagelsen av kvinner i Norge.

M.a.o. har vel mye av den diskusjonen som føres her med kjønnsroller og kultur å gjøre og ikke med genetiske kjønnsforskjeller. Hva folk synes om sosialt aksepterte roller er jo spennende.

Et spørsmål som for meg da står sentralt er hvorvidt menn og kvinner trives i egne sosial-kulturelle kjønnsroller som de fungerer innenfor? Et annet spørsmål er hvorvidt menn i Norge trives med kjønnsrollen for kvinner og omvendt?

Hva Tom skriver er vel at han ikke er helt tilfreds med det han ser som kjønnsrolle hos kvinner? Ikke helt pent å tråkke alt han sier ned i gjørmen sånn som det gjøres stadig, synes jeg. Jeg får ærlig talt en viss mistanke om at det er temmlig mange (menn!) her som setter inn hva man kaller sosialt akseptabele svar......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet perspektiv?

Hva Tom skriver er vel at han ikke er helt tilfreds med det han ser som kjønnsrolle hos kvinner? Ikke helt pent å tråkke alt han sier ned i gjørmen sånn som det gjøres stadig, synes jeg. Jeg får ærlig talt en viss mistanke om at det er temmlig mange (menn!) her som setter inn hva man kaller sosialt akseptabele svar......

Tom mener at kvinner ikke bør bestige Everest, og det var slik hele kvinnesyn diskusjonen startet. For meg er det totalt LIKEGYLDIG om det er en mann eller kvinne som bestiger Everest. Alle må vel kunne nyte den samme grad av FRIHET (uten Tom's "løpestreng").

Så mine innlegg faller ikke i kategorien sosialt akseptable svar.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det totalt LIKEGYLDIG om det er en mann eller kvinne som bestiger Everest. Alle må vel kunne nyte den samme grad av FRIHET (uten Tom's "løpestreng").

Så mine innlegg faller ikke i kategorien sosialt akseptable svar.....

Om dette er et sosialt akseptabelt svar eller ikke kan jo vanskelig vurderes Lyngve. Det du sier er fullstendig i overenstemmelse med den refererte minimale forskjellen mellom menns og kvinners rollepatroner i Norge. Du tar m.a.o. ikke stilling mot herskende roller. Men jeg godtar gjerne at det er din ekte mening. Jeg har aldri merket noe annet fra din side her på forumet.

Det jeg synes er temmelig påfallende er hvor lite variasjon det er i meningene i denn tråden. Det var grunnen til at jeg satset på et lite spark om sosialt akseptabele svar. Den eneste som har skikkelig friske innlegg (som sett ut fra mitt kulturelle verdi-sett dessverre av og til er litt for provoserende: les støtende) er vel Tom. Ellers er det masse "ja vi er jo alle sammen veldig veldig enige med hverandre" innlegg.

Hvis trådene dreier seg om mindre "farlige" temaer blir det fortere omvendte strategier. Det blir til og med klaget over at folk kommer med masse meninger som ikke har noen som helst basis i erfaringer (analogt fotball). Hvis jeg ikke huseker feil var det en som lett frustrert spurte om 'kun svar fra folk som hadde egne ekte erfaringer'.

Hvis denne tråden egentlig kun dreier seg om litt spøkefull småflørting fra guttas side synes jeg svarene fra damenes side matcher dårlig. De er ofte atskillig mer seriøse. På den annen side vil nok denne tråden på denne måten dø ut temmelig fort uten å ha satt noen særlige spor i Fjellforums historie. Kanskje det beste ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner er hårsåre og lyser av mindreverdighetskomplekser. De streber som faen for å bevise overfor menn at de er blitt "likeverdige", "likestilte" eller hvilke ord man velger å bruke. Som regel blir de møtt med et gjesp fra menn, som har mer enn nok av kvinners babbel ringende i ørene fra før. Jeg bare påpeker dette.

Kom dere ned fra Everest og disk opp med noe digg fôr, så kanskje jeg får respekten tilbake, overseriøse stressejenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Uff Tom, jeg tror heller det er deg som har mindreverdighetskomplekser (enorme til og med), ellers så behøvde du nok sletts ikke å komme med slike utsagn :lol: .

Du er dritredd for at kvinnene en fin dag finner ut at menn er overflødige! Dessverre så trenger vi dere fortsatt til å fortplante oss, men med modern teknologi er nok ikke den dagen så fjern at vi også fikser dette helt alene!

På Everest har vi vært, Antarktis har vi krysset alene, så si meg, hva trenger vi dere til??? Krangel og krigføring? Sengen? Politikken? Gi dere!

Nei, Tom, her er det noe du har misforstått. Bli først helter igjen, dere kjære karer, sånne skikkelige helter som man aldri får nok å se opp til, og kavalerer (det er sånne som åpner dører for en jente, lar jenter gå inn først, hjelper med å bære poser o.l., bare så det er sagt for sikkerhets skyld. Jeg har nemlig følelsen at menn nå til dags ikke vet lenger hva en kavaler er for noe :lol: ).

