Gå til innhold
  • Bli medlem

Den ultimate Finnemarka-turen


sylling

Anbefalte innlegg

I slutten av juni hadde jeg planer om å gå Finnemarka på langs alene, fra Gulsrudtangen ved Tyrifjorden i nord, til Bragernes torg i Drammen i sør.

 

Samtidig skulle jeg lage en reisereportasje for nettavisen Liernett, med foto, video og tekst. Etter to dager så jeg imidlertid mine egne begrensninger.

Må nok trene for å tilbakelegge 80 kilometer i det kuperte terrenget :lol: Jeg vil gjøre et nytt forsøk på et senere tidspunkt. Her er resultatet: http://www.liernett.no/?artikkel=2726

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes en pub noen få miles fra starten på den 260 miles lange The Pennine Way i England som de fleste med ambisjoner om å gå hele denne turen stopper på - og avslutter turen på. Jeg vet ikke navnet på denne puben. Jeg tror jeg er en av de veldig få her borte som ikke vet dets navn. Men mitt poeng er uansett at det er ingen skam å ikke oppnå sin ambisjon. Kanada er en fint sted å avslutte på. Dog har ikke stedet en pub. Men jeg er sikker på at dette kan min gamle lærer Thorvald Lerberg fikse. I det minste kan han fikse et spann med solbærsaft. :lol::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk denne turen tidligere i sommer. Ble sluppet av godt oppe i åsen nedenfor Breiliflaket, gikk til Glitre første dagen i ett vannvittig regnvær. Må vel si at var rimelig pumpa når jeg lå meg til for kvelden. Dag to ned til Aronsløypa var en nytelse. Sol og med ett mye mer lettgått terreng. Må vel innrømme at jeg gikk på veien fra Vesle Nykjua og til Glitre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig! Men tenkte du å gå på kryss og tvers så det skulle bli rundt 80 km? Ellers er jo det distansen om man går fra Drammen til Breili og tilbake igjen, begge veier om Hovlandsfjell og Heståsfjell, det har jeg gjort på ski.

Du fikk sikkert en fin tur sjøl om du måtte avbryte, det er jo så mange fine vann og koller underveis! :)

For min egen del synes jeg det er helt topp å ha noen turer i Finnemarka foran meg etter en 10-dagerstur mellom Aurland-og Nærøyfjorden og rundt Bergensbanen mellom Uppsete og Hallingskeid, stort sett i regn som hindra tur videre til Hardanger.

Etter alt det hustrige fjellregnet var det faktisk en befrielse å ta en kveldstur i skauregn på Solbergvarden og Lokkeråsen i går. Har savnet gode gamle Finnemarka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig! Men tenkte du å gå på kryss og tvers så det skulle bli rundt 80 km? Ellers er jo det distansen om man går fra Drammen til Breili og tilbake igjen, begge veier om Hovlandsfjell og Heståsfjell, det har jeg gjort på ski.

Mine beregninger viser at det er 70-80 kilometer. Det er 32 kilometer i luftlinje, og naturlig nok er det ikke så rasjonelt å gå i luftlinje :roll:

Husk at jeg begynte helt nede ved fjorden på andre siden av Breili.

Gikk med GPS hele tiden, og hadde tilbakelagt 35 kilometer da jeg kom til Kanada i Sylling. Se vedlagte kart.

Så ja, det blir nok litt kryss og tvers :?

post-4509-133474574451_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan sikkert bli en rå tur det der om du får fullført en gang, for da skal du nok innom de fleste hjørner av Finnemarka.

I luftlinje er det kupert så det holder, det har jeg erfart både i reservatet og i området Gjevlekollen-Knausen-Neverkollen. Gampåsen var jo interessant den også før jævlene gjorde kål på den og store deler av Trettakollen med sine fæle skogsmaskiner.

La oss håpe at Finnemarka blir spart for flere herjinger, men jeg vet jo selvfølgelig at det ikke vil skje. Uansett, Finnemarka er herlig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sylling.

For å være seriøs. Jeg håper inderlig, inderlig at du får til din webside, som er en glimrende ide og jeg gir deg langvarig applaus for den fra min datamaskin.

Grunnen til applausen er at Finnemarka er og forblir seriøst undervurdert. Noe som er merkelig. Men jeg håper at du kan forandre på det.

Finnemarka virkelig fortjener en god webside. Du fikser det, ikke sant ?

Hilsen fra en ex storbruker av Finnemarka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare melder meg på igjen og er helt enig med Torodd og Sondre :lol:

Og jeg ønsker Sylling mange fine turer i herlige Finnemarka! Skau er undervurdert! Mange fra vestlandet tror sikkert at skau bare er trestamme på trestamme som i den stusselige planteskauen rundt Kløftefoss tett ved veien. Skau er idyll, mystikk, storslagenhet og spenning. Mange hevder at Finnemarka er noe av det beste Norge har å by på av skauområder. Tenk hvor fint det må ha vært der før alle ødeleggelsene. Man får lyst til å grine over det tapte paradis, men enda er det heldigvis masse fint igjen.

