Gå til innhold
  • Bli medlem

Titan - juks og fanteri for "fjellsossen"


Peder K.

Titan - et materialvalg for fjellsossen og er ikke verdt pengene  

35 stemmer

  1. 1. Titan - et materialvalg for fjellsossen og er ikke verdt pengene

    • Enig
      14
    • Uenig
      16
    • Vet ikke
      6


Anbefalte innlegg

Ser at det etterhvert finnes en god del produkter laget i titan. Felles for produktene er at de liksom skal være veldig lette i vekt. Dette er bare juks!

Sjekket opp Trangias kjeler og fant følgende:

- 1,75 liter titan for 25´stormcooker = 122 gram

- 1,75 aluminium for 25´stormcooker = 152 gram

Jeg er selv opptatt av at sekken skal være lettest mulig, men et sted går grensen. En kjele i titan kan fort komme opp i en pris på svimlende 1.000,- kroner! Vektbesparelsen er på ca 20% i forhold til aluminium og gjerne et sted mellom 20-40 gram. Hvis man har så mye penger kan man heller sende de til sultne barn som trenger de mer.

Jeg erter sikkert på meg en del mennesker nå, men skit au. Min påstand er at Titan er sossete og unødvendig. Enig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Eg er nukk ikkje heilt enig der du. Eg har MSR titan fork and spoon og eg har eit titan bestikk fra primus. MSR sitt bestikk var kjempe lett og godt. Halva vekta og prisen til primus. Men prisen er alt for høg. Når det gjeld kjelar kan du kansje sjekke MSR sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tror jeg må være enig i at titanprodukter i forbindelse med vektsparing til termos/ kjøkkenutstyr må kunne kalles snobberi, eller i det minste et meget stivt priset høystatusprodukt. Vi er vel her inne på det som den franske sosiologen Bourdieu betegnet som "symbolsk forbruk", altså produkter innkjøpt primært ikke i forhold til funksjon, men som en måte å prøve å vise en klasse/ stil /økonomi, og en distanse til lavere klasser som ikke kan kjøpe så dyrt (jamfør forøvrig tilsvarendes nobberi innenfor kunst, interiør og hele "design"-bølgen.)

Denne titan-debatten er interessant fra flere vinkler. Titan prøver å selge på vekt og finish, og kjøperne prøver å begrunne sitt valg med fornuftsargumenter. Men hva med å se ikke bare på pris og vekt, men også på prisen pr spart gram i forhold til for eksempel aluminium?

Dette regnestykket gir en svært høy pris pr spart gram, mange vil hevde en grampris som ikke kan forsvares verken med hodet eller hjertet. Det naturlige spørsmålet blir for mange i stedet; kan jeg spare disse få grammene på en annen måte, for eksempel ved å legge igjen et produkt, ta med en litt tynnere genser, legge igjen en teltplugg, etc?

Når det gjelder for eksempel MSR titakopp; fire desiliter og 50 gram (350 spenn!). Er dette så revolusjonerende konsept, egentlig?

Min vanlige (rimelige) termoskopp i plast rommer nesten like mye og veier 34 gram. Altså både lettere og adskillig billigere. Ikke like vakker som titan, det må innrømmes, men kaffen smaker like godt...

Det var en her som snakket om lett titanbestikk. Jeg bruker selv en såkalt engangs plastskje (seks gram) fra mc donalds og en lett smørekniv i tre (11 gram) når jeg er på tur. Igjen: lettere, og nesten gratis i forhold til titan.

Gaffel har jeg ikke med, fordi jeg ikke trenger den.

Men en ting skal ha titankjeler ha, jeg tror de i de lange løp avgir atskillig mindre skadelig metall for kroppen enn en aluminiumskjele.

Andre som har flere vekttips/argumenter mot titan??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Lurer på en ting i forbindelse med dette temaet, har titan noen andre egenskaper bortsett fra vekt, som ikke aluminium har ?

Aluminium er veldig følsom for temperaturer. Vet ikke om titan er likedan. Merker det godt på drikkeflaske i aluminium. Er flasken kald når jeg skrur igjen korken, blir senere varm f.eks av sol, danner det seg et trykk i flasken. Men om dette har noen praktisk betydning er en annen sak ;)

Dessuten regner jeg med at titan er et hardere metall enn aluminium, siden det brukes på sykler (krans,krank m.m) for å spare vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aluminium er veldig følsom for temperaturer. Vet ikke om titan er likedan. Merker det godt på drikkeflaske i aluminium. Er flasken kald når jeg skrur igjen korken, blir senere varm f.eks av sol, danner det seg et trykk i flasken. Men om dette har noen praktisk betydning er en annen sak ;)

Dessuten regner jeg med at titan er et hardere metall enn aluminium, siden det brukes på sykler (krans,krank m.m) for å spare vekt.

