Gå til innhold
  • Bli medlem

Para Ranger eller alpinist


strebus85

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har hatt en Arcteryx Bora, en Norrøna Recon pack og har nå Pararanger.

Alle er gode sekker, men Para'n er bare BEST. Lettere og mer ææh..strømlinjeformet enn Recon, bra løsninger, med tilgang til hovedrommet via en langsgående glidelås. Stor topplomme. Sidelommer som kan tas vekk, gir lettere sekk.

VELDIG god på ryggen. Jeg har som regel rundt 15 - 25 kg i den.

Bora'n...god på ryggen og synes som grei kvalitet, men åpningen i toppen er for lite, synes alt blir litt for lite og knuslete, vanntett er den ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fornøyd med min Para Ranger jeg i alle fall. Vekt er omtrent ikke et tema mer. Jeg veier 75-80 kg og sekk på 25 kilo merkes omtrent ikke. Jeg er og 176 cm høy og har ikke hatt problemer med lengden.

Det eneste minuset er at stoffet er litt tynt og mykt. Det innebærer at det må impregneres intenst for å holde fuktigheten ute.

Og så er den dyr! Husk å benytt deg av rabatter som f.eks. DNTs rabatt på Oslo Sportslager. Og så er det jo vel kjent at Norrøna jekker opp prisene sine på det norske markedet. Jevt over billigere i USA hvis de finnes der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Alpinist, riktignok av den gamle typen, men er storfornøyd. Kan ikke si om den er bedre enn Norrøna sin sekk fordi jeg ikke har prøvd den. Valgte Alpinisten av den grunn at den var behagelig å ha på i butikken, lokket kan brukes som dagstursekk og enorme sidelommer som rommer et trangiakjøkken og en stor gassboks. Vekt på opp mot 40 kilo er ikke mer problematisk i denne sekken enn at så mye uansett blir tungt i lengden uansett sekk......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har eg vert på xxl og testet. Faktisk likte eg Recon Pack Synkroflex 125l. Den var lettere enn eg hadde trudd. Blei bare mer i tvil. Men dei va smalere enn eg håpet. Soldat 2000 sekken i forsvaret var jo ein diger firkanta sak på ryggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Para Ranger støttes. har prøvd begge på tur, og synes nok Para'en er en klasse eller to over. Bærekomforten er svært bra på begge, men Para'en føles mye mer solid, og har mer praktiske løsninger i bruk.

Jeg bekymret meg stadig for at noe skulle ryke i bæresystemet på alpinist-sekken med drøye 40 kg i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har en Para Ranger som jeg har brukt i 10 år... jeg kommer ikke til å bytte den ut før stoffet går i oppløsning (noe som sikkert aldri skjer...). Har ingen vanskeligheter med å anbefale denne sekken.

Hadde en Alpinist et års tid før jeg fikk PR'en og synes PR var mye mer komfortabel og stabil ved tunge bører, som det gjerne blir når man fyller en 130L sekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjenner ikke så mye til norrøna sine sekker, men jeg ville tro pakkrammesekken til norrøna er ganske lik powerframe fra bergans (som jeg har selv).

Uansett merke, er du jevnlig på turer der vekta fort drar seg over 15-20 kg, er pakkramme en drøm å ha på ryggen ift anatomisk. Jeg jakter også rein, og med ei 40 kgs bør er det udiskutabelt hva som er best... (Også har den "knaggen" til å henge børsa på). Jeg har ikke prøvd disse alpinist-sekken sjøl, men kjenner hvertfall et par stykker som angrer på at de ikke gikk for en pakkrammesekk med en gang. Rumpetaskelokket på alpinist er jo en fordel, men ikke la det bli en avgjørende faktor for at du velger den, da det jo er storsekk du skal handle. På min Powerframe kan forresten de eskpanderbare sidelommene kobles sammen og brukes som dagstursekk, så den muligheten finnes der og.

Må forresten skryte litt av Bergans - under en flytur i canada i sommer fikk jeg ødelagt den stive plasten på magebeltet på Powerframen. Ringte Bergans når jeg kom hjem og lurte på om det var noe håp om å få orden på dette til reinsjakta som startet like etterpå...Joda, nytt magebelte kom med Posten 2 dager etter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en eldre Para-Ranger overligger du får kjøpt? I så fall er jeg mest begeistret for denne av disse to. Har hatt min Para siden 1994, og den har fått kjørt seg. Har fått den sydd og reparert en gang (fritt, enda den var 10 år gammel!) hos Norrøna. Respekt!!! 8)

Alpinist'en virket litt... puslete, i mine øyne. Men jeg har ingen erfaring med denne, og for alt jeg vet er den gudle go' den og.

Obs! Jeg er ikke oppdatert på Norrøna for tiden. Dog, et helt nyt bæresystem de lanserte for et par år siden har vist noen svakheter ved bæring i terreng ved at hoftebeltet blir for fleksibelt i rotasjonspunktet slik at tunge sekken begynner å pendle. Min gamle Para er relativt stiv i beltet og fungerer utmerket, uansett. Hvorvidt "problemet" er utbedret eller argumentert for annerledes nå vet jeg sannelig ikke. Men mitt råd er uansett at du finner ut av det før du kjøper ny Para.

Sjekk også Alpine Lowe sin militærsekk "Saracen" når du først er i gang. Bæresystemet virker mer komfy på meg enn selv Para, men det behøver ikke gjelde alle. Den er også rimeligere (veil 3.500,-, noen ganger å få for 2.990,-), og MINST like solid som Para. Har ikke gått med den i fjellet selv men jeg får strålende tilbakemeldinger fra brukere. Den finnes å få i "camo", men da ser den ikke ut i måneskinn. I vanlig "olive" ser den vettug ut!

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Uansett merke, er du jevnlig på turer der vekta fort drar seg over 15-20 kg, er pakkramme en drøm å ha på ryggen ift anatomisk. Jeg jakter også rein, og med ei 40 kgs bør er det udiskutabelt hva som er best... (Også har den "knaggen" til å henge børsa på).

Naturen er full av knagger om sekken blir levert uten. :wink:

Div-sept003.jpg

Ps: Kan noen forklare hvordan man legger bilder "inn i" forumet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.