Gå til innhold
  • Bli medlem

Bokanbefaling


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Går kanskje ikke akkurat som utstyr, men skitt au.

Har nettopp lest "My vertical world" av Jerzy Kukuczka.

Fascinerende bok om polakken som kom som nr 2 i kampen om å bestige alle 14 8000metere.

For de som har lest Messners bøker er det også påfallende kontrast mellom han og Kukuczka.

Mens Messner sponses, må Kukuczka og hans polske kompanjonger male fabrikkpiper og smugle med seg hermetikk for i det hele tatt å komme seg av gårde på ekspedisjoner.

Boken er svært nøkternt skrevet(også i motsetning til Messner, som jeg synes har en tendens til å smøre litt tykt på). Likevel får du god føling med hvor dramatisk en del av ekspedisjonene hans var.

Som et eksempel kan det nevnes at han klatret en ny rute på sørveggen av K2, i alpin stil. Etter flere biuvakker, uten telt og brenner, når de omsider toppen og er på vei ned igjen. Da mister partneren hans begge stegjernene på en bratt isflanke, og faller direkte på Kukuczka før han fortsetter videre ned....

Språket er enkelt og tildels dårlig(bærer også preg av en dårlig oversetter?)

Men boken og historien er helt klart verdt å få med seg.

Kukuczka må være en av tidenes mest oversette alpinister -

14 8000metere i løpet av 8 år. Alle bortsett en via nye ruter eller vinterbestigninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kult med ein tråd på bokanbefalingar:)

Eg vil på det varmaste anbefale Spinoza sin etikk + naturfilosofien hans. For dei som ikkje vil gi seg direkte i kast med hans "Ethica", kan eg anbefale Arne Næss si innføring i Spinoza sin filosofi. Dette er ein filosof eg set høgt grunna hans syn på natur og mennesket i naturen, og etter to år som ivrig lesar er eg på grensa til å kunne kalle "Spinozist" ;)

Elles kan eg anbefale Rousseau sin "En ung vandrers drømmerier" -dette er obligatorisk "fjell-litteratur". Kunne vidare snakka om Zappfe i denne samanhengen, men han trur eg dei fleste her inne er orientert om :P

God lesing i somar - det er ingen skam å bere med seg ei bok og legge seg i lyngen NEDANFOR fjelltoppane ein dag eller to i somar :D

Tora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Parbat

Hvor har du fått tak i den boken ? Jeg MÅ ha den!

Evt. Hvor bor du, og hvordan er det lettest å bryte seg inn i leiligheten din og stjele den.

Er en annen bok jeg ser etter, den er sjelden, men jeg har et visst håp om å få tak i den. Boka er Herbert Tichys fortelling om førstebestigningen av Cho Oyo. Noen som har peiling på hvordan man får tak i den ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei Panda

Ingen grunn til å bryte seg inn. Jeg bor i Oslo og du får gjerne låne boka. Har sendt deg en mail med kontaktinfo.

Jeg kjøpte forøvrig mitt eksemplar på www.amazon.com.

Har også kommet over en annen godbit som jeg har bestilt fra Canada, nemlig "Wanda Rutkiewicz: A Caravan of Dreams"

Tora: Liker godt å ha med "tung" litteratur på fjellet - derfor er det fornøyelig å få med noen tips i retning av filosofien. ""En ung vandrers drømmerier", vet du om den er mulig å oppdrive på bibliotek?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hopp :wink:

En ung vandrers drømmerier veit eg er å få kjøpt på mao.no til ein billig penge. Søk på forfattaren, for den kjem i engelsk utgåve (og eg kjem ikkje på korrekt oversetjing i skrivande stund). Men eg blir ikkje overraska om boka er å få tak i på biblioteket. Forfattaren er jo ein av dei "store" tenkjarane våre:)

God lesing!

Tora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg støtter Parbat's anbefaling. "My Vertical World" er blant de bøker som har gjort størst inntrykk på meg. Å fryse eller tørste er ikke det samme etter at jeg leste om Kukuczkas strabaser. Med en stearinstump i lommen kan man jo utholde det meste! De som har lest boken, vil skjønne hva jeg sikter til. :wink:

For de som har lest Messners bøker er det også påfallende kontrast mellom han og Kukuczka.

Mens Messner sponses, må Kukuczka og hans polske kompanjonger male fabrikkpiper og smugle med seg hermetikk for i det hele tatt å komme seg av gårde på ekspedisjoner.

Den mest påfallende kontrasten mellom de to synes jeg er risikoprofilen. Det er ingen tvil om at Messner til tider ignorerte fjellvettreglene på det groveste. Likevel virker det for meg som om han stort sett utviste godt skjønn og sunn dømmekraft gjennom sine 16 år i Himalaya. Hans mange avbrutte bestigningsforsøk vitner om dette. Og at han ennå lever.

