Gå til innhold
  • Bli medlem

Stetinden 16/8/08


Erik

Anbefalte innlegg

Etter forrige tur for 2 uker siden hadde jeg lovet meg selv å ikke dra til Jotunheimen igjen annet enn når værmeldingen er helt bankers, og også kun bestige skikkelige klyve/klatretopper (de andre kan tas bestiges vinterstid).

Dette varte i temmelig nøyaktig i 2 uker.. :)

Planen var å ta Tverrbotntidene med å avslutte med litt morsom klyving bortover eggen til Tverrbytthornet. Værmeldingen på yr.no sa delvis skyet og ikke noe nedbør. Da blir man rimelig deprimert over (nettopp) yr og småregn ved ankomst i Leirdalen (kl. 01.30 natt til lørdag). :(

Jeg våknet opp et par ganger i 6-8-tiden lørdag morgen av at det regnet rett i ansiktet, men etter litt justering av soveposetrekket var det bare å sove videre og håpe på oppholdsvær etter hvert. Men det er merkelig hvor godt man sover utendørs og neste gang jeg våknet var klokken 11.30 (9 timer søvn :(). Med yr og masse mørke skyer var det uaktuelt å prøve seg på en skikkelig kremtopp, kun for å snu 50m under toppen pga været. Dessuten var det såpass sent på dagen at det måtte bli en kort tur. Stetinden ble plutselig et aktuelt alternativ, særlig siden jeg mener å huske en gul trekant på den i boken til Morten+Julia, samt noe murring her på FF om luftig og bratt toppegg. Altså likevel noe å glede seg til. :)

Ruten opp er uproblematisk fra sør, først til 1944-skaret, deretter opp til 1985-toppen, så nedover en liksom-egg til under hovedtoppen før man tar fatt på de siste 60-70 meter til topps.

Dette er en artig topp, helt klart verdt å få med seg, men etter min mening er den helt på grensen til å fortjene en gul trekant. Man er knapt nok nede med hendene under oppstigningen. Sammenligner man luftighet, bratthet, utsatthet er dette en søndagsskoleutflukt i forhold til de tilsvarende ”gul trekantede punktene” på eksempelvis Mjølkedaltind, Sjogholstind, Mesmogtind, Stølsnostind (som egentlig er 2+/3 ruter og der jeg har måttet ta akklimatiseringspauser). Men Stetinden er absolutt en artig topp, og skal man se den fra den fineste vinkelen under oppstigningen og ha noe å glede seg til bør den bestiges fra sør og over 1744-skaret/1985-toppen.

Returen gikk først østover bortover breen/snøfonnene, så nordover ned svaene under breen. Dette var den vanskeligste delen av turen og jeg gikk der vel vitende om at det ville begynne å regne. Ikke gjør dette! Det er ikke lett å finne en trygg rute og man er avhengig av at svapartiet er tørt.

Selv om dette var en artig topp, ble det en litt kort tur, under 4 timer inkl. pauser. Stetinden hadde liksom ikke ”gjort jobben”. På vei ned Leirdalen ble det derfor en stopp ved Geitsætri for å sjekke innsteget til Bukkeholstraversen – neste turmål bare det blir bankers værmelding! :)

Det er dårlig med bilder av Stetinden her på FF, så her kommer det noen:

post-256-133474571709_thumb.jpg

post-256-133474571721_thumb.jpg

post-256-133474571731_thumb.jpg

post-256-133474571739_thumb.jpg

post-256-133474571747_thumb.jpg

post-256-133474571764_thumb.jpg

post-256-133474571774_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så ut som et godt turvalg med det været du fikk servert den dagen Erik. Virker som været ble en del dårligere enn hva som var meldt i helgen flere steder i fjellet (jfr. turrapporten til Ole-Petter fra Dovre)... :wink:

Enig i at Stetinden bør ses fra sør når man er der oppe. Man bør absolutt få med seg 1985-toppen.