Jeg framstiller meg sjøl som en klønete tinderangler og Jotunentusiast, og det er sant som bare det, men det er likevel skauen som i utgangspunktet er mitt hjem. Ingenting er så koselig som ekte skau! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det minner meg på den gangen pappa prøvde å få en kollega interessert i fjellet! Vi skulle få ham med over Besseggen, konklusjonen hans var etter turen: "Ja, det er fint å gå i fjellet, men det er ingenting som slår en tur i skaugen! For der er det spenning rundt hver eneste trestamme, om kvelden kan man nyte bålkosen. Kanskje man ser en elg ute på myra! Men her er det bare stein på stein, atter stein". :lol:

Jeg holder med deg Øyvind! Ja takk, begge deler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann

gikk den turen for 3-4år siden på en helg, gikk helt fint d da :)

Startet nede i vannkanten på gulsrudtangen på fredag og avsluttet med en utepils på åspaviljongen på søndag (kunne bare ta 1stk siden jeg lissom skulle kjøre hjem etterpå). Blei noen korte strekk på grusvei, men stort sett holdt vi oss i terrenget eller på stier. Om ruta vår blei så mye som 80km veit jeg ikke, hadde ikke med gps på turen. Men en fin tur var det, så håper du prøver igjen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Jeg håper inderlig, inderlig at du får til din webside, som er en glimrende ide og jeg gir deg langvarig applaus for den fra min datamaskin.

Grunnen til applausen er at Finnemarka er og forblir seriøst undervurdert.

Ta en titt på denne nettsiden jeg har spikret sammen:

http://www.finnemarka.com/

Nå begynner det vel å ligne noe? Det er bare formaliteter som gjenstår før "lansering", og ting tyder på at jeg kan få med fiskeforvaltningen i fylkeskommunen på et samarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEGET BRA INIATIV og en webside som sikkert trenger endel mykje lys & kjærlighet utover før den setter seg. Jeg snakker av erfaring med lignende prosjekter. Lanser websiden, men regn med ett år med utviklinger på websiden.

Det er viktig at du gir den god publisitet slik at du får innspill fra folk. F.eks fra slike som Arne Ask, Drammen Sportsfisker forening og andre.

Men hold stramme tøyler !!! Da vil du få til et praktverk av en webside som vil gi Finnemarka den oppmerksomhet den fortjener.

Et par ideer:

- Fjell og usiktspunkt i Finnemarka/Turforslag

- Koier og overnattingsplasser

- Sykkelveier

Utover det vil jeg legge til at det finnes fin abbor og ørret i Svarttjern under Storsteinsfjell. Jeg vet fordi det var en ørret som dro meg rundt halve tjernet på mine sko før den slapp taket i sluken.

Jeg er 100 % ærlig/oppriktig når jeg legger til at jeg gleder meg til å se denne websiden utvikle seg og bli et flaggskip for naturlivet i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei Hei

Jeg tok turen på sykkel den 20 Jun 08

http://trail.motionbased.com/trail/activity/6034984

Flott var det, men det ble mer bæring av sykkel enn sykling den første halvparten.

Hadde nemlig og denne strekningen som et mål for sommeren :)

Flere blåstier jeg ikke fant/ gjengrodd? og hoggstfelt som var meget ufremkommeligge ...... osv...

Gjør det ikke igjen :P og anbefaler ingen å forsøke med sykkel uten å endre ruten vesentlig!

Men Vinterens mål må vell bli Finnemarka N-S på ski :)

Dagene må bare bli litt lenger, så hodelykten har nok strøm når dagslyset forsvinner :D

mvh Ørjan

PS: http://www.finnemarka.com/ er lagret i favoritter og ser meget bra ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Moro at min kjære Finnemarka får positiv oppmerksomhet. :?:

Artig å sitte å se på bilder og lese om min herlige hjemskau!

La oss håpe at siden såpass mange tydeligvis setter pris på dette området så vil det bli bevart som det er i fremtiden også. Det er jo allerede skandaløst mye som er rasert der inne, men enda er det mange flotte oaser å ferdes i.

17.mai-helga var uforglemmelig på åsen bak hytta. Det er noe eget å komme tilbake til skauen etter å ha vært på storfjellet, liksom "velkommen tilbake til ditt trygge og lune rede". :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Endelig fikk jeg fullført turen min!

Jeg valgte å gå i månedsskiftet juni-juli, da det var opp mot 30 varmegrader. I ettertid kunne jeg nok heller ha tenkt meg å gå nå som det er litt kjøligere og mindre mygg, småfluer og klegg.

Grunnet nettopp de nevnte småjævlene ble det et race mot klokka, jeg ville helst ikke tilbringe mer tid enn høyst nødvendig sammen med de.

Det endte med at jeg var på farta 24 av de 29 timene jeg var ute, altså bare én overnatting. Planen var 3-4 overnattinger, men...

Her er tekst, video og bilder fra turen:

http://www.liernett.no/4120-fottur-i-finnemarka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Gammel tråd, jeg vet. 

Men kan dere anbefalle noen turer med barn fra 4-10 år i Finnemarka? Vi ønsler å telte og gjerne badevann om mulig. 

Er nok smart med bilen i nærheten som base også ønsler vi å gå dagsturer ellers denne sesongen til vi vet om dette er noe for oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.