For Kukuczka, derimot, syntes toppen å være eneste alternativ. Han oppga sjelden en rute. Koste hva det koste ville. Eller, som klatrekompisen Kurtyka sier det: "[han var] unequalled in his ability to suffer and in his lack of responsiveness to danger". Kukuczka baserte klatringen sin på et enestående stamina og lånt flaks, et lån han måtte tilbakebetale på Lohtse i 1989.

På grunn av dette rangerer jeg Messner klart foran Kukuczka som alpinist. (Obs: Ovenstående fremstilling er kun mitt personlige inntrykk ettter å ha disse to klatrernes selvbiografier.)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Stig:

Morsomt at andre også har lest boka. Jeg vil først få påpeke at jeg anser Kukuczka som en av vår tids mest oversette, ikke nødvendigvis beste alpine klatrere.

Jeg må si meg tildels uenig i at risikoprofilen på Messner og Kukuczka var så forskjellig.

Begge hadde flere avbrutte bestigningsforsøk bak seg, begge foretok bestigninger som kan beskrives som "ekstremt uforsvarlige" - som også førte til at flere klatrepartnere døde.

At Messner lever og Kukuczka er død, vil jeg i hovedsak tilskrive tilfeldigheter, og at Messner i all hoevdsak ga seg med denne typen klatring etter 86.

Kukuczka gikk flere av da 14 via teknisk vanskeligere ruter enn Messner. At både Messner og Kukuczka hadde enestående kondisjon og evne til å takle høyde er klart. Hvem som levde mest på lånt flaks blir i mine øyne spekulasjoner.

Det hele blir vel et spørsmål om hva man legger i begrepet "god alpinist".

Det må påpekes at den gang var det regnet som uforsvarlig å klatre disse fjellene i alpin stil og uten oksygen, mens det i dag settes få spørsmålstegn ved dette.

I forhold til Messner vil jeg bestemt hevde at Kukuczka har fått ufortjent lite oppmerksomhet for sine prestasjoner - være seg forsvarlige eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For Kukuczka, derimot, syntes toppen å være eneste alternativ. Han oppga sjelden en rute. Koste hva det koste ville. Eller, som klatrekompisen Kurtyka sier det: "[han var] unequalled in his ability to suffer and in his lack of responsiveness to danger". Kukuczka baserte klatringen sin på et enestående stamina og lånt flaks, et lån han måtte tilbakebetale på Lohtse i 1989.

Stig

Det var faktisk et lånt tau fra Thamel i Kathmandu som røk i sydveggen av Lothse.

PS! Jeg tror Lothse var den eneste 8000 meteren han ikke hadde besteget via en ny rute. Når han returnerte til Lothse i 1989 valgte han derfor sydveggen, slik at han som førstemann hadde besteget alle 8000 metere via nye ruter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kloke ord, Parbat. Jeg er på ingen måte direkte uenig med deg, og naturligvis er det jo kun spekulasjoner fra sofakroken jeg kommer med. Men mitt inntrykk forblir likevel at Kukuczka i gjennomsnitt tøyde strikken minst en centimeter lenger enn sine klatre-kollegaer - herunder også Messner.

Sikkert er det ihvertfall at han må ha voldt sin mor og sitt livsforsikringsselskap konstant bekymring. Nå som eksemplaret ditt synes å gå på sirk blant Fjellforums brukere, kan vi kanskje snart vente oss andres reaksjoner?

La meg til slutt komme med en egen anbefaling:

"The Story of the Savage Mountain" av Jim Curran. Den omhandler de mest interessante K2-historiene, fra britenes oppdagelse av Karakoram på 1800-tallet og frem til 1995-sesongen. En beretning full av menneskelig heltemot, lidelse og dårskap. Og Kukuczka har selvfølgelig en av de aller barskeste rollene også i dette dramaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de av oss som ikke gidder å fordype seg i tung filosofi kan jeg anbefale Reidar Karlsens "Taxfree" og "Populærmusikk fra Vittula" av Mikael Niemi. De har ingenting med friluftsliv å gjøre, men dæggern så morsomt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Gjenoppliver her en gammel tråd, fordi jeg har nettopp "gjenoppdaget" Barske Glæder, til tross for at jeg har lest den flere ganger før. Fantastisk morsom bok! :wink:

Og så ville jeg gjerne høre om flere vil dele sine boktips. Jeg har noen favoritter selv:

Jotunheimen: Jotunheimens Stortopper

Klatrehistorie: Kolsås, naturperle og klatreparadis

Ekspedisjonsklatring: Touching the Void, Everest the Hard Way

Tur generelt: Stein P. Aasheims fantastiske reiser, og selvfølgelig Barske Glæder

Jeg har også lest noen av klassikerne som The White Spider, men jeg heller mot å sette godt språk og fortellerglede høyere enn selv historien, selv om den er aldri så dramatisk. Det er de færreste fjellklatrere som egentlig er noe særlig til å skrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenoppliver her en gammel tråd, fordi jeg har nettopp "gjenoppdaget" Barske Glæder, til tross for at jeg har lest den flere ganger før. Fantastisk morsom bok! :wink:

Hvor får du tak i denne boka i dag??? Jeg har lett etter den siden før jul, men den er jo sjanseløs å få tak i i bokhandelen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt alternativ til turlitteraturen som har blitt diskutert, samt de filosofiske bøkene, er gode, gamle Morgan Kane!