Uten helter og kavalerer her i verden er det dødskjedelig å være jente (og oppføre seg som jente)! Hvor er de røde rosene, komplimentene og det at dere bærer oss på hendene???

I det øyeblikket dere igjen blir til det dere er skapt for, nemlig å falle på knærne føran oss, da blir det gøy å bli kvinnete igjen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
I det øyeblikket dere igjen blir til det dere er skapt for, nemlig å falle på knærne føran oss, da blir det gøy å bli kvinnete igjen :lol:

For en interessant tråd.

:ironisk: :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til gjest:

Jeg er ikke redd for å bli overflødig for kvinner, for jeg er overhode ikke avhengig av kvinner for å ha det bra (nei, jeg er ikke homofil).

Videre har dere nå i noen årtier tryglet om at vi skal slutte å behandle dere som kvinner og være kavalerer, ved at dere har begynt å etterstrebe menns oppførsel fordi dere tror det gjør dere til mer frie individer. Tragisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du misforsto ironien i mitt innlegg, Tom. Den var bare skrevet for å erte deg, og jeg ser det har lykkes :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Til gjest:

Jeg er ikke redd for å bli overflødig for kvinner, for jeg er overhode ikke avhengig av kvinner for å ha det bra (nei, jeg er ikke homofil).

Videre har dere nå i noen årtier tryglet om at vi skal slutte å behandle dere som kvinner og være kavalerer, ved at dere har begynt å etterstrebe menns oppførsel fordi dere tror det gjør dere til mer frie individer. Tragisk!

Tom: Hvor er alle kvinnene som vil bli rørlegger, tømrer, murer, veiarbeidere, anleggsarbeidere, skogsarbeidere, maskinkjørere osv. Ikke en kvinne-kjeft som bestreber etter slike yrker, de tradisjonelle mannsyrkene. Fysiske yrker. Hva kvinnene er ute etter er utdannelse, kunnskap, statusyrker, karrierer, gjøre nye spennende opplevelser, teste grenser, bryte barrierer, kvinnefrigjøring. Slik jeg ser det former de sin egen framtid, utvikler kjønnsrollen, ikke prøver å være menn. Det vil de aldri klare :lol:

Selv er jeg sterkt i mot likestilling fordi forskjellene mellom kjønnene ikke tillater det (det skal du ha Tom). Men jeg er derimot sterk tilhenger av likeverd.

Til hun som lurte på hva kvinner skal med menn: Er du medlem av kvinnegruppen Ottar.... :wink:

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Til hun som lurte på hva kvinner skal med menn: Er du medlem av kvinnegruppen Ottar....

Som sagt, jeg ville bare erte Tom :lol: med å provosere litt. Vanligvis er det jo han som kommer med de mest tragiske påstandene. Så jeg skulle prøve å overgå ham litt.

Selv er jeg veldig fornøyd med meg, min (kvinne)rolle og mannen min :wink:

Bare så det er ikke noen tvil om dette: Jeg tar denne tråden overhodet ikke på alvor og skjønner ikke at noen kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Men jeg tror det er et faktum at verden ville vært et mer harmonisk sted hvis det ikke var for "krigerne".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du misforsto ironien i mitt innlegg, Tom. Den var bare skrevet for å erte deg, og jeg ser det har lykkes :lol:

Lurer på hvilke deler som var ment som ironi da. Alt sammen? Eller var det kanskje noen deler som hadde en viss del sannhet?

Morsomme ironiske bemerkninger og selvsagt skynde seg å si at man selvsagt ikke mener noe som helst alvorlig. Et tema som ikke er interessant for kvinner tydeligvis. For lenge siden passert stadium den hele debatten om roller. Men merkelig like vel at et emne som det skrives haugevis av bøker om er uinteressant bort sett fra i spøke-form. Kanskje det skyldes at dere har gitt opp? Lest skilsmissestatistikkene i det siste og funnet ut at det ikke er noen grunn til forandringer?

For å være ærlig: norske kvinner generelt er for tøffe / harde for meg. Det fins unntak selvsagt, men jeg har ikke møtt mange.

Derfor et lite råd til Tom som ikke er helt tilfreds med hjemmestrikkede kvinnfolk: det fins massevis av skikkelig kvinnelige kvinner utenfor Norge. Ta deg en tur utenfor Jotunheimen (den er jo flott da, men av og til Alpene kanskje?) og møt en ny verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Derfor et lite råd til Tom som ikke er helt tilfreds med hjemmestrikkede kvinnfolk: det fins massevis av skikkelig kvinnelige kvinner utenfor Norge. Ta deg en tur utenfor Jotunheimen (den er jo flott da, men av og til Alpene kanskje?) og møt en ny verden.

