Gå til innhold
  • Bli medlem

Omnifuel på gass


villmarkingen

Anbefalte innlegg

Annonse

Det er målbare forskjeller, men de ferreste merker vel forskjellen.

De ulike leverandørene har litt ulik gassblanding, men forskjellene er vel først merkbare når det er så kaldt at du burde brukt f.eks. bensin.

Tror alle disse boksene har butan blandet med propan eller isobutan, det gir noe høyere trykk (en stund)

Blandingen av medier med ulik fordampningstemperatur er jo ikke lett å holde blandet i temperaturer mellom de ulike stoffenes kokepunkt. (kfr. destilasjon)

Kjøper/lager du adapter til punkteringsbokser kan du få ren butan, da får du lavere trykk, og mindre futt. ved 5-6 grader er det slutt.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt tiden på en liter vann med gjennom varm brenner. Luft og vann temp var ca 15 grader.

Kortest tid med gass (svart-grå boks med gass fra Primus)

Med fritidsbensin fra Statoil tok det litt lengre tid. Forskjellen har ingen praktisk tid. Det var kun sekunder forskjell.

Husk å skifte til riktig dyse, selv om jeg har brukt gass på bensindysa. Effekten går da ned.

Parafin har jeg ikke prøvd.

mvh

Kardam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar ;)

Men det jeg egentlig er ute ettter er om jeg kan bruke gass som telt varme i stedet for feks bensin????

Tenker da på vår, høst og kalde sommernetter.

Sjølvsagt kan du fyre med gass, men det kan vera verdt å vera klar over ein ting.

Den store forskjellen mellom gass og bensin/parafin, er at bensin/parafin fordampar i brennaren og får varmen som skal til frå flamma, medan gassen (som under trykk ikkje er gass) fordampar i boksen og får dermed temperaturen i boksen til å synke, og med det synk også trykket og effekten. Så jo lenger du fyrer med gass, jo lågare vert effekten. Eit tips i dette tilfellet, kan vera å setje gassboksen oppi ein kjel med vatn (ikkje for varmt), då vil du ha meir varmekapasitet å gå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit tips i dette tilfellet, kan vera å setje gassboksen oppi ein kjel med vatn (ikkje for varmt), då vil du ha meir varmekapasitet å gå på.

Mitt inntrykk er at de fleste slangene er for korte til å få dette til på en elegant måte. Finnes det skjøteslanger til gass? Evt kombinert med overganger for å minske ubehaget med ulike tilkoblingsmåter? Eventuelt noen som vet hvor man kan få tak i deler for å mekke selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.