Titan er veldig slitesterkt, pent å se på, gnistsikkert og leder ikke varme. Forøvrig er det ikke verdt prisen..... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ser debatten om vekt og pris og tenkte jeg skulle komme med et eksempel fra syklenes verden.

Kikket på de to dyreste fulldempete MC-modellene til Scott i går. Flotte greier, det må sies. De var topp ustyrt og nesten helt like - bortsett fra hjulsettet. I følge selgeren ville man som syklist ikke kjenne forskjell på dem, bortsett fra at det ene settet var 300 gram lettere enn det andre. Prisforskjell på syklene?? 13.000 kroner!

Det gir altså en pris på 43 kroner pr spart gram. Bare meg som synes dette er ganske stivt, og vanskelig å forsvare, rent kost/nyttemessig sett?

Jeg mistenker at det ikke er norges-eliten i terrengsykling som kjøper denne modellen, men folk som har vunnet i lotto, på børsen etc, og som ikke kommer til å kjøre sykkelen særlig hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stemt (titan er ikke verdt pengene), men har også en kommentar.

Ettersom bruk av aluminium i kokekar etc. kan føre til opphoping av aluminium i kroppen som igjen fører til at man kan utvikle altzheimer i (forholdsvis) ung alder er det ikke lenger lov å selge alu kopper og kar i norge. Hvorfor dette ikke gjelder turutstyr er jeg usikker på, men det er jo uansett verdt å tenke på om man lager mye mat på trangiaen...

Når det gjelder titan sine egenskaper i forhold til aluminium så tåler det en god del mer strekk/trykk. Dvs at blir noe bøyd så er sjansene for at det bare er å rette det ut igjen større enn hvis den samme bøyde tingen hadde vært lagd av aluminium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vet dere hvorfor russerne var så hissige på å heve den sunkne ubåten Komsomolets fra 1400 meters dyp utenfor Bjørnøya?? Skroget der inneholdt 3000 tonn titan. Ikke billig. Kunne blitt mange fine kjelesett det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

Mener å ha lest at titan ikke reagerer med brennstoff (drivstoff og alkohol) i motsettning til aluminiumen, men har selv hatt ei aluminimumsflaske smekka med heptan, og den lever nå enda, etter 4-5 år....

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Anonymous

hvis du kjøper titan pga vekta er du blærete.. men har jobbet med alu. i 6 år og vet at dette er et "skittent" metall. trenger ikke gni lenge på ei aluplate før du er sort i handa. ville ikke ha laget mat i alu hvis jeg kunne velge et annet alternativ.. titan er dyrere men svetter ikke ut falige stoffer når det varmes.. tror ikke alu er SÅ falig da jeg ikke lager mat i alupanner hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det, men strikka votter i titan derimot, - får høre med russerne om det er noe igjen av ubåten så jeg får strikka meg et par !

Titan skal jo lede varme dårlig hører jeg, - antar derfor det vil være ideelt til termos og strikka votter, men selvsagt da lite brukandes til kokekar ! ;-)

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som brillebruker vant jeg på valget iallefall,er så lette at jeg ikke merker de er på,har faktisk lett etter de,og funnet dem der de skal være.

Har også våknet med brillene under meg,det pleier å ta rotta på rammer,mem ikke i titan nei.

I denne sammenheng var det ett lykkelig valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titan har tre fordeler fremfor aluminium for dem som har råd til det og ikke trenger å snobbe ned ;-):

- lettere

- maten brenner seg ikke så lett

- og frigjør ikke aluminiumsioner som er statistisk sett positivt korrelert med presenilitet...(SSB)

Jeg tør ikke si hvilke av disse grunnene som var avgjørende for min beslutning om å kjøpe titan-kjeler. Eller kanskje husker jeg det ikke ... ;-)

GunnarF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Senilitet??=)

Beklager Gunnar, men jeg mener titan er for småjenter og bodø-veringer! :wink:

Det burde vel holde med 1 kaffe-kjele med seg på tur??

Pål Chr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei forrige gjest!

Titan for småjenter?! Mulig de småjentene du kjenner er rike, men de jeg kjenner har i hvertfall ikke råd til titankjeler!

En kaffekjele som eneste kjele på tur er jo helt greit ---- dersom man synes det er ok at grøten, pose-retten og fruktsuppa også smaker kaffe! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei!

Joda, Tromsø-småjentan e søkke rik! =) Men, fra spøk til revolver. Noe er mindre bra eller kanskje feil når man bruker 1100 kr på en drivstofflaske i titan. Enig?

Kjøpte meg en vanlig sigg-brenselsflaske, og den funker da enda etter 5 år i krig.

Skal ikke framstå som så "ideologisk" som jeg kanskje kan virke, men 1100 på en flaske er drøyt=)

Pål Chr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.