Ja, og de er ut etter skandinaviske menn også. Som studier i mellomeuropa viser, foretrekker kvinnene der som er uttilfreds med det lokale tilbudet først og fremst skandinaviske menn. Og det er faktisk ikke spøk, men helt sant.

Så dette var et ordentlig bra tips, Tom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Og en ting til, og det er faktisk heller ikke spøk: det finnes (norske) menn som vil ha tøffe jenter som blir med dem på fjell og rygger, klatreturer og ekspedisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ramla av den diskusjonen her for fleire veker sidan, og kan ikkje akkurat seie eg ser at innlegga har blitt meir saklege sidan den gong. Og så blir eg rett og slett litt forvirra...for var det ikkje fleire her inne på forum som uttrykte at dei sakna jenter i fjellet? Og at dei jentene som fann vegen til fjells, berre var jente-jenter som heldt seg nede i dalane og i hyttene?

Kvifor har diskusjonen då snudd til å dreie seg om at jenter må slutte å vere så tøffe og bli meir kvinnelege? Eg for min del ser ingen motsetnad mellom det å vere kvinneleg og å ha høgfjellsklatring etc som interesser. Greit nok, akkurat når eg er i fjellet og i klatreveggen, så drit eg i mascara, parfyme og høge hælar, men vel nede på den urbane landjorda, tek eg vare på "femininiteten" min. Det er mogleg eg er "tøffare" enn andre jenter grunna interessene mine, og kan hende gjer dette at eg ikkje tek i mot tull frå kven som helst. Men er ikkje dei fleste oppegåande kvinner med ei viss sjølvkjensle slik? Eg synest ikkje eg ser ein samanheng mellom å nå toppen av Everest og å ha bein i nasen blant unge (flotte) jenter i dag...

Og når det gjeld tipset om å sjå utanfor landegrensene etter meir kvinnelege jenter: dersom de følgjer med i diverse tidsskrifter på temaet, så er det registrert ei klar utvikling mot liknande tendensar i andre europeiske land. Jenter utdannar seg, og ønskjet om "frigjering" frå tradisjonelle roller kjem som ei naturleg følgje. I Spania og Italia opplever dei til dømes ei trugande barnløyse i dei største byane. Grunnen til dette skal visst vere fødselsnekt blant dei unge kvinnene. Eg las ein reportasje på dette, der nokre unge kvinner uttala seg om kva dei trudde var årsakene til dette. Problemet slik dei såg det, var at italienske og spanske menn forventa at dei skulle tre inn i dei same rollane som mødrene sine. Men kvifor skulle dei vere interessert i det? Desse kvinnene var utdanna og orka ikkje bry seg med menn på 30 år som ikkje ein gong hadde flytta ut heimefrå.

Eg trur dette er noko å tenkje over...det er ikkje norske (eller skandinaviske) kvinner som er for tøffe, det er rett og slett berre det at me har kome litt lenger her nord enn andre stader. Denne utviklinga skjer i alle vestlege land...slik er det berre. Men for all del: de kan jo sjekke damer i Thailand då....:?

Tora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere tror visst at jeg har et negativt kvinnesyn. Det er feil. Jeg liker kvinner så lenge de ikke leker menn. Det er heldigvis en hel del kvinner som er feminine, også i Norge. Disse bader jeg i, og trenger ikke dra utenlands.

At de er noen slitsomme kaklehøner fra tid til annen får man bare leve med. Det er en naturlig del av deres kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Salige herr Emanuel Mohn hadde også meninger om jenter i fjellet og uttalte for 130 år siden: "vilde jeg saa gjerne tale jotunkvindernes sag. Særlig gjelder det vel om kvinderne at deres kræfter undervurderes baade af dem selv og af os mænd, og begge dele virke sammen til at skræmme dem bort fra fjeldet. Man er formelig falden i staver af forbauselse over at kvinder have været paa Galdhøpiggen, og dog have de været der uden at brekke halsen eller miste helsen. Der gives dem, som holde det for uanstændig for kvinder at vandre tilfjelds. Men det kommer alt sammen af denne moderne balkavalermæssige opfatning af kvinden - den elendige, sammenskrumpede krøbling af den ridderlige opfatning - som vi have saa vanskelig for at gjøre os fri for, at kvinden er et sart og fint væsen, som i grunden ikke duer til andet end til at gjøres kur til."

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da svært så mye rør Mohn klarte å lire av seg om kvinner da. Jaja, vi vet jo at de hadde med en del alkohol på turene på den tiden.

Mohn har rett i at mange kvinner klarer å gå i fjellet. Jeg begriper ikke hva haldis' poeng er med å skrive dette sitatet inn. Er det noe nytt? Forklar gjerne, sunnmørsvennen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.