Gå til innhold
  • Bli medlem

Ideer til særemne (navn i fjellet)


magnus0404

Anbefalte innlegg

Hei!

Går nå i 3. klasse og det er tid for særemne.

Har veldig lyst til å ha tittelen: "Navn på norske fjell og fjellområder" (eller noe lignende). Er fortsatt litt i startfasen. Vet ikke om jeg får ha dette som tema enda..

Mange navn i fjellheimen sier seg jo selv og det er lett å snakke om det, men allikevel trenger jeg noe med litt tyngde. (Blir litt kort og si: hø=flatt, tind=spiss..)

Er det noen som vet om det finnes noe info om dette som det er litt mengde av? Enten internettsider, litteratur eller noe annet smart :)

Takk for alle svar! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Det er en del fjell som har navn på hvilken rast/måltid man tar der. Jeg mene rå ha lest om det her på forumet.

Hvis du sikter til navn som Frokost-, Durmåls-, Rismåls-, Nonstind, o.l., så tror jeg vel heller det er snakk om at sola fra et bestemt sted (ofte en gård, grend eller bygd) kunne ses over en bestemt tind ved det angivelige måltidet. Men det er mulig jeg misforstår.

Norske stedsnavn er uansett et interessant emne, spesielt de som har sitt opphav i jernalderen / folkevandringstida synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sikter til navn som Frokost-, Durmåls-, Rismåls-, Nonstind, o.l., så tror jeg vel heller det er snakk om at sola fra et bestemt sted (ofte en gård, grend eller bygd) kunne ses over en bestemt tind ved det angivelige måltidet. Men det er mulig jeg misforstår.

Du har sikkert rett. Man klatrer kanskje ikke så ofte på en tind for å spise frokost. Jeg har tydeligvis husket bare noe av historien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikkje har søkt så mykje her på forumet, så sjekk ut vårt temaforum om "Stedsnavn":

https://www.fjellforum.no/index.php?nope=81

Skulle tru det er litt å ta tak i blandt desse emna

Må inrømme at jeg ikke har søkt så mye nei, skal sjekke ut den linken. Takk!

Litt intressant den historien til TL, skal se om jeg finner noe mer rundt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.