Svaene du gikk over på returen er også det vi minnes som mest ubehagelig ved denne korte turen. Var langt mer knotete ned der enn hva vi trodde på forhånd. På kartet ser det jo lite bratt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos trekanter. Med to fargekoder er det dømt til å bli store spenn innenfor hver kategori, spesielt den gule. I "Fjelltopper II" som etter planen kommer neste år håper vi å nyansere dette noe mer ved å innføre en tredje trekantfarge: Grønn. Det vil da bli grønne, gule og røde trekanter som illustrerer punkter og passasjer. Stetinden og Kyrkja er da passasjer som soleklart blir nedgradert fra gul til grønn trekant.

Vil også forsøke å ta en runde med en del erfarne tinderanglere for å få eksterne input på trekantsettingen. Men perfekt vil det aldri bli, og også i kommende utgave vil det være trekantsetting hvor andre vil ha en annen oppfatning. Det vil også være ganger hvor man savner en gulgrønn eller gulorange trekantfarge, men det får bare være. En ytterligere nyansering utover denne 3. fargen vil bare gjør det vanskeligere for oss selv.

Angående helga: For første gang siden i juli en gang kom jeg meg på fjelltur. Etter mye yrete vær spådde yr mye sol, men det ble (som du også oppdaget) langt mindre sol enn lovet.

Uansett: Stetinden er en fin topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette med trekantsetting er ikke lett og et visst spenn må det bli. Men det er en nok en fordel med en oppdeling som du skisserer.

Vil også forsøke å ta en runde med en del erfarne tinderanglere for å få eksterne input på trekantsettingen.

Hmm. Jeg vet ikke om dette er rette fremgangsmåten. Er nesten som å forvente at en professor som da er helt suveren innen sitt fag skal kunne sette seg inn i en middelmådig students hverdagsslit med pensumet. (Nei Mayhassen, du er ikke den som bør spørres :( ).

Skal man dele opp den gule trekanten i to kategorier tror jeg det er bedre å finne en testperson som ligger akkurat på grensen mellom kategoriene til å testgå rutene. Eksempelvis bør man hyre inn en passe middelmådig fjellvant tante i 40-årene med noe høydeskrekk og ingen forbedringsmuligheter (d.v.s. som ikke blir "bedre" eller mer høydevant etter hvert som testperioden pågår). Kommer hun opp på en topp er dette en grønn trekantrute, kommer hun ikke opp er dette en gul trekantrute. :?::D

De fleste av oss har en slik tante på lager. :)

Selvfølgelig kan man prøve en mann som testperson, men menn har en lei tendens til å ende opp som toppersvin, d.v.s. begynner å like å gå toppturer, for deretter å begynne å samle på dem og dermed også blir mer høydevant og mestrer rutene bedre. Dette resulterer i en mindre og mindre streng trekantsetting ettersom testperioden skrider frem. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, skjønner poenget. Uansett er det ikke Mayhassen som skal spørres i den sammenhengen, og uansett er det jeg som til syvende og sist skal sette dem utfra mitt eget vinglete univers. Det er bare ment som et lite supplement. Noen praktiske testrunder med tanter var en interessant idé, men det får neste bølge med toppbokforfattere ta seg av - det blir ikke meg :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du fortjener skryt for bra plassering av gule og røde trekanter - de stemmer stort sett bra!

Noen ganger har jeg dog savnet en slik trekant (eller i alle fall en liten markering av mindre utsatte punkt), men ofte er nok de stedene i kategorien grønn - noe som også første bind av jotunheimen-bøkene viser hvor de grønne punktene er med. Her er kartene veldig bra med gode markeringer! Som et eksempel er det her to grønne trekanter bortover Svartdalspiggene, et av stedene jeg synes det kan være greit å informere om at det er greit å gå for en fjellvant på bra forhold, men samtidig bra å være klar over at det finnes steder som er litt krevende. F.eks når du runder under Store Svartdalspiggen. Tror ikke de mest redde tantene hadde gått her, i alle fall ikke alene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.