Dette er god og lettlest underholdning når man sitter i hytteveggen etter en lang skitur. Allright, jeg skal innrømme at det til tider blir litt banalt, men gamle Hallbings fortellerevne og ikke minst fortellerglede gjør i min mening at disse bøkene hever seg langt over den alminnelige kiosklitteraturen.

Og du verden så tøff den godeste marshall Kane er! Han er faktisk enda litt barskere enn både Messner og Kukuczka! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Har også kommet over en annen godbit som jeg har bestilt fra Canada, nemlig "Wanda Rutkiewicz: A Caravan of Dreams"

fikk du lest den Parbat? sikkert et dumt spørsmål etter så mange år. jeg ble imponert da jeg så dokumentaren om hennes liv i fjor. skrev en post på Arctic Femme om henne (blir postet om ikke så lenge). skrev også litt om henne og linket på goridas blog: http://gorida.com/blog/?p=387

ellers er jeg i disse dagene helt besatt og leser om alle kvinnelige klatrere, forskere, store personligheter o.l.

ps: kan anbefale Isabela Bird's dagbok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tidliger var det en tråd om å få lettest mulig sekk.

Det finnes en del gode bøker om temaet:

Vandra fjäderlätt av Jörgen Johansson:

https://www.tanum.no/product.aspx?isbn=9197554162

Lightweight backpacking av Ryan Jordan:

http://www.amazon.com/Lightweight-Backpacking-Camping-Wilderness-Equipment/dp/0974818828/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1234983204&sr=1-1

Begge bøkene kan anbefalles, men den svenske boken kanskje er lettere å omsette i praksis da den er skreven for skandinavia... Den amerikanske passer ikke alltid med tanke på klima osv.

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de bøkene jeg har lest om fjell har jeg to favoritter:

7 Summits av Dick Bass, Frank Wells og Rick Ridgeway. Den har ikke noen store heltedåder eller ekstreme prestasjoner, men i løpet av boken får man virkelig følelsen av at vennskapet mellom de to (Bass og Wells) vokser frem, og det føles som at man er sammen med gutta og de mange kjente klatrerne de hadde med seg i teltet og forteller historier. Så på den siste turen deres opp Kosciuzko får man en liten klump i halsen når man innser at turene er over, og man ikke kan tilbringe mer tid sammen med kameratene sine. Ingen annen bok om fjellklatring har gitt meg den reaksjonen.

Extreme Alpinism av Mark Twight, og man kan slenge på Kiss or Kill av Mark Twight. En ekstremt fascinerende person på grunn av væremåten, filosofien og kompromissløsheten hans. Det er bare å lese et par artikler av han på nettet, så skjønner man det. Anbefaler spesielt artikkelen Kiss or Kill. En type man enten elsker eller hater tenker jeg, og det er akkurat sånn han vil ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to favorittbøker som omhandler fjell og ekspedisjoner er:

K2: Triumph and Tragedy - Jim Curran: Denne boken handler da om tragedien på K2 i 1986. Jeg synes boken er godt skrevet, og det var vanskelig å legge den fra seg.

Touching the Void - Joe Simpson Velkjent både som bok og film. God bok om en utrolig historie.

Kan forøvrig nevne at jeg kjøper bøkene brukt på thriftbooks.com. Har kjøpt mange bøker, og aldri hatt problemer. Godt utvalg har de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Vet ikke om du kan få kjøpt Barske glæder enkeltstående, men Zappfes samlede verker koster 680 kr på www.haugenbok.no .

"Barske glæder" er herlig, men også mye annet Zappfe skrev er flott å lese. Ellers vil jeg anbefale Slingsby's "Til fjells i Norge". Flott med tidlige beretninger fra klatring og turer i Fjell-Norge fra en pioner som også skrev veldig bra!Gir et ekstra perspektiv på egne turer og opplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som liker skjemt og alvor fra fangst- og ishavsmiljø kan bøkene til John Giæver, norsk forfatter, fangstmann og polarforsker. samt boka om Henry Rudi, isbjørnkongen, som fortalt til Lars Normann Sørensen, anbefales. Mye fornøyelig lesning i vente for de som ikke har lest dem før.

http://www.fjordgaten.no/forfatter/johngiaever.shtml

http://www.tromso.folkebibl.no/cgi-bin/websok?mode=vt&ccl=john+gi%E6ver%2fFO++eller+gi%E6ver+john%2fFO+&st=a&sortering=

http://www.polarhistorie.no/personer/Rudi,%20Henry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.